J jonaserik skrev:
Svar nej, finns ingen givare i V-kabeln. däremot så finns en begränsning på avgiven effekt i den, men kopplas den in så ger den max 24/7 För ekonomin så ska vara en termostat som styr på + 5 C som lägst.

Går det med om det finns möjlighet. Då ska det vara min 20 -22 dim för att V-kabeln och vattnet ska få plats, lika där med driften. En teromostat.
Denna kabeln är självreglerande:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...5-varmekabel-sjalvreglerande-25wm-5-m-3084289
 
R
Tänk på att denna är för kraftig för mindre rör:

Frostskydd av rör
Frostvakt 25 kan användas utvändigt på rör Ø 75 mm eller större. Ett rör med Ø 110 mm och 20 mm isolering klarar -30 °C när det skyddas med Frostvakt 25. Mindre rör frostskyddas med Frostvakt 10 , som ger lägre effekt
 
R Rejäl skrev:
Tänk på att denna är för kraftig för mindre rör:

Frostskydd av rör
Frostvakt 25 kan användas utvändigt på rör Ø 75 mm eller större. Ett rör med Ø 110 mm och 20 mm isolering klarar -30 °C när det skyddas med Frostvakt 25. Mindre rör frostskyddas med Frostvakt 10 , som ger lägre effekt
Aa, jag har den på inkommande vatten utomhus som jag har isolerat. Ville med länken bara visa att det finns självreglerande värmekablar
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Aa, jag har den på inkommande vatten utomhus som jag har isolerat. Ville med länken bara visa att det finns självreglerande värmekablar
Den är inte självreglerande i ordets bemärkelse, den begränsar sig till ett maxvärde och om den blir för varm på en del, så begränsas endast den delen. Så det med begränsande är inte helt rätt. Så ta det med en nypa salt om allt som sägs om självbegränsning. Ska det vara en riktigt begränsning så det gå att ställa in en viss temp på den.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det så att köksgolvet nu är upprivet?
Jag skulle då dra nya vattenrör i golvet med pex rör-i-rör. Skulle välja ett så grovt skyddsrör att man kan skjuta in värmekabeln i skyddsröret tillsammans med vattenröret. Isolera sen med t.ex.armaflex utanpå skyddsröret. Pex rör spricker inte om de fryser.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Pex rör spricker inte om de fryser.
Nu har jag ingen erfarenhet av PEX i det hela, men är det inte materielt i samma familj som GV-slangar och dom fryser sönder, spricker. Rätta mig gärna.
 
Enligt inlägg och trådar här på Bygga hus så klarar PEX att frysa utan att spricka.
 
J jonaserik skrev:
Den är inte självreglerande i ordets bemärkelse, den begränsar sig till ett maxvärde och om den blir för varm på en del, så begränsas endast den delen. Så det med begränsande är inte helt rätt. Så ta det med en nypa salt om allt som sägs om självbegränsning. Ska det vara en riktigt begränsning så det gå att ställa in en viss temp på den.
Det är väl definitionen av självreglerande?
Jag har en sån Frostvakt på inkommande vatten och på vintern är den varm, desto kallare de blir desto varmare blir den.
 
M Maxitupla skrev:
Är det så att köksgolvet nu är upprivet?
Jag skulle då dra nya vattenrör i golvet med pex rör-i-rör. Skulle välja ett så grovt skyddsrör att man kan skjuta in värmekabeln i skyddsröret tillsammans med vattenröret. Isolera sen med t.ex.armaflex utanpå skyddsröret. Pex rör spricker inte om de fryser.
Jaa, läste lite om rör-i-rör, det var nytt för mig. Tack för tipset!
 
M Maxitupla skrev:
Är det så att köksgolvet nu är upprivet?
Jag skulle då dra nya vattenrör i golvet med pex rör-i-rör. Skulle välja ett så grovt skyddsrör att man kan skjuta in värmekabeln i skyddsröret tillsammans med vattenröret. Isolera sen med t.ex.armaflex utanpå skyddsröret. Pex rör spricker inte om de fryser.
Men vad ska man ha för termostat isåfall? Och hur kopplar man ihop den med värmekabeln?
 
Jag skulle ha värmekabeln på vanlig strömbrytare och bara koppla på det när det är riktigt kallt. Kanske också ha en timer så att kabeln värmer några minuter per halvtimme. Enklast är det kanske om man har en vanlig stickkontakt man pluggar i timern inne i diskbänksskåpet.
 
M Maxitupla skrev:
Jag skulle ha värmekabeln på vanlig strömbrytare och bara koppla på det när det är riktigt kallt. Kanske också ha en timer så att kabeln värmer några minuter per halvtimme. Enklast är det kanske om man har en vanlig stickkontakt man pluggar i timern inne i diskbänksskåpet.
Ja, något sånt hade jag tänkt mig, jag har vägguttag under diskbänken så jag tänkte om man kan utnyttja det. Men de är ju bekvämt med termostat om allt sköts automatiskt. Vart sätter man denna termostat då? I golvet bredvid röret? Hur får man termostaten och värmekabeln att prata med varandra?
 
Sätt en termostat för golvvärme och givaren inne i skyddsröret på det ställe där du tror att det är kallast. Det är standardgrejer som finns på hyllan hos elaffären. Be elektrikern koppla in det på lämpligt sätt.
Jag skulle sätta så här: strömbrytare -> termostat -> uttag -> en vanlig billig timer som man sen pluggar värmekabeln i
 
M Maxitupla skrev:
Sätt en termostat för golvvärme och givaren inne i skyddsröret på det ställe där du tror att det är kallast. Det är standardgrejer som finns på hyllan hos elaffären. Be elektrikern koppla in det på lämpligt sätt.
Ok tack!
 
Jag hade nog satt termostatens givare utomhus faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.