Hej,

Jag ska om allt vill sig väl montera dörrar (med karm) och börja lägga golv på vår ovanvåning nu till helgen.

Jag började fundera på hur man går till väga.

Ska man montera karm och dörr direkt på spångolvet och sedan lägga golvet mot trösklarna med en övergångslist mellan?

Golvet jag ska lägga är 14mm tjockt med en 2mm foam under, dörrtröskeln är 9mm tjock så det blir en diff. på 7mm.

En fundering är ju då om dörren går att öppna när man har gjort enligt ovan sätt.

Någon som har råd och tips så tas dessa tacksamt emot.
 
I ditt fall lägger du parketten först och monterar sedan dörren, om golvet fortsätter oskarvat in i nästa rum är det bara att ställa tröskeln på parketten men om du t.ex ska ha plastmatta i nästa rum klyver du till en bit eklist som blir avslut under tröskeln så slipper du se parkettens skikt från sidan.
 
Ok,

Men i mitt fall blir den totala golvlängden då 14m vilket parkettgolvstillverkarna inte rekommenderar.

I och med detta tänkte jag att det var lämpligt att lägga skarvarna vid respektive dörr, då blir det 3,6+7,1+3,6m golvlängder. Men det var då jag inte riktigt kom på en bra lösning för tröskel - golv.

Finns det några andra smarta sätt att gå till väga på?
 
lägg en skarv under tröskeln.
 
Ja det är klart att man kan göra.

Jag antar att man bara lägger golvet så att det är mellanrum på ca 10-20mm mellan de olika golven? I detta fall borde man väl kunna skruva tröskeln i detta mellanrum också?
 
Japp, precis så gör man!

Se upp för ev. golvvärmeslang bara.....
 
Tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.