Är det smart att riva det nuvarande innertaket, för att höja det till nock.
Nu är det väldigt lågt till tak på vår övervåning, så det vore ett stort lyft (haha) att kunna höja det.
Jag har inte tänkt att höja hela taket, bara i vissa rum.

För- och nackdelar?

Svårt ? Vad ska man tänka på ?
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi håller på.

Har valt att behålla de ursprungliga takstolarna och alltså inte balka av med en längsgående balk som många gör.

Vi har byggt ett nytt tak 40 - 50 cm under det gamla där vi ska sätta innertaket så småningom. Mellan det gamla och nya har vi isolering (glasfiber).

+ Det blir coolt med högt tak

- Mycket jobb, jobbigt att bygga uppåt
- Besvärligt att sätta diffusionsplast och panel/skivor på grund av alla balkar som sticker ut överallt
- Kan inte ha vanliga taklampor

Trots att minuslistan faktiskt är längre än pluslistan så ångrar vi inte att vi började med detta projekt.

Kolla gärna på maj - aug 2007 i vår dagbok. Där finns en hel del jobb med taket utspritt. Pinebar
 
Det såg väldigt bra ut.... :)
 
Det blir mycket snyggt och mycket jobb. Glöm inte att råsponten bör ventileras med en luftspalt (masonite alt asfaboard på min 22mm läkt, vid nybyggnation tror jag kravet är 45mm) ut genom nock så ni inte får fuktskador. Går det minska arbetsbördan genom en kompromiss och isolera över de horisontella balkarna och sedan låta dessa vara synliga?
 
Jag håller oxå på.....

Är en j**kla massa jobb men när man ser resultatet är det helt klart värt det.

Belysningen tänkte jag lösa med att man tillverkar nya balkar till takstolarna och fäller in spotar neråt samt troligtvis lägger nån ljusslinga uppåt för att även få en uplightfunktion å lite allmän belysning
 
S
jag har 4,7 m på övervåningen!
kika: http://www.minhembio.com/speedomac/45353/

tycker 22mm luftspalt e snålt. minst 45 mm!
ventilera nocken med mögelstopper.
men du måste nog bygga på dina befintliga takstolar med en 45x95mm minst då du ej får plats me nån isolering!

mvh
speedomac
 
Hur har du tänkt lösa isoleringsbiten. Vi sitter själva å grubblar över att öppna upp å vet inte hur det hela skall lösas då man ju gärna skulle vilja ha en halvmeter isolering oxå....
 
Moltas: Mängden isolering i ett snedtak hamnar väl snarare åt vad man dimensionerar för väggar (<30cm) snarare än en traditionell takisolering (<50cm).

fef: Fasen vilken bra idé, har suttit och grunnat hur jag ska få till nockventilationen utan att bygga in hanbjälkarna, du satte huv'et på spiken, tack!
 
Moltas skrev:
Hur har du tänkt lösa isoleringsbiten. Vi sitter själva å grubblar över att öppna upp å vet inte hur det hela skall lösas då man ju gärna skulle vilja ha en halvmeter isolering oxå....
På den här bilden är de ljusa reglarna nya. De sitter fästa i det gamla vindsbjälklaget som har i princip cc 60. De ljusa reglarna sitter just 40 - 50 cm under den gamla råsponten. Mellanrummet är sedan fyllt med först luftspaltsbildande skivor och sedan glasfiber. Vi valde att pillra upp glasfiber i skivor och spänna snören mellan reglarna för att de inte ska ramla ner. Mellan reglarna ska ett sista lager med 90-isolering upp när vi har installerat ventilation och el färdigt. Sedan plast och innertak (träpanel).

En annan variant skulle kunna vara att sätta på plast och innertak på de nya reglarna först och sedan spruta in lösull ovanpå.

2007-07-27_Tak.JPG
 
pinebar skrev:
På den här bilden är de ljusa reglarna nya. De sitter fästa i det gamla vindsbjälklaget som har i princip cc 60. De ljusa reglarna sitter just 40 - 50 cm under den gamla råsponten. Mellanrummet är sedan fyllt med först luftspaltsbildande skivor och sedan glasfiber. Vi valde att pillra upp glasfiber i skivor och spänna snören mellan reglarna för att de inte ska ramla ner. Mellan reglarna ska ett sista lager med 90-isolering upp när vi har installerat ventilation och el färdigt. Sedan plast och innertak (träpanel).
Såg bra ut. Du råkar inte ha en efterbild åxå som inspiration.;)
 
Nej. Efter har inte inträffat än. :surprised:
 
Hittade en bild från ett annat hus med liknande tak:
 
  • Tak till nock2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O opettersson skrev:
Är det smart att riva det nuvarande innertaket, för att höja det till nock.
Nu är det väldigt lågt till tak på vår övervåning, så det vore ett stort lyft (haha) att kunna höja det.
Jag har inte tänkt att höja hela taket, bara i vissa rum.

För- och nackdelar?

Svårt ? Vad ska man tänka på ?
glöm inte att lämna luftspalt på minst 25 mm och att lufta nocken utvändigt på varje sida av taket. Finns särskilda plåt eller plastbeslag för detta . 2 beslag /fack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.