Jag vet att det finns regler vad gäller golvbrunn i garage angående oljeavskiljare och liknande. Men om man vill ha en carport med betongplatta och gjuta in en markränna i den, typ mitt i under bilen, vad gäller då?

Jag fattar att man kan lösa det utan ränna under bilen, men jag är intresserad av om det finns ett regelverk eller inte.
 
Så länge du inte kopplar den till avloppsnätet är det ok
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ok, så att koppla den till dagvatten eller dräneringen utan oljeavskiljare är helt ok?
 
L
joakim_j joakim_j skrev:
Ok, så att koppla den till dagvatten eller dräneringen utan oljeavskiljare är helt ok?
nej.
 
OK. Skulle du vilja utveckla det svaret?
 
L
Man får inte koppla in en ränna i ett garage/carport till dagvatten eller avlopp utan olje avskiljare samt att du behöver godkännande från din kommun.

Jag löste det genom att montera en ränna utan avlopp och så låter jag det torka ur bara.§
 
Finns de reglerna nedskrivna någonstans? När jag googlar på "oljeavskiljare carport" hittar jag ingenting. Överallt står det bara garage.
 
det finns inga regler som säger det specifikt. Så fort du samlar upp vatten som kommer från fordon så gäller samma regler.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Så gäller det även en markränna på en vanlig uppfart?
 
Har ingen aning hur de tolkar allting i slutänden...........alla bilar släpper ju ut ämnen på alla vägar och allt det hamnar ju också i avloppet på något vis men för vanliga dödliga så ska reglerna dras till sin spets antagligen.
 
Jämför med biltvätt på egen fastighet. Det är inte förbjudet (även om olämpligt) så länge som spillvattnet inte samlas upp (dvs vidare till dag/avloppsnät).
 
yonna yonna skrev:
Jämför med biltvätt på egen fastighet. Det är inte förbjudet (även om olämpligt) så länge som spillvattnet inte samlas upp (dvs vidare till dag/avloppsnät).
Innebär det att det är tillåtet med markränna i carport/på uppfart eller inte? Jag förstår inte riktigt jämförelsen...
 
Det får man nog kolla med sitt lokala byggnadskontor vad de accepterar och inte. Finns inga solklara regler om sånt här som är universal över hela landet. Eller ja regler finns det ju men sen ska någon tolka dem också och ge klartecken eller kalla handen.
 
Så det gamla vanliga: "det finns inga regler, kommunen gör som de känner för" :)
 
joakim_j joakim_j skrev:
Innebär det att det är tillåtet med markränna i carport/på uppfart eller inte? Jag förstår inte riktigt jämförelsen...
joakim_j joakim_j skrev:
Så det gamla vanliga: "det finns inga regler, kommunen gör som de känner för" :)
Du har fått svar även om du önskat att alla frågor detaljerat finns i lagtext. Det finns regelverk för miljöfarlig verksamhet som i vissa lokala bestämmelser förtydligats. ALLT är inte FÖRBJUDET även om det är olämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.