Som rubriken lyder, så luktar det bajs på min vind. Det jag har där är ett lodrätt rör med en vit grej på toppen som jag tror är någon sorts luftrör (avluftare?) från slitsen i väggen där avloppsrören går. Jag kan inte minnas att det luktat förut, och misstänker att den inte längre fungerar som den ska. Kan man göra något åt saken själv? Är det den vita saken som bör bytas ut?
 
  • Rörledning längs vägg, svart metallkorg, vindsförvaring, lutande tak, oorganiserade föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörskydd i frigolit på grått rör. Skugga på vägg. Dammpartiklar synliga. Mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under frigolithatten sitter en vacuumventil som behöver bytas.
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Under frigolithatten sitter en vacuumventil som behöver bytas.
Ok, är det lätt att göra själv? Som du märker kan jag inte om hus :)
 
Rickard.
H Hav-anna skrev:
Ok, är det lätt att göra själv? Som du märker kan jag inte om hus :)
Det är jättelätt, bara att lyfta rakt upp och stoppa ner den nya. Är det en kallvind och minusgrader kan det också bara vara is som ställer till med problem då dom egentligen är gjorda för uppvärmda rum.
 
  • Gilla
Hav-anna och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är jättelätt, bara att lyfta rakt upp och stoppa ner den nya. Är det en kallvind och minusgrader kan det också bara vara is som ställer till med problem då dom egentligen är gjorda för uppvärmda rum.
Ja, det är en kall vind. Och det lukar bara när det är kallt. Vi har haft 17 minus i södra Sverige, så kanske är det is som ställer till det. Tack för jättebra svar!
 
Det krymper ju när den blir kall så då tätar den nog inte tillräckligt. Egentligen skulle du dra den ut på taket.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tror också att man borde ha dragit den genom taket. Det gjordes dock inte när taket lades om 2016, och är ingenting jag kan göra själv. Vet du ifall man behöver bygglov eller liknande för att få det gjort och vad det kan kosta i runda slängar?
 
Rickard.
Du behöver inget bygglov, vad har du för tak?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Glöm inte att frigoliten på hatten är viktig att ha kvar. Du borde även isolera rörstumpen man ser i bild. Det varma avloppet är det som ser till att ventilen inte fryser fast i normala fall. För övrigt är de här vaccumventilerna kända för att krångla,.
När du i framtiden gör hål i taket och släpper dofterna utomhus, behöver du inte tänka på att ha någon huv eller liknande. Det räcker med en luftningspanna. En panna med ett hål i helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hav-anna
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver inget bygglov, vad har du för tak?
Det är ett tegeltak där teglet från början var lagt utan råspont under. Nu finns det råspont. Röret går upp alldeles vid väggen in till grannen. Det är ett friköpt radhus.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Glöm inte att frigoliten på hatten är viktig att ha kvar. Du borde även isolera rörstumpen man ser i bild. Det varma avloppet är det som ser till att ventilen inte fryser fast i normala fall. För övrigt är de här vaccumventilerna kända för att krångla,.
När du i framtiden gör hål i taket och släpper dofterna utomhus, behöver du inte tänka på att ha någon huv eller liknande. Det räcker med en luftningspanna. En panna med ett hål i helt enkelt.
Ok, ja det låter som att man borde dra ut röret, och det var dumt att det inte gjordes när taket byttes. Ok, så isolera röret så länge då, men sån där gröngrå tunn isolering som man typ har hönsnät runt? (Nu märker ni hur mycket jag kan om hus.)
 
H Hav-anna skrev:
Ok, ja det låter som att man borde dra ut röret, och det var dumt att det inte gjordes när taket byttes. Ok, så isolera röret så länge då, men sån där gröngrå tunn isolering som man typ har hönsnät runt? (Nu märker ni hur mycket jag kan om hus.)
Den gröngråa isoleringen blir bra om de redan har sådan. Annars funkar vad som helst. Finns färdiga isoleringsstrumpor att trä på.
 
  • Gilla
Hav-anna
  • Laddar…
Rickard.
H Hav-anna skrev:
Det är ett tegeltak där teglet från början var lagt utan råspont under.
Då är det ganska enkelt att lösa, det finns avluftningspannor "hole-in-one" till alla (många?) vanliga modeller av pannor att köpa och montaget är väldigt enkelt, det klurigaste är nog hur man säkert kommer upp och arbetar i närheten.

En komplett hole in one kostar någonstans 1000-2000kr beroende på sort och sen tillkommer det några avloppsdelar och en stump rör. Detta är ett jobb för en normalhändig med takerfarenhet och det ska inte behövas en rörmokare.
 
  • Gilla
Hav-anna
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Då är det ganska enkelt att lösa, det finns avluftningspannor "hole-in-one" till alla (många?) vanliga modeller av pannor att köpa och montaget är väldigt enkelt, det klurigaste är nog hur man säkert kommer upp och arbetar i närheten.

En komplett hole in one kostar någonstans 1000-2000kr beroende på sort och sen tillkommer det några avloppsdelar och en stump rör. Detta är ett jobb för en normalhändig med takerfarenhet och det ska inte behövas en rörmokare.
Ok, det låter ju jättebra! Tack för infon! 😊
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.