Hej!

Jag och min sambo är snart igång med en köksrenovering i vår lägenhet. Vi har förälskat oss i en brittisk köksblandare i mässing som vi skulle vilja installera i vårt kommande kök. Vi är medvetna om att det kan finnas olika standarder för svensk/brittisk vvs men efter att ha mejlat med devol så verkar det kunna gå. Samtidigt har vi pratat med entreprenaden som ska hjälpa oss med köket och de är väldigt skeptiska till detta, men samtidigt vill de inte läsa specifikationen som finns från devol... Jag skulle vilja ha lite på fötterna innan jag tar upp diskussionen igen, men tycker det är ganska lurigt då jag inte är något proffs själv.

Jag är medveten om att det finns andra blandare i mässing, men vi tyckte om den här varianten just eftersom den är två-håls och att patineringen blir så fin på den obehandlade mässingen.

Har någon erfarenhet av att ha installerat Devols blandare eller brittiska blandare i svenskt kök?
Vad säger ni om specifikationen som finns på deras hemsida? Är det möjligt för oss att installera den i ett nytt kök?
https://www.devolkitchens.co.uk/shop/taps-sinks/devol-aged-brass-ionian-tap

För/nackdelar?

Alla tips och funderingar mottages gärna.

Tekniska ritningar av köksblandare med mått, specifikationer och installationsinstruktioner, tillverkad av Perrin & Rowe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tekniska specifikationer och egenskaper för en kran, inklusive temperaturintervall och flödeskontroll. Tillverkad i Storbritannien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en installation, inklusive mått och rördetaljer med sköljarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/J
 
Rickard.
Allt som kopplar in i Sverige SKA enligt BBR vara godkända för minst 10bar, max 5 bar är väldigt lågt och rörmokaren kommer nog inte vilja installera den.
 
  • Gilla
jliedberg och 1 till
  • Laddar…
A
Om att man har helhetsansvsr på en installation tar man helst de grejer man litar på och har backup för.
 
  • Gilla
jliedberg
  • Laddar…
Ovan svar ang bar bör ju göra att ni inte väljer denna. Och som plåster på såren vill jag också säga att vi har tvåhands kran i köket, och även om jag vanligtvis gillar att behålla orginal-grejer som funkar, då de passar bättre i utsedde till huset, så funderar jag ändå på att byta den. I ett kök som används flitigt är det bökigare än enhands. Man kanske håller i något med ena handen men vill snabbt tvätta av den andra. Men även när båda är fria så väljer jag ofta att bara dra på varmt och skynda mig att tvätta händerna innan det blir för varmt…Då den inte blandar med termostat, så måste man ju själv reglera kranen under tiden man tvättar för att få exakt värme, om det var ett tag sedan man använde kranen så vattnet i varmvattnet inte är riktigt varmt, och kallvattnet inte är riktigt kallt.
 
I slutändan gör man ju som man vill ändå.........Jag har svårt att tro att nån skulle tokvägra montera den men sannolikt så lär de väl avsäga sig allt ansvar på nåt vis. Det där med tryck är ju en slagdänga man alltid kör med. Få installationer har i praktiken 10bar ändå........Det mesta av produkterna som tillverkas idag skulle nog säkerligen klara svenska tester också om nån bara ville ha dem testade.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Allt som kopplar in i Sverige SKA enligt BBR vara godkända för minst 10bar, max 5 bar är väldigt lågt och rörmokaren kommer nog inte vilja installera den.
Men är "Recommended working pressure" verkligen samma sak som det maximala trycket den tål?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack allihopa för bra svar, det hjälper oss verkligen för att kunna ta ett beslut.

Såhär skrev vår byggare om devol-kranen:
"Den där är inte säker vatten,diskmaskin-avstängning måste vara ovan bänkskiva , alternativ är att vi kopplar en trådlös ORAS avstängning till diskmaskin samt en avstängnings ventil som avstängd vid kontakt med vatten. Ca kostnad 10000 exkl moms . Och det är entreprenören som avgör vad som får göras pga av ansvars biten , jag måste lämna 10 år , VVS säger ja på allt."

Det låter ju som att vi borde släppa tanken om just den blandaren.

Liknande stil har vi sett på både sekelskiftsbutiken och qvesarum:
https://www.sekelskifte.com/product/koksblandare-horus-julia-2-hals-svanhals-massing

Tror ni att dom kan fungera bättre? Det bör ju vara svensk standard.

Tack igen!
 
J JonasSun skrev:
Ett litet tips. Har ni kollat vad som finns att köpa på Badex? De har en hel del i den stilen ni söker.

[länk]
Super, där fanns ju mkt fint! Tack!
 
J jliedberg skrev:
alternativ är att vi kopplar en trådlös ORAS avstängning till diskmaskin samt en avstängnings ventil som avstängd vid kontakt med vatten. Ca kostnad 10000 exkl moms
Eller IKEA Knycklan för 699:-




Sen kan man fundera hur dom kan ta 10 000:- plus moms för en pryl som kostar under 2 000:-?
 
J jliedberg skrev:
Hej!

Jag och min sambo är snart igång med en köksrenovering i vår lägenhet. Vi har förälskat oss i en brittisk köksblandare i mässing som vi skulle vilja installera i vårt kommande kök. Vi är medvetna om att det kan finnas olika standarder för svensk/brittisk vvs men efter att ha mejlat med devol så verkar det kunna gå. Samtidigt har vi pratat med entreprenaden som ska hjälpa oss med köket och de är väldigt skeptiska till detta, men samtidigt vill de inte läsa specifikationen som finns från devol... Jag skulle vilja ha lite på fötterna innan jag tar upp diskussionen igen, men tycker det är ganska lurigt då jag inte är något proffs själv.

Jag är medveten om att det finns andra blandare i mässing, men vi tyckte om den här varianten just eftersom den är två-håls och att patineringen blir så fin på den obehandlade mässingen.

Har någon erfarenhet av att ha installerat Devols blandare eller brittiska blandare i svenskt kök?
Vad säger ni om specifikationen som finns på deras hemsida? Är det möjligt för oss att installera den i ett nytt kök?
[länk]

För/nackdelar?

Alla tips och funderingar mottages gärna.

[bild]

[bild]
[bild]

/J
Hej!

Jag söker också info om denna kran och fann nu att den säljs i Sverige av Gamla Mejeriet: https://www.gamlamejeriet.shop/

Kolla med dem ang montering och godkänd för användande i Sverige.

Tveklöst den snyggaste kranen på länge :)

Mvh Andreas
 
A
useless useless skrev:
Eller IKEA Knycklan för 699:-




Sen kan man fundera hur dom kan ta 10 000:- plus moms för en pryl som kostar under 2 000:-?
För att slippa att göra det förstås
 
A
J jliedberg skrev:
Hej igen! Provar att väcka liv i tråden igen.

Den här kanske kan fungera istället? Eller är det samma problem där med tryck osv?

[länk]
som alltid är det den som utför arbetet som har synpunkter på materialvalet.
Om den som är utförare tycker att det är OK så inga problem
Men motsätter sig utföraren av olika relevanta eller irrelevanta anledningar så går det inta att tvinga.
Antingen gör man det då själv eller om man hittar någon som vill ta på sig denna installation
 
  • Gilla
jliedberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.