Elvärmeproblem i stuga
1.oljefylld elradiator där termostaten känner radiatorns värme inte rumets.
2. Konvektorelement där bimetalltermostat gav full värme fast det var +30 i rummet(knäppte på elementet då klicka den i läge .
3. Fungerar de med elektronisk termostat efter strömavbrott.
4.värmefläkt bimetall värmer vid
inställning av tetmostat samma intervaller oberoende av rummets temperatur
5.kan en rumstermostat fixa problem(då kan man ha radiator på max)
men fungerar dessa med direktkoppling som lös på en skarvsladd hängd mitt i rummet?
 
Elradiatorer med elektronisk termostat brukar alltid fungera bra men det är inte bra om det t.ex. hänger långa gardiner framför radiatorn. Undvik helst långa skarvsladdar, det ökar risken för kabelbrand om de belastas hårt med flera el-radiatorer. Man måste ha bra koll på dimensioneringen av kablarna i så fall.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Elvärmeproblem i stuga
1.oljefylld elradiator där termostaten känner radiatorns värme inte rumets.
2. Konvektorelement där bimetalltermostat gav full värme fast det var +30 i rummet(knäppte på elementet då klicka den i läge .
3. Fungerar de med elektronisk termostat efter strömavbrott.
4.värmefläkt bimetall värmer vid
inställning av tetmostat samma intervaller oberoende av rummets temperatur
5.kan en rumstermostat fixa problem(då kan man ha radiator på max)
men fungerar dessa med direktkoppling som lös på en skarvsladd hängd mitt i rummet?
1. Trasig/Felkalibrerad termostat eller så har du möbler/gardiner eller annat för nära termostaten som gör att den inte kan arbeta mot rummets temperatur.
Lita inte på tempen som står på vredet, vrid ner tempen tills elementet slår av när rummet har uppnått rätt temperatur.

2. Ja... Standardfel på mekaniska termostater. Byt termostat eller element.

3. Oftast. De flesta kvalitetselement med elektronisk termostat kommer ihåg senast inställda temperatur. Men det finns ju naturligtvis undantag.

4. Va? Har ingen aning om vad du försöker fråga om här?

5. Har du rumstermostat så bör du ju ha fast installerade element, även om det mesta går att ordna på mer eller mindre fantasifulla sätt.

Har du internet i stugan så finns det ju en mängd smarta prylar som kan användas för att styra fristående element.
 
Hej har hittat en strömbrytare på internet som är en skarvdosa man pluggar
in i ett vägguttag med termostat...likadan finns med givare i kabel sätta upp...
den kan både slå på slå av så den kan användas både till värme eller kylfläkt.

4.vad jag menar är att en värmekälla går lika oavsett rumstemp...den håller
20 grader vid minus 25 ute men vid nollan ute blir det 30grader inomhus för
termostaten i värmaren känner bara av värmarens värmefrekvens inte rummet.
många äldre oljeelement styr termostaten oljans temperatur inte av omgivningens temp.

Edit: Luftvärmepump med simkort kanske är bästa lösningen men jag har ingen vettig plats
för den inomhus.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
skarvdosa man pluggar
in i ett vägguttag med termostat
Kontrollera bara vilken bryteffekt den har.
 
står den klarar 3500w...blir beställa när jag är i vilhelmina sen i februari
skall prova den på min stuga där... den med kännare o kabel är också intressant
samt att av-på går växla så den startar vid inställd värme(friskluftsfläkt) eller som
fläkt vid vedkamin som startar o stoppar vid inställd temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.