Har lagt in ett vinyl klickgolv i köket och borrat för vatten och avlopp.
Vet inte om det krävs men jag tänkte foga detta för att skademinimera ett eventuellt vattenläckage.

Hur gör jag detta bäst? Min tanke är att bara kleta på så mycket silicon så att det täcker hålen? Påverkar detta isåfall hur golvet rör sig? Finns det några bättre alternativ?

Om det är av betydelse så ligger det vattenburen golvvärme under golvet.
 
  • Installation av golvvärmerör genom betongplatta med gula tejpade ändar som sticker upp ur golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag fyllde upp med silicone.
Eller om det var någon byggfog. Inte så noga
 
  • Gilla
AndersSe
  • Laddar…
BirgitS
AndersSe AndersSe skrev:
Har lagt in ett vinyl klickgolv i köket och borrat för vatten och avlopp.
Vet inte om det krävs men jag tänkte foga detta för att skademinimera ett eventuellt vattenläckage.

Hur gör jag detta bäst? Min tanke är att bara kleta på så mycket silicon så att det täcker hålen? Påverkar detta isåfall hur golvet rör sig? Finns det några bättre alternativ?

Om det är av betydelse så ligger det vattenburen golvvärme under golvet.
Det ser ut som att det är fråga om ett diskbänksskåp och då använder man diskbänks- eller golvskydd med tätning typ https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/tatning/stosar/

Läs på om att vattensäkra kök hos Säker vatten för att undvika problem med försäkringsbolaget.

Om det är ett golv som rör sig med årstiderna så är det ju mycket viktigt att det kan röra sig även kring rören, annars blir det ju fastlåst vilken ofta leder till bekymmer.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att det är fråga om ett diskbänksskåp och då använder man diskbänks- eller golvskydd med tätning typ [länk]

Läs på om att vattensäkra kök hos Säker vatten för att undvika problem med försäkringsbolaget.

Om det är ett golv som rör sig med årstiderna så är det ju mycket viktigt att det kan röra sig även kring rören, annars blir det ju fastlåst vilken ofta leder till bekymmer.
Detta är för köksön så enbart vatten, avlopp och el. Behöver jag denna typ av tätningsset då?
 
BirgitS
Hur ska du annars förhindra att ett litet läckage i anslutningen av kranen ibland släpper ifrån sig en droppe som rinner längs röret och ner och hamnar på/i bjälklagret, varpå det inte upptäcks förrän efter några år när det är fullt med mögel?

Från Säker vattens branschregler:
I eller under diskbänkskåp samt under diskmaskin, kyl, frys och andra vattenanslutna apparater, ska det finnas ett tätt ytskikt anordnat så att utläckande vatten enkelt kan upptäckas. Ytskiktet ska tätas vid golvgenomföringar och vara uppvikt mot angränsade byggdelar.

Montering och håltagning för anslutningsrör för vatten och avloppsslangar till apparater ska vara utförda så att skador inte uppkommer vid rörelser, till exempel expansion.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7
 
Själv skeptisk till silicone.
Blir som en löst liggande gummiring. Har minimal vidhäftningsförmåga.

Har med framgång använt Sikaflex i min båt. Bl a för att täta runt skrovgenomföringar.

Finns även nåt som heter Tec7 eller liknande.
 
Redigerat:
Det kommer alltså bli ett dolt utrymme?
Jag skulle i så fall bara kladdat din sån tätning som man lägger kring rör när man lägger tätskikt i botten av köksskåp. Har själv används ikeas variant som ha nån tuggummi-konsistens och som man knådar dit.
Blir utrymmet sen åtkomligt bakom in låda eller via sockeln? I så fall kan man också lägga dit ett litet vatten-larm som börjar tjuta om där blir blött
 
Kom då ihåg att byta batteri.
 
Det tillför inget att täta där nere. Ett droppläckage kommer ändå att ställa till skada.
Det korrekta är som sagt var att täta i skåpet med avsedda produkter så att ett eventuellt läckage upptäcks i tid (och branschreglerna uppfylls så att försäkringsbolaget är nöjda).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tillför inget att täta där nere. Ett droppläckage kommer ändå att ställa till skada.
Det korrekta är som sagt var att täta i skåpet med avsedda produkter så att ett eventuellt läckage upptäcks i tid.
Men det skadar inte heller ;)
Ett droppläckage KAN ställa till skada men om man fångar upp det med t.ex ett vattenlarm så kan man hinna stoppa innan det blir skadligt mycket vatten
 
AndersSe AndersSe skrev:
Detta är för köksön så enbart vatten, avlopp och el. Behöver jag denna typ av tätningsset då?
Ja, syftet är att tidigt se läckande vatten från blandare och avlopp. Tätar du runt rören nere vid golvet så kan det ta mycket lång tid innan ett droppläckage upptäcks och har då hunnit ställa till med en större skada.

Ta som sagt och läs på vad som gäller i föreskrifterna för säkert vatten. Följs inte dessa finns det risk att du får nedsättning i ersättningen från ditt försäkringsbolag vid en eventuell skada.
 
Klickgolv ska läggas för att kunna röra på sig för att det rör på sig. Täta i skåpet som du redan rekommenderats
 
ullet
Jag hade använt Unigum eller liknande avloppskitt. Håller tillräckligt tätt i det fallet plus att det tillåter golvet att röra sig. Sen ska det så klart läggas in ett bottenskydd i skåpet när det kommer på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.