M Mehdi Askarizameydani skrev:
Hej igen, menar du om jag isolera de två rören som jag markerade (tillopp och retur) som sträcker sig i huset kommer mina elementer bli varmare istället panrummet med samma förbrukning? Jag blev lite förvirrad och är inte haj på fjv. 😔
Ja, det är då ledningar som går in i huset till elementen och den värmen mäts då i fjvmätaren. Så det är enbart slöseri med pengar att de här ledningarna är oisolerade.
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Då tolkar jag att om man bara isolera tilloppet kan man spara energi och pengar.
Ja, under förutsättning att rumstemperaturen sjunker i rummet där rören isoleras.
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
Ofta låter man rören vara oisolerade i pannrummet, åtminstone en bit.
Man kan även isolera rören väl och montera ett element i pannrummet. 😉

Isolerar du rören går ju värmen vidare till radiatorerna i huset.

Det är vanligt att man bara har uttemperaturgivare som styr temperaturen vattnet till radiatorerna och då får du det bara lite marginellt varmare i huset med oförändrad energiförbrukning.
 
Annars köper man skumgummi isolering på biltema. Det är enkelt men ser kanske inte lika proffsigt ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Annars köper man skumgummi isolering på biltema. Det är enkelt men ser kanske inte lika proffsigt ut.
Nej det ser ut som ett "hembygge"....😉

Amazons priser för riktig rörisolering är överkomligt om man nu beslutar sig för att isolera.
Sen efter att ha funderat på saken så är det kanske inte alldeles självklart göra en investering och kanske andra viktigare utgifter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.