Någon som vet något om det?
Någon som har erfarenhet av att köra villapannan på rapsolja, alkohol eller någon annan brännbar vätska som är BILLIGARE än olja?
Oljepannan är på utgående och tänkte ev. experimentera lite innan!

Mvh Pelle
 
Gearhead skrev:
...alkohol...
...Kommer dock inte att köra extremt flyktiga ämnen p.g.a. brandrisken!...
...och det fick du in i samma inlägg :)
Jag skulle kolla upp rapsolja, men har inte hört någon som har kört det.
 
Även solen har sina fläckar ;-)
 
Borde fungera med Etanol, men den är väl dyrare än oljan, och dessutom så tror jag att den brinner fortare än olja, men vet inte med säkerhet.
Men tänk på att E85 innehåller 15% bensin, kan ju bli lite strul med det.
Skulle ju annars vara klockrent att köra brännaren på etanol, då det klassas och är ett Biobränsle.
Men det är nog massa saker som sätter käppar i hjulet där, förutom priset annars hade det väl experimenterats mer med det....
 
Något son innehåller bensin bör man akta sig väldigt noga för att använda då det brinner MYCKET snabbare än olja. Du kommer att få en explosion i pannan. :(
 
Begagnad frityrolja är väl nästan gratis, i USA är det ju "big business" att tillverka dieselersättningsmedel av frityrolja........men i.o.f.s äts det väl mer strips i USA än här :-/
 
Problemet är väl att om man kör med biodiesel el annan bio olja så blir det väl i stort lika dyrt som oljeeldning :-/
Annars borde det väl gå under samma som övrig bioeldning (ved/pellets)
 
Vill du experimentera så kan du prova köra med spillolja, billigt men kanske inte det bästa ur miljösynpunkt.....Chevan rymmer väl några liter amerikansk smörja som du kan prova med?
 
Elda spillolja!?
Då lär ju miljöpartisterna skicka ut krypskyttar ;-)
 
Gearhead skrev:
Elda spillolja!?
Då lär ju miljöpartisterna skicka ut krypskyttar ;-)
;D Säkert..
De är därför som spilloljebrännarna blivit om döpta till alloljebrännare.. ;) Har jag fått som svar är jag pratat med dom som säljer dessa..
Verkstäder får betala en miljöavgift på 7,50:-/liter för spilloljan.. :surprised: Så dom blir bara glada om dom blir av med oljan gratis..
Men det är olagligt att elda spillolja..
Men jag vet av några som kör med spillolja o är mycket nöjda med att dom har gratis uppvärmning...
En alloljebrännare kostar ca 22000:-..
 
Undrar varför många mindre bilverkstäder har en sådan panna monterad...... ::) ::) ::)
 
2an skrev:
;D Säkert..
De är därför som spilloljebrännarna blivit om döpta till alloljebrännare.. ;) Har jag fått som svar är jag pratat med dom som säljer dessa..
Verkstäder får betala en miljöavgift på 7,50:-/liter för spilloljan.. :surprised: Så dom blir bara glada om dom blir av med oljan gratis..
Men det är olagligt att elda spillolja..
Men jag vet av några som kör med spillolja o är mycket nöjda med att dom har gratis uppvärmning...
En alloljebrännare kostar ca 22000:-..
Påminner mig om den tiden då oljebolagen "spetsade" villaoljan med diverse skit. "1:ans olja" var standard och "1:an mörk" hade tillsatser i form av spillolja och annan returolja. Jävla rabalder blev det när VVS-firmornas oljebrännarservice börjae misstänka det och man förvägrades analys av oljan. Oljepannorna beckade igen av okänd anledning, så "tillsatsgränsen" var därmed nådd. ;D ;D :surprised:

Detta var under 70-talets mitt till början av 80-talet.
 
Länken jag skickade tidigare!
Dom har även någon sorts "raffinerings process" beskriven på sin hemsida för att få bort "glycerolerna" ur oljan, dom som beckar igen aggregatet och gör oljans viskositet för hög!
 
Den som kan komma på något alternativ till olja till låt säga 50% av villa olje priset lär ha sin framtid säkrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.