Anitw Anitw skrev:
Jag kan inte säga hur mycket det påverkar värdet men om valet stod mellan två hus, ett med och ett utan så hade jag helt klart valt det med uterum!
Jag skulle absolut inte vilja vara utan mitt på 32 kvm som används både för sena sommarkvällar (där man slipper både mygg och andra flygfän) och som ”festlokal” vid kräftskivor och andra bjudningar.
Med en gasolkamin kan man till och med sitta där ute nyårsafton 🤩
Om man ska trivas i sitt uterum får man ju inreda det så man trivs. Ett plastbord och några obekväma stolar ger ju inget inbjudande intryck 😅
Mitt uterum är över tjugo år gammalt och taket skulle behöva rengöras eller bytas men bortsett från det så skulle jag nog säga att det är perfekt 😉
[bild][bild][bild][bild][bild]
Det där uterummet ser ju riktigt trevligt ut 🙂

Vi har också firat jul i vårt en gång, och vi har en gasolkamin för uppvärmning vid sådana tillfällen (som dock började lukta pyton i somras, misstänker att de kan ligga en död mus i den eller nåt men det är ett annat ämne...). Jag måste dock fråga: Hur fungerar klimatet hos er med allt som ni har i uterummet? I vårt skulle inga växter överleva sommaren, och inga textilier vintern. På sommaren blir det som nämnts ugnsvarmt på dagarna, och vissa perioder höst-vinter-vår så kan det i princip regna från taket av kondens 😞
 
  • Gilla
Anitw
  • Laddar…
O
E erik_qwerty skrev:
Det där uterummet ser ju riktigt trevligt ut 🙂

Vi har också firat jul i vårt en gång, och vi har en gasolkamin för uppvärmning vid sådana tillfällen (som dock började lukta pyton i somras, misstänker att de kan ligga en död mus i den eller nåt men det är ett annat ämne...). Jag måste dock fråga: Hur fungerar klimatet hos er med allt som ni har i uterummet? I vårt skulle inga växter överleva sommaren, och inga textilier vintern. På sommaren blir det som nämnts ugnsvarmt på dagarna, och vissa perioder höst-vinter-vår så kan det i princip regna från taket av kondens 😞
Det låter lite som att det inte är ventilerat öht!

Lite osäker på om du fråga alla eller bara den du citerat. Svarar ändå, du får bortse från det.

Hos oss fungerar det okej. Är det en solig sommardag så ställer vi upp lite bara så det blir genomdrag. Men visst, jag har maxat ur 40-50 grader där inne någon gång. Men då tänker jag att träet torkar ut riktigt iaf ;)
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Det där uterummet ser ju riktigt trevligt ut 🙂

Vi har också firat jul i vårt en gång, och vi har en gasolkamin för uppvärmning vid sådana tillfällen (som dock började lukta pyton i somras, misstänker att de kan ligga en död mus i den eller nåt men det är ett annat ämne...). Jag måste dock fråga: Hur fungerar klimatet hos er med allt som ni har i uterummet? I vårt skulle inga växter överleva sommaren, och inga textilier vintern. På sommaren blir det som nämnts ugnsvarmt på dagarna, och vissa perioder höst-vinter-vår så kan det i princip regna från taket av kondens 😞
Jag har ganska mycket träd som skuggar sommartid så temperaturen på varma dagar brukar ligga på 37-40° när allt är stängt. Men värmen går ju ner när jag öppnar upp glaspartierna åt alla håll.
Vintertid är det omkring 5-10° varmare än ute beroende på hur länge det är kallt. Så om det är -10 ute några dagar så är det omkring -4 i uterummet.
Jag låter olivträdet och palmen stå kvar men övriga växter får flytta in i början av november.
Det brukar bli svarta fläckar på rutorna som måste skuras bort på våren men dynor, gardiner och övriga textilier klarar sig utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Jag riktade nog frågan till alla med uterum som de är nöjda med :) Men förstår jag då rätt att klimatet och växters överlevnad bygger på att man går och öppnar uterummet när det blir för varmt? Eller fuktigt? Det känns inte riktigt hållbart i vårt fall, det är ju långtifrån alltid man är hemma. Jag har dessutom larmat uterummet eftersom det är en klassisk väg för inbrotttjuvar. Men visst, jag förstår att bättre ventilation på ett eller annat sätt skulle behövas hos oss, om det nu ska vara kvar.
 
BirgitS
På sommaren kan nog växterna stå ute i trädgården om man har problem med att hålla nere temperaturen i uterummet. Tunna/skira gardiner håller nere temperaturen när solen skiner och det blir fortfarande tillräckligt med ljus för växterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns ju växter som klarar hög värme och sol och det går ju att skugga bort den värst brännande solen. Det gäller bara att vattna ordentligt.
Googla på ”växter som klarar varmt uterum” så får du upp många förslag.
 
Vilken attityd folk har till uterum är nog väldigt beroende på vilka erfarenheter de har av dem. Vilket läge det haft avseende solen. Vilken utsikt / insyn det haft. Utförande och evt skuggning av andra rum i huset.

Jag älskar min inglasade altan och anser det vara guld värt. Det har en otrolig utsikt över åkrar och berg. Ingen insyn från grannar. Skuggar inget rum då det är byggt mot en vägg där inga fönster finns, förutom ett mindre i en trappa upp till oinredd vind.

Valde även glaspartier från golv till tak som går att öppna så värmen inte är ett problem. Taket valde jag isolerat plåttak med vitt undertak. Isoleringen skyddar även den mot värme och ljud om det regnar. Sen ligger det så till att solen kommer in först vid 3-4 tiden och fram till solnedgång som man kan njuta av.

Växter stormtrivs där på sommaren, men bor i norr så inget skulle överleva vintern där ute.

Jag skulle i din sits välja att ha det kvar och fixa det bitvis. Just det där med dispensen är viktig att hålla kvar vid. (speciellt som nämnts tidigare är lättare få omvandlat till utbyggnad av själva huset om läge osv inte är optimalt för just uterum)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.