Hej,

har nyligen köpt en äldre kyl&frys att ha som en extra ute i ladan. Den är jättefräsch för sin åler men det visade sig snart att den inte riktigt orkar hålla kylan i framfröallt frysen.

Jag tror den kyler bra men problemet är att kompresorn ibland inte startar. Stänger man av/på så hoppar den i allmänhet igång. Stänger man av/på ett tiotal gånger då den är varm kan man också återskapa att den inte startar direkt.

Såvitt jag förstår är startrelät av 3 pins PTC typ och jag har mätt 40ohm mellan de nedre pinnarna. Kompressorn har jag mätt 12 och och 14 ohm mellan den övresta pinnen mot de två nedre pinnarna. PTC-relät verkar rätt svårt att få tag på och jag kan inte med säkerhet säga att det är trasigt.

Finns där någon som kan hjälpa mig vad nästa steg kan vara för att förstå?


Mvh Olov
Vit Bosch-kylskåp framifrån, elektronisk kontrollpanel, del av brunt objekt till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk komponent, troligen en kontaktor eller relä, med anslutna kablar, hand håller, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett med streckkod, tekniska specifikationer, tillverkarens namn. Varningssymbol för brandfarlighet. Tillverkad i Malaysia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
O __olov__ skrev:
Hej,

har nyligen köpt en äldre kyl&frys att ha som en extra ute i ladan. Den är jättefräsch för sin åler men det visade sig snart att den inte riktigt orkar hålla kylan i framfröallt frysen.

Jag tror den kyler bra men problemet är att kompresorn ibland inte startar. Stänger man av/på så hoppar den i allmänhet igång. Stänger man av/på ett tiotal gånger då den är varm kan man också återskapa att den inte startar direkt.

Såvitt jag förstår är startrelät av 3 pins PTC typ och jag har mätt 40ohm mellan de nedre pinnarna. Kompressorn har jag mätt 12 och och 14 ohm mellan den övresta pinnen mot de två nedre pinnarna. PTC-relät verkar rätt svårt att få tag på och jag kan inte med säkerhet säga att det är trasigt.

Finns där någon som kan hjälpa mig vad nästa steg kan vara för att förstå?


Mvh Olov
[bild]
[bild]
[bild]
ja den är gammal måste vara termostat i den vilket är mest troligt fel, hur kall blir den med snabbinfrysningen aktiverad
ah nu ser jag att det är en elektronikare men då kan det ju vara kretskortet
 
Inte så enkelt att den bara har en termostat, och att skåpet står så svalt att den inte har så stort kylbehov i kyldelen ?
 
A
A Aeroabuser skrev:
Inte så enkelt att den bara har en termostat, och att skåpet står så svalt att den inte har så stort kylbehov i kyldelen ?
mycket troligt att det är så
 
electroluxaren skrev:
mycket troligt att det är så
Jag har den i ladan där vi håller cirka 5 till 10 graders värme.. Så ni menar att det kan vara ett problem? 👍
 
O __olov__ skrev:
Jag har den i ladan där vi håller cirka 5 till 10 graders värme.. Så ni menar att det kan vara ett problem? 👍
Är det alltså en kombinerad kyl och frys med bara en kompressor? Dessa brukar ha en termostat som bara reglerar temperaturen i kylen. Sedan blir det ungefär rätt temperatur i frysen vid normal rumstemperatur. Om skåpet då står kallt blir det inte kallt nog i frysen.
 
MultiMan
En jag känner har en i princip likadan enkompressorsmodell med kyl överst och frys nere, fast Siemens-märkt. Tillverkad 1999 och den är väldigt trött, där halva frysdelen (nedre) inte håller mer än -10 kanske. Finns bara en gemensam termostat, så det går inte att finjustera.

Jag tror inte den klarar av så kallt rum, så det kan säkert vara en anledning. @electroluxaren kan detta mycket bättre än jag så jag låter bli att gissa.

Edit: Jag hade ett likadant skåp minns jag nu när jag flyttade från Skåne 1996, så det är inga nyare saker vi pratar om, men den kan ju fungera ändå under rätt förhållanden. Dock står det första skåpet jag nämnde i vanligt rum med 19C men orkar inte frysa ordentligt som sagt, även med termostaten på max. Kanske slut kompressor eller gasbrist.
 
A
O __olov__ skrev:
Jag har den i ladan där vi håller cirka 5 till 10 graders värme.. Så ni menar att det kan vara ett problem? 👍
absolut
det som händer är när kylen inte har behov tex vid 5C så kommer snart frysen få samma temp som kylen
 
Redigerat av moderator:
Ajaj. Vilken tur att jag ställde frågan här, annars hade jag fortsatt felsöka i all evighet :=). Jahaja, blir väl att sälja den då till någon som vill ha den inomhus.. Men.. Om jag vill ha kyl/frys som hjälper mig hålla värmen i ladan samtidigt fungerar att frysa, vad ska jag då söka efter. Är tricket att hitta någon kyl/frys som har två kompressorer eller vad ska man söka efter?
 
O __olov__ skrev:
Om jag vill ha kyl/frys som hjälper mig hålla värmen i ladan samtidigt fungerar att frysa, vad ska jag då söka efter. Är tricket att hitta någon kyl/frys som har två kompressorer eller vad ska man söka efter?
Principiellt fungerar det. Det är dock inte så vanligt med kyl/frysar med dubbla kompressorer. Men om du skaffar separata skåp borde det fungera lika bra. Vad som möjligen också kan vara ett problem är kylskåp som står så svalt att de inte behöver jobba. Min erfarenhet är att det ofta möglar ganska friskt i dem.
 
A
O __olov__ skrev:
Ajaj. Vilken tur att jag ställde frågan här, annars hade jag fortsatt felsöka i all evighet :=). Jahaja, blir väl att sälja den då till någon som vill ha den inomhus.. Men.. Om jag vill ha kyl/frys som hjälper mig hålla värmen i ladan samtidigt fungerar att frysa, vad ska jag då söka efter. Är tricket att hitta någon kyl/frys som har två kompressorer eller vad ska man söka efter?
du hittar inga produkter av idag som går bra i en omgivningstemperatur under +16/10 C grader.
men en 70-talare med två kompressorer lär ju gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.