Tänkte sätta in en braskamin, vi har tittat på 500 serien från contura som passar in i vårt lilla hus.
Någon som har någon erfarenhet av 510?
Värmer denna bra och snabbt?
Täljsten går totalt bort för oss när vi inte alls gillar utseendet på stenen.
Men såg att det fanns en med 100 kg powerstone, 520, någon som har en sådan?
Fördelar nackdelar?
Huset är i trä och byggt 1927 1/2plan ca 120 kvm.
Tacksam för alla svar och tankar.
 
K Kattmaster skrev:
Fördelar nackdelar?
Huset är i trä och byggt 1927 1/2plan ca 120 kvm.
Tacksam för alla svar och tankar.
Om du vill ha en designkamin med lite sten för syns skull är den säkert bra, jag föreslår tunga ackumulerande eldstäder om man vill elda för värmen, en ny svensk kakelugn med >93% effektivitet skulle nog passa ett hus som ditt om det används som permanentboende.
 
  • Gilla
Kattmaster
  • Laddar…
510:an är bra!! Men T modellen har så lite sten så de gör varken till eller från. Ska du ha täljsten så lär du upp i flera hundra kilo. Dels kostar det och golvet lär hålla.
 
  • Gilla
Kattmaster
  • Laddar…
B Belastar skrev:
510:an är bra!! Men T modellen har så lite sten så de gör varken till eller från. Ska du ha täljsten så lär du upp i flera hundra kilo. Dels kostar det och golvet lär hålla.
Det är lite så jag också har resonerat runt detta! Har du en 510 plåt? Tack för svar!
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
K Kattmaster skrev:
Det är lite så jag också har resonerat runt detta! Har du en 510 plåt? Tack för svar!
Ja de är jue stålplåt i kamin å en del av manteln i gjutjärn.
 
B Belastar skrev:
Ja de är jue stålplåt i kamin å en del av manteln i gjutjärn.
Okej! Men den värmer bra och blir inte kall direkt efter elden slocknat?
 
K Kattmaster skrev:
Okej! Men den värmer bra och blir inte kall direkt efter elden slocknat?
Värmer och håller värmen ett tag . De går att eftermontera en fläkt under om man vill ha lite extra fart. Möjlighet att ta luft utifrån. Vilket jag anser är meningslöst i mitt fall med självdrag. Men om man nu vill och väljer rörskorsten så har NVI en modell med tillluft via skorsten. De göms en tillufts kanal i svepet på skorsten.
 
  • Gilla
Kattmaster
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Ja de är jue stålplåt i kamin å en del av manteln i gjutjärn.
Borde det inte vara tvärtom, tåligt mtrl i eldstaden och nått enklare till manteln?
 
F fribygg skrev:
Borde det inte vara tvärtom, tåligt mtrl i eldstaden och nått enklare till manteln?
De sitter vermeculite i brännkammarn som skyddar konvektionsdelen. Botten är dock gjutjärn.
 
B Belastar skrev:
Värmer och håller värmen ett tag . De går att eftermontera en fläkt under om man vill ha lite extra fart. Möjlighet att ta luft utifrån. Vilket jag anser är meningslöst i mitt fall med självdrag. Men om man nu vill och väljer rörskorsten så har NVI en modell med tillluft via skorsten. De göms en tillufts kanal i svepet på skorsten.
Tack för matnyttig info, står mellan den eller 520 med powerstone men skiljer 6000kr och undrar egentligen hur mycket effekt 100kg powerstone har på eftervärmen....
 
Jag har en 556 i fritidshuset och måste säga att jag gillar att man ser brasan även från sidan.
Sedan beror det ju givetvis hur den ska placeras. Dessutom kostar den lite mer.
Jag är dock väldigt förtjust i den.
 
  • Gilla
Kattmaster
  • Laddar…
K Kattmaster skrev:
Tack för matnyttig info, står mellan den eller 520 med powerstone men skiljer 6000kr och undrar egentligen hur mycket effekt 100kg powerstone har på eftervärmen. Så
K Kattmaster skrev:
Tack för matnyttig info, står mellan den eller 520 med powerstone men skiljer 6000kr och undrar egentligen hur mycket effekt 100kg powerstone har på eftervärmen....
Jag resonerar som så , att sten hindrar i vissa fall värmen när kamin ska värma fort. När de väl är varmt så blir de fort varmt av en ny brasa. Om inte värmen håller tills jag vaknar är de meningslöst. Sen har Contura tror jag de är,en större pjäs med ett reglage där man väljer om man vill släppa ut varmluft direkt eller värma täljsten. Men då kostar en sån betydligt mer.
 
  • Gilla
Kattmaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.