Jag har ett varmgarage om 65kvm byggt 2021. Tyvärr dock så står garaget direkt på betongplattan (med syll emellan stomme och platta). Inga lecablock och ingen brunn. Att överlåta byggandet till klåpare var inte mitt livs bästa beslut, men svårt att göra något åt som det ser ut nu.

Två bilar körs in och ut praktiskt taget varje dag. Snö sparkas av i den mån det är möjligt. Resten rakas ut dagen därpå med vanlig golvraka. Så småningom ska jag försöka slipa ner plattan och försöka sätta in någon form av brunn som rinner ner i singlet i botten. Innan garaget togs i bruk satte jag upp en lång gummilist mellan gips och golv och en skapligt tjock sträng silikon mellan platta och gummilist.

Problemet jag har är att kanterna i garaget oftast är fuktiga när det snöar eller regnar (se bilder). Det är oftast en liten mängd vatten ovanpå gummilisten i varje hörn. Det känns som att vattnet kommer underifrån och jag är rädd att stommen skall ta skada på lång sikt... Vart tror ni vattnet kommer ifrån och finns det något jag kan göra åt saken?
 
  • Ett hörn av ett rum med smutsig vägg och golv, behov av rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt golvhörn med vita lister och mörka fläckar på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongfundament och grus i mörker med kontrasterande texturer och skuggor. Närbild, arkitektonisk detalj, utomhus, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongfundament, erosionsskador, grus, struktur, närbild, utomhus, dagsljus, underhållsbehov, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hur är plattans grund utförd?
 
R Rejäl skrev:
Hur är plattans grund utförd?
Såhär såg det ut under byggnationen. Ena bilden är efter marken är färdigställd, de andra två under byggnationen av plattan.
 
  • Grusad yta under konstruktion, markeringspinnar, gul slang, del av bil, stenig mark.
  • Byggarbetsplats med grundkonstruktion, armeringsnät och ankarbultar, i vinterscen. Person i arbetskläder närvarande.
  • Grund med isolering och armering för betonggjutning; vinterväder, snö omkring, byggarbetsplats.
S
Kanterna är ju oisolerade. Saknas det dränering också?
 
S sinuslinus skrev:
Kanterna är ju oisolerade. Saknas det dränering också?
Något mer än såhär gjordes inte innan gjutning vad jag kan minnas. Kan ju vara att de kapade till bitar och petade ner emellan, men jag var inte hemma vid tillfället gjutning skedde. Det ligger dräneringsrör baktill för stuprören (se sista bilden längst upp till höger vid det gula röret) men inte något mer än så.
 
R
R roniish skrev:
Något mer än såhär gjordes inte innan gjutning vad jag kan minnas. Kan ju vara att de kapade till bitar och petade ner emellan, men jag var inte hemma vid tillfället gjutning skedde. Det ligger dräneringsrör baktill för stuprören (se sista bilden längst upp till höger vid det gula röret) men inte något mer än så.
Är inte det gula röret ett tom rör för el?

Ok då liggen plattan utsatt för fukt runt ytterkanterna men det är makadam under..
Jag tror att din platta aldrig torkar ur då den har konstant beröring med makadamet under, sedan tillför du vatten i form av snö som smälter när du kör in bilen och då blir betongen mättad av vattnet..
Förhoppningsvis så har du syllgummi/papp emellan syllen och betongen?
 
R Rejäl skrev:
Är inte det gula röret ett tom rör för el?

Ok då liggen plattan utsatt för fukt runt ytterkanterna men det är makadam under..
Jag tror att din platta aldrig torkar ur då den har konstant beröring med makadamet under, sedan tillför du vatten i form av snö som smälter när du kör in bilen och då blir betongen mättad av vattnet..
Förhoppningsvis så har du syllgummi/papp emellan syllen och betongen?
Jo det är ett tomrör för el, jag ville bara poängtera att dräningen från stuprören är precis bredvid (alltså det lilla orangea röret med ett blått lock ovanpå - nästan helt omöjligt att se i och med kvalitén på uppladdningar här).

Ja, det låter ju definitivt troligt.

Ja, det är syllpapp emellan syllen (stommen för en okunnig) och betongplattan. Det såg jag när byggarna satte dit. Om än lite svårt att se så syns ändå en skugga mellan syllen och betongen. I övrigt är garaget i sig otroligt välbyggt, så det är lite synd att grunden blev som den blev... Dessutom något som är helt omöjligt att göra något åt känns det som.

Vad gäller dränering - finns det något jag kan göra där för att underlätta? Jag har ju åtminstone chansen att gräva upp runtom garaget och t.ex. peta ner något rör eller liknande innan det kommer att asfalteras.
 
  • Inre skelett av en träkonstruktion med isolering, i ett pågående bygge, bordsarbetsstation, byggnadsmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Va bra det ser ut som det ligger där..
Bara håll efter att det inte samlas vatten mot väggen..
 
H
oisolerad kant ser det ut som.
Det kan ju även dra fukt då betong är Kallhovd garaget varmt.
Sen dränering ska inte stupröret gå i utan man vill ha dom i eget rör
 
H Hallerudsbo skrev:
oisolerad kant ser det ut som.
Det kan ju även dra fukt då betong är Kallhovd garaget varmt.
Sen dränering ska inte stupröret gå i utan man vill ha dom i eget rör
Tack för svaret. Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar med dräneringen. Kan du utveckla?
 
H
Dränering är att leda bort vatten runt byggnad.
Rör som ligger i backen.
Takavvattning ska gå i egna rör som ledes bort.
Dräneringsrör har massa hål i sig så vatten kan rinna in i rören från backen och iväg.
Har du takavvattningen i dom rören och det blir för mycket vatten så kan det trycka vatten ut ur dom hålen och mätta marken med mer vatten istället.
Så takavvattning och dränering ska gå i olika rör bort från byggnad
 
En variant man kan göra i fall som detta är att sätta en sockel av klinker, med tätskikt bakom och lite ut på golvet utan att sticka utanför sockeln
 
H Hallerudsbo skrev:
Dränering är att leda bort vatten runt byggnad.
Rör som ligger i backen.
Takavvattning ska gå i egna rör som ledes bort.
Dräneringsrör har massa hål i sig så vatten kan rinna in i rören från backen och iväg.
Har du takavvattningen i dom rören och det blir för mycket vatten så kan det trycka vatten ut ur dom hålen och mätta marken med mer vatten istället.
Så takavvattning och dränering ska gå i olika rör bort från byggnad
Jag förstår! Tack för klargörandet. Då kanske det skulle vara på sin plats att schakta ur ett dike runtom hela grunden och peta ner dräneringsrör? Jag har inte direkt något att ansluta rören till dock... Takavvattningen går rätt ut i marken ett par meter ut från garaget. Men det kanske räcker för att få bort vattnet runt grunden.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
En variant man kan göra i fall som detta är att sätta en sockel av klinker, med tätskikt bakom och lite ut på golvet utan att sticka utanför sockeln
Ja jag hade den tanken också tidigare, men utan någon större erfarenhet (ingen alls) med att sätta klinker eller tätskikt så tänkte jag att gummilist och silikon skulle duga.

Det jag är rädd för är att vatten tar sig upp i stommen kapillärt från plattan, med tanke på att det vatten som dyker upp i hörnen kommer underifrån, men det kanske syllpappen mellan syllen och plattan stoppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.