Tjena! Jag har fått ett problem med spotlights i mitt sovrum. Spottarna är kopplade i en trappkoppling där mattningen går in på L i ena strömbrytare och vidare går det två mellantrådar till den andra strömbrytaren och därifrån L till spottarna. Under ena brytaren sitter ett vägguttag som går via ena strömbrytaren så Nollorna är med dragna även jord som ligger på x plint och vidare till vägguttaget. Sen har vi spottarna jag köpt på hornbach Dom ligger i serie kräver bara L och N. Problemet är att dom lyser svagt när jag trycker av strömbrytarna. Och går från 230v till 25v där dom ska vara av Otroligt jobbigt när man ska sova men förstår inte vad problemet kan vara
 
  • En förpackning för Malmbergs MD-19 LED downlight, vit, dimbar, 230V, 2W, 200lm, 65cd, 3000K.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En etikett med tekniska specifikationer för belysning, speglad skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänd på L och N på spottarna.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Det du upplever är troligen kapacitiv koppling mellan ledarna i taket, så det går "ström" från andra ledare med ström i sig till ledarna till dina spottar.
Det är som antenner, ligger ledarna nära varandra överförs en liten mängd energi som räcker för att led ska lysa svagt.
Ofta räcker det då att vända på sladdarna i ljuskällan.
I andra fall får man lägga in en liten belastning (ett motstånd) som "suger upp" den lilla läckspänningen som gör att leden lyser svagt.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Köp en dimmer eller dimmerpuck som har en nolla. Då brukar problemet försvinna
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mister PB Mister PB skrev:
Köp en dimmer eller dimmerpuck som har en nolla. Då brukar problemet försvinna
Aa det finns ju plejd dim tänker jag men om jag har trappkoppling går det att använda plejd ändå?
 
A
O Oliver Lindblom skrev:
Aa det finns ju plejd dim tänker jag men om jag har trappkoppling går det att använda plejd ändå?
Ja det ska fungera. Hur många tändningar har du i trapp/korsfunktion?
 
Tändningar? Jag tänder och släcker på två ställen
 
O Oliver Lindblom skrev:
Aa det finns ju plejd dim tänker jag men om jag har trappkoppling går det att använda plejd ändå?
Just de spottar du visade på bilden går på 230V vilket Plejd dim 01 funkar utmärkt med.
Men du kommer behöva få fram en nolla. Antingen i en kopplingsdosa alt få fram den till strömbrytaren.
Är du osäker så bör en elektriker kika hur man ska koppla det hela
Lycka till
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mister PB Mister PB skrev:
Just de spottar du visade på bilden går på 230V vilket Plejd dim 01 funkar utmärkt med.
Men du kommer behöva få fram en nolla. Antingen i en kopplingsdosa alt få fram den till strömbrytaren.
Är du osäker så bör en elektriker kika hur man ska koppla det hela
Lycka till
Aa jo jag har en takdosa när nollorna går via men kopplar den la såhär då?
 
  • El-schema för trappkoppling med Plejd-enheter; visar anslutningar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Det du upplever är troligen kapacitiv koppling mellan ledarna i taket, så det går "ström" från andra ledare med ström i sig till ledarna till dina spottar.
Det är som antenner, ligger ledarna nära varandra överförs en liten mängd energi som räcker för att led ska lysa svagt.
Ofta räcker det då att vända på sladdarna i ljuskällan.
I andra fall får man lägga in en liten belastning (ett motstånd) som "suger upp" den lilla läckspänningen som gör att leden lyser svagt.
Men kommer jag behöva byta plats på L och N i dosan oxå förstår inte riktigt
 
Jag vill inte låta spydig på något sätt men det känns lite som dina kunskaper till hur man kopplar är en aning begränsade.
 
Mister P Mister P skrev:
Jag vill inte låta spydig på något sätt men det känns lite som dina kunskaper till hur man kopplar är en aning begränsade.
Jo ja är inne på min lärlings period nu och jag har aldrig stött på detta problem innan
 
Dimmerpuckar som inte har N kan släppa igenom en liten mängd spänning som gör att spottar inte riktigt släppa.
Väljer man puck el MED N så brukar det fenomenet försvinna.
Man kan även installera en bottenlast(googla) som kan hjälpa.

Man behöver ha stött på det här problemet x antal ggr och då förstår man vad man behöver göra/testa för att få det att funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.