P
J JohanLan skrev:
Går det inte att köra ssh eller https direkt mot boxen istället och ändra inställningarna?
Antar att det bör gå i teorin, men inget det finns information om vad jag kunnat se.
 
P PsychoCheF skrev:
Antar att det bör gå i teorin, men inget det finns information om vad jag kunnat se.
Ok, det är ju normalt så det går till för att konfa sådant. Någon i forumet som kanske har en DEFA Power och kan testa?
 
J JohanLan skrev:
Ok, det är ju normalt så det går till för att konfa sådant. Någon i forumet som kanske har en DEFA Power och kan testa?
Den svarar på ssh, provade precis mot min. Verkar inte gå med användarnamn utan endast med korrekt nyckel att ansluta med dock.
 
E Erikdenlille skrev:
Den svarar på ssh, provade precis mot min. Verkar inte gå med användarnamn utan endast med korrekt nyckel att ansluta med dock.
Och userid/nyckel behöver man få från supporten gissar jag?
 
Angående Defa Power. Jag började nysta i detta i november, med samtal till support där de sa att det skulle gå att koppla till egen OCPP server, men visste inte exakt hur man gjorde. Istället bad de mig skicka ett mail till deras support. Nu, två månader senare så fick jag svar att det inte finns något öppet API eller att integrera mot egen OCPP server och inget sådant är på gång inom nära framtid vad det verkar. Otroligt besviken på den falska marknadsföringen om OCPP, så det får bli att kolla på en annan box.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
O olaben skrev:
Angående Defa Power. Jag började nysta i detta i november, med samtal till support där de sa att det skulle gå att koppla till egen OCPP server, men visste inte exakt hur man gjorde. Istället bad de mig skicka ett mail till deras support. Nu, två månader senare så fick jag svar att det inte finns något öppet API eller att integrera mot egen OCPP server och inget sådant är på gång inom nära framtid vad det verkar. Otroligt besviken på den falska marknadsföringen om OCPP, så det får bli att kolla på en annan box.
Det låter mycket oroande. Jag tror inte att jag kommer välja en DEFA Power i nuläget. För många osäkerhetsfaktorer. Och oroande att man inte har koll på sina produkter. Det kanske är en omogen bransch fortfarande. Med många som bara vill tjäna pengar.
 
J JohanLan skrev:
Hej,
Jag har beställt en ny ren elbil som ska levereras före sommaren och sitter nu och försöker ta reda på hur laddning fungerar.
Jag bor i södra Sverige och har solpaneler på taket, med ett 10kWh batteri som laddas upp till 100% varje dag på sommaren.
Min förhoppning är att jag ska kunna välja att ladda bilen endast från el som jag själv producerar så att jag på så sätt kör "gratis" under sommaren.
Jag inser att det finns många olika laddboxar att välja mellan, men en sak som jag inte riktigt har kunnat läsa mig till är om OCPP kräver en molntjänst för att fungera?
Det verkar vara skillnad på 1.6 och 2.0.1 men jag har inte lyckats förstå om det rör "kravet" på en molntjänst eller inte ?
Är det någon som vet om det krävs att laddboxen pratat med en molntjänst för att det ska fungera?
Såvida du inte har en extremt hög kostnad för elnät så kommer du snart att upptäcka att det oftast är lönsammare att sälja solelen och att ladda på natten i stället för att ladda med solel. Men visst kommer det även timmar då det är förmånligare att ladda med solel. (Om inte bilen just då är på jobbet eller vid badstranden vill säga. Det är inte ovanligt).
 
lilytwig lilytwig skrev:
Såvida du inte har en extremt hög kostnad för elnät så kommer du snart att upptäcka att det oftast är lönsammare att sälja solelen och att ladda på natten i stället för att ladda med solel. Men visst kommer det även timmar då det är förmånligare att ladda med solel. (Om inte bilen just då är på jobbet eller vid badstranden vill säga. Det är inte ovanligt).
Precis, vi låste vårt elpris väldigt högt mitt i förra vintern när det var som högst pris.
Så jag har lika (högt) pris på natten som dagen.
Därav min önskan att enbart ladda från egenproducerad solel.
Vi ska försöka bryta det avtalet men vi vet inte ännu vad det kommer att kosta.
 
J JohanLan skrev:
Precis, vi låste vårt elpris väldigt högt mitt i förra vintern när det var som högst pris.
Så jag har lika (högt) pris på natten som dagen.
Därav min önskan att enbart ladda från egenproducerad solel.
Vi ska försöka bryta det avtalet men vi vet inte ännu vad det kommer att kosta.
Oj,
ja då har du ett case att jobba på!
 
Ja, förhoppningsvis är det inte svindyrt att bryta vårt avtal som stäcker sig ett par år framåt. Det är alltid lättare att vara efterklok när man har ”facit”.
Då ändras nog förutsättningarna för detta.
Men min poäng är att jag vill kunna styra när bilen ska laddas eller inte direkt från HomeAssistant.
Där har jag all data om när elpriset (som jag köper från e-On) är lågt eller när solpanelerna levererar mer än huset konsumerar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JohanLan skrev:
Ja, förhoppningsvis är det inte svindyrt att bryta vårt avtal som stäcker sig ett par år framåt. Det är alltid lättare att vara efterklok när man har ”facit”.
Då ändras nog förutsättningarna för detta.
Men min poäng är att jag vill kunna styra när bilen ska laddas eller inte direkt från HomeAssistant.
Där har jag all data om när elpriset (som jag köper från e-On) är lågt eller när solpanelerna levererar mer än huset konsumerar.
Jag kör så. Iofs med Homey som controller. El från Tibber och Easee laddbox. En ytterligare parameter är Tibbers prisgaranti på laddning vilket oftast innebär att nattladdning blir billigast
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag kör så. Iofs med Homey som controller. El från Tibber och Easee laddbox. En ytterligare parameter är Tibbers prisgaranti på laddning vilket oftast innebär att nattladdning blir billigast
Ja, det är smidigt. Men flera av mina vänner har lämnat tibber på senare tid. De verkar inte vara billigast längre.
 
J JohanLan skrev:
Ja, det är smidigt. Men flera av mina vänner har lämnat tibber på senare tid. De verkar inte vara billigast längre.
Tibber är några öre dyrare, men om man har elbil så får man det flerdubbelt tillbaka pga prisgarantin. Dessutom bra app och integration med andra system. Har inte hittat någon som kommer ens I närheten.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tibber är några öre dyrare, men om man har elbil så får man det flerdubbelt tillbaka pga prisgarantin. Dessutom bra app och integration med andra system. Har inte hittat någon som kommer ens I närheten.
Intressant. Måste kolla lite mer på det.
 
Hej,

Inser att denna tråden inte är helt ny men vill ändå tillägga då det kanske är relevant för en del av er.
Jag jobbar för amina charging, ett norskt elbilsladdningsbolag som nyligen lanserat i Sverige.
Vi har som grundtanke att våra laddare ska kunna integreras fritt med andra lösningar och att vi ej själva vill vara de som bygger tjänster/lösningar men möjliggör integrationer.
Vår första hemmaladdare, amina S, kommer med Zigbee och bluetooth (BLE) uppkoppling just för att kunna kopplas med exempelvis Homey och HomeAssistant så jag tror den kan vara en bra lösning för de i detta forum som själva vill kunna koppla samman ert smarthem med laddning utan att vara beroende på molnuppkoppling.
Vi kommer även lansera en OCPP variant framöver som då kommer vara helt lokal OCPP enligt alla standarder just för att vi ser molnberoendet som en stor begränsning. Vore kul om någon här testar amina S och har tankar eller frågor!

/Anna på amina
 
  • Gilla
olaben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.