Hej! Vi är nyinflyttade i ett 70-tals hus med källare sen sensommaren. Både jag och min man är ovana husägare. Nu har vi upptäckt fläckar intill källardörren och vi undrar förstås vad det kan bero på.

Varken på husvisniningen eller när vi flyttade in minns vi att det syntes några fläckar. Vi upptäckte fläckarna i november och tog då en bild, idag drygt två månader senare har det blivit värre. Man kan se att väggen har lagats tidigare och det är mjukare väggmaterial på vissa ställen. Tog bort en del av en list som sitter intill väggen och såg ingen fuktpåverkan där. Se bilder längre ned.

I utrymmet vid källardörren är det en hall utan uppvärmning som har varit kall, runt 12 grader. Dörren är ganska otät och det flödar in ganska mycket utomhusluft. Kan det vara den låga temperaturen i hallen som orsakat fuktpåverkan?

Var bör man vända sig för att få en expertbedömning?

Bilder från november

Vägg hörn med slitage och fläckar intill en dörrstopp. Behov av underhåll eller rengöring synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med fuktskada och avflagning intill ett eluttag och vit fotlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder ca 2.5 månad senare

En vägg med fuktskador, mögel eller missfärgningar över ett eluttag och en sockel, nedsmutsat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg hörn med fukt- eller mögelskador, vita lister, smutsigt golv, sliten målfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fuktvandring från plattan eller yttervägg, sen ser det ut som plastmatta på golvet som inte heller hjälper till nåt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fuktvandring från plattan eller yttervägg, sen ser det ut som plastmatta på golvet som inte heller hjälper till nåt.
Tack för svar! Vet du vad man brukar göra åt det? Vi har ökat temperaturen nu och hoppas det kan hjälpa.
 
Det ser ut som att väggen är målad med plastfärg, precis som i vår källare. Färgen håller diffunderande fukt genom väggen inne tills den når kanten på färgen och där fälls diverse grejer ut som fukten tagit med sig i sin vandring genom väggen.

Tre alternativ:

1. Ta bort all plastfärg och måla med någon diffusionsöppen variant. Slitigt och skitigt.

2. Dränera/isolera grunden runt huset. Kostsamt alt. slitigt om man gör det själv.

3. Lev med det.

Vi har valt att leva med det...men vi har vita utfällningar, så de stör inte ögat så mycket.
 
  • Gilla
Willowtree
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det ser ut som att väggen är målad med plastfärg, precis som i vår källare. Färgen håller diffunderande fukt genom väggen inne tills den når kanten på färgen och där fälls diverse grejer ut som fukten tagit med sig i sin vandring genom väggen.

Tre alternativ:

1. Ta bort all plastfärg och måla med någon diffusionsöppen variant. Slitigt och skitigt.

2. Dränera/isolera grunden runt huset. Kostsamt alt. slitigt om man gör det själv.

3. Lev med det.

Vi har valt att leva med det...men vi har vita utfällningar, så de stör inte ögat så mycket.
Tack för svar! Jag som är lite okunnig, hur kan man se att väggen är målad med plastfärg? Verkar väldigt jobbigt att ta bort all plastfärg... Vet du om det finns någon långsiktig problematik med att inte åtgärda problemet mer än att väggarna blir fula?
 
W Willowtree skrev:
Tack för svar! Jag som är lite okunnig, hur kan man se att väggen är målad med plastfärg? Verkar väldigt jobbigt att ta bort all plastfärg... Vet du om det finns någon långsiktig problematik med att inte åtgärda problemet mer än att väggarna blir fula?
Jag skulle säga att symtomen ger ett ganska klart besked om att det är plastfärg som väggen är målad med, just för att utfällningarna kryper fram där färgen är borta. Och ja, att ta bort färgen är ett riktigt skitgöra.

Huset har stått i 50 år utan att det har rasat pga att källarväggarna inte andas optimalt, så nej det är inte troligt att det finns någon långsiktig problematik att låta saken vara. Ni kommer säkert få putssläpp, men det är enkelt att åtgärda.

Vi råkade ut för en rejäl fuktinträngning i källaren i höstas under en period då det regnade i princip konstant tre veckor. Jag hade missat att rensa silen på stupröret så vattnet från en fjärdedel av taket hamnade i rabatten precis vid tvättstugans grund. Jag märkte det genom att det blev en blåsa stor som en knytnäve av plastfärgen på tvättstugans innervägg. Det var bara att peta hål på blåsan och skrapa bort all färg som släppt och låta väggen andas ut fukten. Det var ett rätt effektivt sätt att få bort färgen faktiskt, även om jag inte skulle rekommendera att fuktbegjuta väggen för det.

Rabatten på utsidan är som ett dike mellan grundmuren och en plattgång, så det är inte optimalt på något sätt. Marken skall slutta bort från husgrunden så vatten leds bort naturligt. Vi ska höja marken så vi får till det, men vi måste först ordna någon typ av ljusbrunnar för fönstren.

Så kolla hur det ser ut på utsidan av huset. Går det att göra något där för att minska fukten i marken närmast grunden? Kanske har ni också ett dike där och/eller läckande dagvattenhantering?
 
  • Gilla
Willowtree
  • Laddar…
Bjuder på en bild på våra utfällningar:

Skadad vägg med flagande färg och synligt putslager bredvid en kopparlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser är det precis vid färgkanten de visar sig. I mitten av det vita strecket har jag svept med fingret för att visa att det är som ett fint pulver...som mjöl. Där färgen är borta är en del av ytan där färgen släppte vid inträngningen. Vi skrapade med spackelspade all färg som satt löst och lät resten sitta kvar. Detta är vår tvättstuga som är orenoverad, så vi får se hur vi gör när det blir dags att renovera den. Troligen målar vi bara över allt och hoppas att det inte blir fler vatteninträngningar så länge vi bor i huset. 😬
 
  • Gilla
Willowtree
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag skulle säga att symtomen ger ett ganska klart besked om att det är plastfärg som väggen är målad med, just för att utfällningarna kryper fram där färgen är borta. Och ja, att ta bort färgen är ett riktigt skitgöra.

Huset har stått i 50 år utan att det har rasat pga att källarväggarna inte andas optimalt, så nej det är inte troligt att det finns någon långsiktig problematik att låta saken vara. Ni kommer säkert få putssläpp, men det är enkelt att åtgärda.

Vi råkade ut för en rejäl fuktinträngning i källaren i höstas under en period då det regnade i princip konstant tre veckor. Jag hade missat att rensa silen på stupröret så vattnet från en fjärdedel av taket hamnade i rabatten precis vid tvättstugans grund. Jag märkte det genom att det blev en blåsa stor som en knytnäve av plastfärgen på tvättstugans innervägg. Det var bara att peta hål på blåsan och skrapa bort all färg som släppt och låta väggen andas ut fukten. Det var ett rätt effektivt sätt att få bort färgen faktiskt, även om jag inte skulle rekommendera att fuktbegjuta väggen för det.

Rabatten på utsidan är som ett dike mellan grundmuren och en plattgång, så det är inte optimalt på något sätt. Marken skall slutta bort från husgrunden så vatten leds bort naturligt. Vi ska höja marken så vi får till det, men vi måste först ordna någon typ av ljusbrunnar för fönstren.

Så kolla hur det ser ut på utsidan av huset. Går det att göra något där för att minska fukten i marken närmast grunden? Kanske har ni också ett dike där och/eller läckande dagvattenhantering?
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Mycket hjälpsamt! Jag har tittat noggrannare på väggen nu och det är precis som du beskriver bubblor där färgen släppt. Oj så himla typiskt att det läckte in pga. av en så simpel grej som att rensa stupröret, men det är så himla lätt att glömma bort.

Runt hela huset är det ca 35 cm bred remsa med grus. Det är ett buskage längst med källartrappen. Jag ska se efter hur lutningen ser ut!
 
Om problemen endast finns just där du tagit bilderna så kan ju en fusklösning vara att ta bort buskaget, gräva ur bara där och få till en dränering och tätning av väggen på utsidan. Många går nog i taket av ett sånt råd, och tycker att man ska dränera om hela huset. Visst, det är det rätta sättet...men det kostar skjortan och förstör väldigt mycket av tomten. Mitt mantra är "Låt inte det bästa bli det godas fiende" så har man inte råd, orkar inte dränera om allt så är det bättre att göra lite än ingenting.

Men börja med det enkla som sagt, kolla ifall det går att leda bort fukten med någon liten insats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.