Visst måste man ha specialbeslag för skjutdörrar utomhus som tål större tyngd än inomhus-skjutdörrar? Vilka märken finns på marknaden, var kan man köpa skjutdörrsbeslag för utomhusbruk? Söker man på skjutdörrsbeslag hamnar man ju bara på sidor för inomhusbruk, så jag har inte hittat något vettigt.

Ska ha skjutdörr mellan carport och trädgården, som jag tänkt snickra själv med stomme av ex vis 45x45 och fjällpanel utanpå. Storleken blir uppskattningsvis över 2m i höjden och ca 1m i bredd så det gäller att grejerna håller.

Tacksam för alla svar!
 
Jag letar också efter dessa beslag, tips mottages gärna. Vikten kommer att bli omkring 40 kg.
 
Testa att söka på olika kombinationer med lagårdsdörr / port eller ladugårdsdito. Borde kunna ge en del svar.
 
P ptk skrev:
Visst måste man ha specialbeslag för skjutdörrar utomhus som tål större tyngd än inomhus-skjutdörrar? Vilka märken finns på marknaden, var kan man köpa skjutdörrsbeslag för utomhusbruk? Söker man på skjutdörrsbeslag hamnar man ju bara på sidor för inomhusbruk, så jag har inte hittat något vettigt.

Ska ha skjutdörr mellan carport och trädgården, som jag tänkt snickra själv med stomme av ex vis 45x45 och fjällpanel utanpå. Storleken blir uppskattningsvis över 2m i höjden och ca 1m i bredd så det gäller att grejerna håller.

Tacksam för alla svar!
Hej
Vet du om det finns ritningar på skjutdörrar
 
H Håkan Morén skrev:
Hej
Vet du om det finns ritningar på skjutdörrar
Nej men jag tänker i all enkelhet som en reglad vägg och så någon form av beklädnad utanpå?
 
Totte_S
Henderssons.
Finns olika bredder på skenorna.

Sök hos Swedol tex

Finns beslag så man kan montera både i tak och på en konsol på utsida vägg.
 
P ptk skrev:
Nej men jag tänker i all enkelhet som en reglad vägg och så någon form av beklädnad utanpå?
Ja kanske det. Min dörr måste bli 3 X 3 meter så tänkte om det fanns en ritning som jag kunde följa. Vill inte att den blir för tung och inte för lätt heller med tanke på vind
 
H Håkan Morén skrev:
Ja kanske det. Min dörr måste bli 3 X 3 meter så tänkte om det fanns en ritning som jag kunde följa. Vill inte att den blir för tung och inte för lätt heller med tanke på vind
Dela upp den i två eller tre som överlappar? Ungefär som skjutdörrar till garderober?
 
Trävägg med diagonalt stöd och cykelhjul synligt i övre hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är del av vår skjutdörr, den är 1,8 m bred och 2,3 m hög. Den hänger i två upphängningshjul i en skena (tidigare länk).
 
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Här är del av vår skjutdörr, den är 1,8 m bred och 2,3 m hög. Den hänger i två upphängningshjul i en skena (tidigare länk).
Vad har du för dimensioner på virket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.