Tänkte bygga en altan ca 1.7m över mark och 9m bred (som huset) och kanske 3m djup.
Mailade lite med byggnadsnämnden och i vår kommun finns inget maxmått på altan höjd.
Dom gjorde bedömningen att det blir en väsentlig ändring av fasad, vad är det? Kan man komma runt det på nåt vis?

Blir ju skitfult om jag gör en altan på 4*3m på samma höjd, urdumt om jag gör en trapp ner till en altan på marknivå eller iaf 1m upp med tanke på tillgänglighet osv.

Någon som har en gissning på vad ett sånt bygglov kan kosta?
 
Claes Sörmland
Det låter också som att din veranda uppfyller kraven på att ses som en byggnad eller en byggnadsdel. Det går ju att uppehålla sig i utrymmet under trallen. Då krävs bygglov. Eller missförstår jag?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja klart det går att vara under den...
Men det blir ju kanske 1.4-1.5högt om man räknar bort golvreglar och bärlinor.
Så egentligen så minskar jag ju utrymmet på tomten.

Fick svar från byggnadsnämnden och dom anser inte att det tillför volym så att det faller under tillbyggnad, men då det är flerbostadshus så gäller inte samma regler som för en och två bostadshus, sen påverkar det det utseendet så då faller det under fasad ändring.

Det köper jag rakt av.

Uppskattade kostnaden, mellan pekfinger och tumme, ca 3000:- i bygglov vilket jag också tycker är helt ok.
Men jag tycker ju även att man bör få göra vad man vill, iaf förbättringar, utan att någon ska bestämma egentligen men förstår ju att det inte funkar i längden.

Får helt enkelt söka
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Iof så ser det ut så här på Lantmäteriet
Svensk text om fastighetstyp, småhusenhet, taxeringsår 2021, och knapp för att visa karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då det är flera lgh så ska jag nog inte utmana ödet utan söker bygglov

Har typkod 321 på andra huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.