Hej,

Håller på att se över krypgrunden i mitt gamla hus från tidigt 1900-tal. Har upptäckt höga fukthalter i krypgrund och bestämde mig för att plasta av marken, sätta igen ventiler & installera avfuktare.
I detta skede så skulle jag även gräva ur lite för att få bättre plats till avfuktaren och upptäckte såfort jag satte spaden i marken att det började trycka upp massor med vatten (Se bild).

Frågan: hur löser man detta på bästa sätt?
- Gräva ur runt huset och dränera? (Kommer det lösa problemet med vattensamlingar som är mitt under huset?).
- Bygga pumpgrop mitt under huset? (hur stor radie kan man isåfall tänka sig att den klarar att sänka nivån på?)
- Gilla läget och hoppas på att grundvattnet inte stiger ytterligare (för då kommer grundmuren vara under vatten).
- Andra förslag?

För övrigt har jag eget vatten i grävd brunn i nära anslutning till huset där nivån för tillfället är nästan hela vägen upp till marknivå. Kan detta vara en bidragande faktor till att det är högt grundvatten under huset och bör jag pumpa ur vatten ur brunnen för att sänka nivån?

Tack på förhand.
 
  • Person i smutsiga arbetskläder sitter vid ett öppet golv med vatten och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
O O2001 skrev:
Hej,

Håller på att se över krypgrunden i mitt gamla hus från tidigt 1900-tal. Har upptäckt höga fukthalter i krypgrund och bestämde mig för att plasta av marken, sätta igen ventiler & installera avfuktare.
I detta skede så skulle jag även gräva ur lite för att få bättre plats till avfuktaren och upptäckte såfort jag satte spaden i marken att det började trycka upp massor med vatten (Se bild).

Frågan: hur löser man detta på bästa sätt?
- Gräva ur runt huset och dränera? (Kommer det lösa problemet med vattensamlingar som är mitt under huset?).
- Bygga pumpgrop mitt under huset? (hur stor radie kan man isåfall tänka sig att den klarar att sänka nivån på?)
- Gilla läget och hoppas på att grundvattnet inte stiger ytterligare (för då kommer grundmuren vara under vatten).
- Andra förslag?

För övrigt har jag eget vatten i grävd brunn i nära anslutning till huset där nivån för tillfället är nästan hela vägen upp till marknivå. Kan detta vara en bidragande faktor till att det är högt grundvatten under huset och bör jag pumpa ur vatten ur brunnen för att sänka nivån?

Tack på förhand.
Går det att läsa av marken runt huset om det är fel fall exempel om det kommer mycket nederbörd.Vi har ju som sagt väldigt mycket nederbörd under sommaren och nu mycket snö så det kan ju vara att marken inte ta emot mer vatten.Men som förebygga mer nederbörd så bäst är nog försöka leda bort så mycket vatten som det bara går.
 
V växelventil skrev:
Går det att läsa av marken runt huset om det är fel fall exempel om det kommer mycket nederbörd.Vi har ju som sagt väldigt mycket nederbörd under sommaren och nu mycket snö så det kan ju vara att marken inte ta emot mer vatten.Men som förebygga mer nederbörd så bäst är nog försöka leda bort så mycket vatten som det bara går.
Inga större konstigheter tycker jag, marken är ganska platt, hade ju varit optimalt att få ett ordentligt fall bort från huset åt alla håll men att gräva upp hela tomten och göra om gräsmattor & trädäck vill jag hellst undvika.
 
Dränera: kommer troligen lösa problemet och är nog den mest långsiktiga lösningen. Det kan ta lite tid att sänka nivån mitt under huset om det är tät lera, men kommer högst sannolikt funka så länge du har någonstans att leda bort vattnet.
Pumpgrop: krångligare i drift, enklare (?) installation, men funkar väl i princip. Hur djupt ner du måste går att räkna ut. Beror på bl.a jordart. Utan att ha räknat på det behöver du väl ner 1,5-2 m för att få någon märkbar effekt 5-6 m bort. Kräver ju dock aktiv pumpning att hålla koll på och du måste fortfarande ha någonstans att leda bort vattnet.
Låta vara: upp till dig hur riskbenägen du är. Men huset har ju uppenbarligen stått där 100+ år...

Vad gäller brunnen kan du se den som en nivågivare för grundvattnet i det medium den sitter (borrad=nivån i berg, grävd=nivån i jord - typ i alla fall). Visst kan du pumpa ur den och därmed sänka nivån, men det förslaget har du ju redan med (pumpgrop). Känns spontant dumt att göra i ens dricksvattenkälla, särskilt om det är en grävd brunn eller risk för saltvatteninträngning. Dessutom "löser" det ju bara problemet så länge du pumpar, sedan kommer vattnet återgå till jämviktsnivå vilket troligen är ganska nära nuvarande nivå (faktisk nivåpåverkan kräver vanligen en del resurser).


Om jag var du skulle jag först undersöka möjligheten att leda bort vatten med självfall (eller, i andra hand, tryckledning=med pump). Finns något dike, bäck, dagvattenledning eller dylikt inom räckhåll? Det behöver lösas oavsett angreppsmetod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.