Hej alla, jag är ny på installation av solcellsanläggningar, kan ni ge mig några råd.

För närvarande planerar jag att köpa ett Maysun Solar 800W balkong solcellssystem. Genom att förstå tillbehörsinformationen upptäckte jag att det för närvarande saknas speciella ingångsuttag som matchar systemet och en professionell tvåvägs elmätare.

Behöver du hitta professionella installatörer för att testa och installera denna utrustning? Finns det några märkesrekommendationer för relaterad utrustning?

Tack alla.
 
Den typen av anläggningar är inte tillåtna i Sverige. Om du trotts det ansluter det kommer du inte att kunna få ett utmatningsabbonemang.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
De där är vanliga nere i Europa. Du bakmatar in din producerade el från balkongen rätt in i ett vanligt uttag. Problemet är att när er fastighetsskötare bryter strömmen nere i källaren och tror att alla faser är utan spänning så finns det fortfarande kräm på din "balkongfas". Du är då ansvarig för vad som händer.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
De där är vanliga nere i Europa. Du bakmatar in din producerade el från balkongen rätt in i ett vanligt uttag. Problemet är att när er fastighetsskötare bryter strömmen nere i källaren och tror att alla faser är utan spänning så finns det fortfarande kräm på din "balkongfas". Du är då ansvarig för vad som händer.
Nej, det finns inte fortfarande kräm på fasen då dessa anläggningar övervakar om det finns inkommande spänning och bryter om det inte finns. Det finns säkert äldre produkter som inte stöds, men de som är vanliga i Tyskland och Österrike har denna funktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lenade skrev:
Hej alla, jag är ny på installation av solcellsanläggningar, kan ni ge mig några råd.

För närvarande planerar jag att köpa ett Maysun Solar 800W balkong solcellssystem. Genom att förstå tillbehörsinformationen upptäckte jag att det för närvarande saknas speciella ingångsuttag som matchar systemet och en professionell tvåvägs elmätare.

Behöver du hitta professionella installatörer för att testa och installera denna utrustning? Finns det några märkesrekommendationer för relaterad utrustning?

Tack alla.
Ja, den klassas som vilken produktionsanläggning som helst och kräver samma säkerhet, arbete och ansökningar som en på 15 000W som täcker hela taket.

Den får inte anslutas till ett vägguttag utan måste installeras som en "fast" installation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kunde inte säga det bättre själv. Det blir mycket väsen för en lilleplutt anläggning, men visst varför inte.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
i sverige har ju många lägenhetshus förbud mot blomlådor på utsidan så att man skulle få ha solcellsanläggningar tror jag inte skulle gå

jag har set dom där kiten butikena till balkongen här nere fråga en dag om nån hade köpt nån dom sa nej direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.