Hej hej,

I slutfasen på ett nybygge där vi nu kommit på att vi självklart måste lösa TV frågan! :) Bor på Dalarö och har 21km till Nackamasten och tyvärr så vet jag inte vad för hinder finns i vägen förutom skog mellan mast och hus. SKulle gärna gå på en smidig gitter som kan sitta på husväggen så man slipper sätta upp ett långt rör på taket men måste man så måste man. :) Kommer kopplas mot en till förstärkare och sen vidare till en slinga för de 4 uttagen runt om i huset.

Har kollat på Televes GItterantenn på Kjell.com men frågar är om den räcker. Någon som har lite råd o rön att komma med och kanske till och med kan peka på någon bra Antennmontör i Södra Stockholm som kan vara behjälplig!?

Tack på förhand.
 
Det blev en Televes DAT75:a som nu sitter på vinden, liten fråga bara. :)

Jag får in alla fria-kanaler men inga boxer på något av korten (tvillingabb.) och Boxer vet själva inte vad det kan vara, de har provat att skicka nya koder.

Tips o trix?
 
Låter skumt. Även om man söker utan kort ska de kodade kanalerna läggas till i kanallistan, det gör de hos oss som inte har abbonnemang.
 
Har bara 19,6db i mottagning enligt boxen, kan det vara boven i dramat?
 
Om du kan se Tv4 så kan du även se tv4+, CNN, tv400, tv 6, tv4 film och tv4 fakta eftersom dom sänder på samma frekvens. Vad har du för märke och modell på box? Vad får du för felmeddellande? Blir det svart eller hittar den bara inte kanalerna?
 
Det är en Samsung DTG-B260V och jag får in de du pratar om. Den hittar inte TV3 och Kanal5 etc. Kommit fram till att Boxer "kräver" 25db mottagning för att få fram allt så det kan ju vara grejen. :D
 
Aha, beroende på vilken sändare du använder så ligger 3:an och 5:an troligen på en högre frekvens och kräver därmed bättre signal. Flytta ut antennen på taket där den ska sitta så ordnar det sig ;)
 
Haha, har köpt en bättre dipolförstärkare nu så jag gör ett försök till nu. *håller tummarna*
 
Aha, du envisas alltså, är det bara jag som tycker det är vackert med en DAT-75 monterad på ett ordentligt maströr? ;)
Du har stor chans att lyckas med televes dipolförstärkare, eventuellt kan det löna sig med en mastförstärkare direkt efter dipolförstärkaren. Det kan också vara bra att veta att det skiljer stort i känslighet mellan olika mottagare, Dilog tycker jag är en av dom bästa.
 
Borsta skrev:
Det blev en Televes DAT75:a som nu sitter på vinden, liten fråga bara. :)

Jag får in alla fria-kanaler men inga boxer på något av korten (tvillingabb.) och Boxer vet själva inte vad det kan vara, de har provat att skicka nya koder.

Tips o trix?
Det är inte så att du plockar in en slavsändare med begränsat utbud?
 
mrfrenzy skrev:
Aha, du envisas alltså, är det bara jag som tycker det är vackert med en DAT-75 monterad på ett ordentligt maströr? ;)
Du har stor chans att lyckas med televes dipolförstärkare, eventuellt kan det löna sig med en mastförstärkare direkt efter dipolförstärkaren. Det kan också vara bra att veta att det skiljer stort i känslighet mellan olika mottagare, Dilog tycker jag är en av dom bästa.
Haha, kan inte rätta mig in i ledet som tycker som du nej, vill inte se antennen alls! Kanske skall prova med en annan mottagare också men vi får se utslaget efter bytet av förstärkare. MEn du tror att det kan göra skilnad med an mastförstärkare också alltså?
 
pefo skrev:
Det är inte så att du plockar in en slavsändare med begränsat utbud?
Den är riktad mot Nackamasten nu.
 
mrfrenzy skrev:
Aha, du envisas alltså, är det bara jag som tycker det är vackert med en DAT-75 monterad på ett ordentligt maströr? ;)
Du har stor chans att lyckas med televes dipolförstärkare, eventuellt kan det löna sig med en mastförstärkare direkt efter dipolförstärkaren. Det kan också vara bra att veta att det skiljer stort i känslighet mellan olika mottagare, Dilog tycker jag är en av dom bästa.
Ok, då kanske detta kan vara något? Här är jag tyvärr tvungen att tillfälligt fälla masten pga fasadarbete.....

PICT0862.jpg

Sedan bilden togs har masten åter monterats på väggen och dessutom kompletterats med WLAN antenn och diverse sensorer till väderstationen.
 
På Dalarö har du i allmänhet inga bekymmer att ta in marksänd TV, men du får nog sätta antennen utanpå huset om du vill se på TV även de dagar då det är lite besvärliga förhållanden.
 
Ta en koll på teracom:s täckningskartor så du inte ligger i en 'vit fläck'. Kan ge lite idér om vad som kan vara problemet.

http://www.teracom.se/?page=5162
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.