Hejsan,

Lång historia väldigt kort så undrar jag om vi blir betalningsskyldiga om företaget som vi köpt solceller ifrån inte söker Grön Teknik Avdrag (GTA) för oss i tid?

Vi har betalt allt under 2023 men de kräver att vi betalar GTA till dem istället för att söka avdraget hos SKV.

De har en vecka till på sig att söka - är det vårt jobb att påminna dem att söka?

Tusen tack för er kunskap. Killgissa kan jag göra själv... :)
 
Vad är installerat och vad är avtalat?
 
Såvitt jag förstår så fungerar avdraget lika som ROT avdrag. I så fall kan du inte söka det själv. Det är bara firman som gjort installationen som kan ansöka om avdraget.

Har ni avtalat om att det skall göras avdrag? Framgår det av offerten?

I så fall skall ni inte bli betalningsskyldiga bara för att firman inte gör sin del av det avtalade arbetet (arbetet att söka bidraget ligger på firman). För ROT avdrag finns det rättsfall, där en firma krävt sin kund på ROT avdraget efter att skatteverket nekat utbetalning pga. för sen ansökan. Kunden behövde inte betala. Reglerna är så vitt jag förstår snarlika för det gröna avdraget.

Sedan finns det svårare fall. Där en kund kanske vägrar betala en faktura, pga. fel i utförande. Tvisten drar ut på tiden så att möjlighet att söka ROTavdrag förfaller, det kan inte sökas färrän fakturan är betald. Där kan det vara svårare att avgöra vems fel det är att ansökan inte görs i tid.
 
  • Gilla
Hemmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.