Hej! Vi har flyttat in i ett tegelhus byggt 1964. En del av källaren har vi tänkt använda som gym, dock skulle vi vilja göra den lite trevligare till utseendet. På vissa ställen har putsen släppt på väggarna och färg har börjat flagna på andra ställen. I mitten av golvet går en spricka och det verkar ha rest sig något på ett ställe.

Hur går vi bäst tillväga för att fräscha till detta?
 
  • Ett rum med löpband, vikter, en boll, ny TV i kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med verktyg, skidstavar, måttstockar på vägg, träningsmatta, hantel och rörledningar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad vägg med flagande vit färg och synlig betong, mögel eller fuktskador kan förekomma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg med flagnad färg, rörverk, tecken på fukt eller åldersrelaterat slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4462.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med flagnande vit målfärg som avslöjar underliggande lager av gips och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sliten gul vägg där färg flagar av, visar underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadad gul vägg med flagande färg och synlig underliggande väggmaterial. Slitage och åldertecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett spartanskt hemmagym med löpband, motionsbollar, skumrulle och hopprep på en sliten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonngolv med sprickor och röda färgstänk; slitage och fläckar synliga. Del av objekt i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med fläkt, radiator, skivstång, innebandyklubba och kartong. Sliten vägg, ojämn belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är huset dränerat korrekt? Om så så är detta kanske gamla skador från tidigare fuktig grundmur. I annat fall skulle jag göra en fuktmätning och åtgärda från utsidan först. Att måla ny färg på en fuktig vägg är som att spraya lackfärg på en stor rostfläck på bilen. Det ser bra ut i 10min..typ..
 
Ser du har gummimattor på golvet Lyft och komma om du har fukt under inte bra.
Vill du ha de på golvet så måste du ha Platonmatta under
 
T Trollskidan skrev:
Ser du har gummimattor på golvet Lyft och komma om du har fukt under inte bra.
Vill du ha de på golvet så måste du ha Platonmatta under
Njae. Jag bor i ett snart hundra år gammalt hus som aldrig är dränerat och med liknande färg- och putssläpp.

Jag har både en tunn matta under löpband och 30 mm tjock under vikterna och ingen fukt. Jag lyfter upp allt och dammsuger och inspekterar cirka en gång i kvartalet. Förutom spindlar och gråsuggor har det varit tomt.

Till TS. Det är ett gym, låt det vara! Vill du fixa till det enkelt, skrapa loss löst med ex. en morakniv och smacka på valfri silikatfärg och räkna med att du kommer få lite släpp framöver ändå.
 
  • Hemmagym med löpband, skivstång och vikter på skyddande golvplattor inneslutet av vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Njae. Jag bor i ett snart hundra år gammalt hus som aldrig är dränerat och med liknande färg- och putssläpp.

Jag har både en tunn matta under löpband och 30 mm tjock under vikterna och ingen fukt. Jag lyfter upp allt och dammsuger och inspekterar cirka en gång i kvartalet. Förutom spindlar och gråsuggor har det varit tomt.

Till TS. Det är ett gym, låt det vara! Vill du fixa till det enkelt, skrapa loss löst med ex. en morakniv och smacka på valfri silikatfärg och räkna med att du kommer få lite släpp framöver ändå.
Tack! Precis som du säger så är det bara ett gym. Därför vill vi med så enkla medel som möjligt fräscha upp det lite.

Verkar ju vara en god ide att bara dra på lite silikatfärg och låta det vara lite gropigt där putsen släppt. Dessutom kan man ju gå och fylla på där det släpper med tiden.

Den nuvarande gula färgen skulle vara skönt att få bort. Jag förmodar att tidigare ägare även de använt silikatfärg. Kan jag då bara dra över ett nytt lager färg över den gula förgrn? Eller måste denna slipas bort först?

Och golvet. Finns det någon man kan färga det med? Och kanske även fixa de sprickor som uppstått.
 
Blaska på valfri silikatfärg och se om det fastnar (efter man rivit bort det lösa)

Sprickorna går ju laga lite hjälpligt, är det så man snubblar över dom?
Annars skulle jag rekommendera att bara lägga på altanmatta, känns varmare i rummet, helt fuktokänsligt och dämpar ljud.
 
R Robinws skrev:
Jag förmodar att tidigare ägare även de använt silikatfärg
Jag skulle förmoda att dom inte använt det, och att måla silkat på plastfärg funkar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.