M Mehdi Askarizameydani skrev:
Hejsan,

Nu sitter jag och funderar på om man bör isolera fjärrvärmerör, både tillopp och retur (markerat i rött på bilden), för att minska energiförluster och hålla elementen varmare i huset med samma förbrukning.

Pannrummet är väldigt varmt, och jag tror att det är tilloppet och returen som släpper ut värme.

Om det behövs, vilken typ av isolering bör användas?"

Tack på förhand.
Jo till din fråga... om det nu är så här så skulle jag själv fundera på hur jag kan sprida "gratisvärmen" isf att isolera. Sen mycket viktigt så blir framledningen över 100 grader när det är kallt, så att det finns risk för brännskada om man kommer åt röret, eller ett barn.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
De oisolerad rören är på sekundärsidan, alltså på TS sida, man det en blå radiator (retur) och en röd radiator (framledning) på de två termostaterna på de oisolerade rören.


Det ser ut som att det bara är någon grad i difftemperatur samt att det är ca 40⁰ i framledning.


De två rören längst till höger är fjv-rören (primärsidan), de är isolerade.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
De oisolerad rören är på sekundärsidan, alltså på TS sida, man det en blå radiator (retur) och en röd radiator (framledning) på de två termostaterna på de oisolerade rören.


Det ser ut som att det bara är någon grad i difftemperatur samt att det är ca 40⁰ i framledning.


De två rören längst till höger är fjv-rören (primärsidan), de är isolerade.
Jo men är det verkligen så? Det är ju en tempgivare på det ena isolerade röret.
Vad skulle det ha för funktion för en primärsida?
Men det är ju helt klart viktigt om man är på primär eller sekundäresidan...
 
Det är med andra ord radiatorrör, inte fjärrvärmerör. Viss skillnad.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men är det verkligen så? Det är ju en tempgivare på det ena isolerade röret.
Vad skulle det ha för funktion för en primärsida?
Men det är ju helt klart viktigt om man är på primär eller sekundäresidan...
Det är ingen tempgivare på en isolerade röret, det är en mobilantenn för enegimätaren
Installation med rör och sensor, omgiven av markeringar, på en mobilskärms webbläsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.malux.se/produkter/lp800-panelantenn
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen tempgivare på en isolerade röret, det är en mobilantenn för enegimätaren
[bild]
Jo i närbild så är det en antenn. Men kvarstår då frågan vad som är primär o sekundärsida?
 
P paralun skrev:
Jo i närbild så är det en antenn. Men kvarstår då frågan vad som är primär o sekundärsida?
Under de två vänstra rören sitter cirkulationspumpen, alltsåde två rören är sekundärsidan.
VVS-utrustning, manometrar, varningsskylt, teknisk installation, delvis suddig, rör, företagslogo, röd signal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två rören i inlägg 5 som har svart isolering är fjv-rör, alltså primärsidan.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Under de två vänstra rören sitter cirkulationspumpen, alltsåde två rören är sekundärsidan.
[bild]

De två rören i inlägg 5 som har svart isolering är fjv-rör, alltså primärsidan.
Ok bra med förstoringar, då är det helt klart att det bör isoleras om det blir för varmt i rummet.
 
P paralun skrev:
Ok bra med förstoringar, då är det helt klart att det bör isoleras om det blir för varmt i rummet.
Hej igen, menar du om jag isolera de två rören som jag markerade (tillopp och retur) som sträcker sig i huset kommer mina elementer bli varmare istället panrummet med samma förbrukning? Jag blev lite förvirrad och är inte haj på fjv. 😔
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Hej igen, menar du om jag isolera de två rören som jag markerade (tillopp och retur) som sträcker sig i huset kommer mina elementer bli varmare istället panrummet med samma förbrukning? Jag blev lite förvirrad och är inte haj på fjv. 😔
ja
 
Pannrummet kommer bli kallare, blir nog ingen märkbar skillnad på elementen.

Har du kallt inne nu?
 
Den enda energi aom du kommer att spara är den energi som sparas när temperaturen i pannrummet sänks.

Framledningstemperaturen ut från fjv-centralen kommer att sjunka pyttelite när du isolerar rören, men temperaturen till radiatorerna kommer att vara samma.
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
Jag hade en läckande ventil som fjv bolaget bytte. När dom skulle byta så rev dom bort isoleringen runt returen och sa att jag fick isolera om, men det har jag inte gjort...
Min mätning sitter före så det är väl i fjv bolaget intresse att isolera
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
nino nino skrev:
Pannrummet kommer bli kallare, blir nog ingen märkbar skillnad på elementen.

Har du kallt inne nu?
Jag har nu lagom värme i huset. Dock misstänkte jag att huset blir varmare inne utan att betala mer.
 
  • Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den enda energi aom du kommer att spara är den energi som sparas när temperaturen i pannrummet sänks.

Framledningstemperaturen ut från fjv-centralen kommer att sjunka pyttelite när du isolerar rören, men temperaturen till radiatorerna kommer att vara samma.
Då tolkar jag att om man bara isolera tilloppet kan man spara energi och pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.