Tittar på Max Attefall, då jag tycker att ytan verkar optimalt nyttjad för ett litet hus för uthyrning.


Är det någon som sett det i verkligheten eller till och med byggt det? Känns det trångt och plottrigt, eller funkar det så bra som det verkar i filmen?

https://maxattefall.se/
 
Men någon måste ju sett detta i verkligheten som kan förmedla lite intryck?
 
Var och fotade deras visningshus i dag. Upplevelsen var bra. Kansle något plåttrogt, men ändå inte så mycket husvagn som jag befarade, utan förhållandevis luftigt ändå.

Då är frågan hur man ska få detta uppfört till överkomligt pris om man köper deras byggsats.
Svart trähus, stora fönster, terrass, grönt gräs, höstlöv, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt vardagsrum med vita trappor, mönstrad tapet och personer som tittar runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med grå skåp, en person i orange jacka, vita trappsteg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med dubbelsäng, mönstrade sängkläder, gardin, taklampor, trappa och synlig ingång till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med oordnad säng, kuddar, filtar, gardiner och två tavlor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt badrum med toalett, handfat, tvättmaskin, förvaringshyllor och handdukar. Modernt och rent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Var och fotade deras visningshus i dag. Upplevelsen var bra. Kansle något plåttrogt, men ändå inte så mycket husvagn som jag befarade, utan förhållandevis luftigt ändå.

Då är frågan hur man ska få detta uppfört till överkomligt pris om man köper deras byggsats.
Det billigaste lär väl vara att bygga det själv då ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det billigaste lär väl vara att bygga det själv då ?
Förstås 😊
Men det kommer att ta alldeles för lång tid om jag gör det själv, men delar av det kanske.
 
Hej!

Vi sneglar på Max Attefall också, blev det något köp för dig Vispen?

Mvh,
/ Richard
 
R RicTho skrev:
Hej!

Vi sneglar på Max Attefall också, blev det något köp för dig Vispen?

Mvh,
/ Richard
Kul!
Nej, vårat ska inte byggas förrän våren 25, så det ligger en bit fram.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Kul!
Nej, vårat ska inte byggas förrän våren 25, så det ligger en bit fram.
Då hinner ni fundera lite till. 🙂 Vi tänkte bygga till sommaren.

Ska försöka ta en tur till Göteborg och kika på visningshuset vi med, gillar verkligen planlösningen på det här huset.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Fint hus!
Gillar att det har 2 sovrum, och bättre takhöjd uppe än många attefallshus.

För mig känns dock badrummet trångt, och köket onödigt stort, väldigt mycket förvaring och bänkyta?

Mitt hus har rymligare badrum och mindre köksdel, vilket jag gillar.
Eftersom huset bara används till kortare uppehåll, används köket inte jättemycket.
Sen har mitt kök lite FÖR lite förvaring och bänkyta, och för liten diskho - så vissa saker hade jag velat ändra på nu, om det vore möjligt.
Men är huset tänkt som heltidsboende för en familj på 4, behöver man ju större kök.


Om man vill ha TV, var har man den - när det är fönster mitt emot soffan, kamin + spegelvägg till höger och ingen vägg till vänster?
 
Hej!

Ja håller med om badrummet, ska kika på plats efter jul så får vi se hur det upplevs i verkligheten.
Vi har tänkt på att svärmor ska bo permanent i huset och ha lite extra sängar för gäster så då är 2 sovrum bra.
Har också funderingar på om man kanske kan byta ut glaspartierna mot vägg med fönster istället just för utrymme för tv eller liknande men vi får se. 🙂

/ Rickard
 
Börjat fundera på tillgänglighetskraven. Duschen kan vara ett problem här, eftersom den inte har någon fri yta vid sidan, utan byggd som en kabin. Undrar vad kommunen säger om det?
 
Hej!

Ja vi va och kika på plats och det är några frågetecken.
Grunden va också gjort på lite märkligt sätt med plintar utan luftspalt för att klara höjdkrav.
Kanske funkar men tror det kan bli problem och sätter man huset på 10cm platta så hamnar man över 4m på högsta punkt.
Vet inte hur petiga kommunen är.
Svårt att hitta referenser också så vi har valt att bygga från lösvirke istället.

Mvh Rickard
 
R RicTho skrev:
Hej!

Ja vi va och kika på plats och det är några frågetecken.
Grunden va också gjort på lite märkligt sätt med plintar utan luftspalt för att klara höjdkrav.
Kanske funkar men tror det kan bli problem och sätter man huset på 10cm platta så hamnar man över 4m på högsta punkt.
Vet inte hur petiga kommunen är.
Svårt att hitta referenser också så vi har valt att bygga från lösvirke istället.

Mvh Rickard
Okej, vi kommer gjuta platta, så inga problem med höjd. Om det nu blir detta. Håller med om att det hade varit enklare med fler referensobjekt.
Hur ska ni bygga? Blir det något liknande?
 
Tjena!

Ja vi gjuter platta också.
Har en bekant som är byggare som kan stötta med att få ett vädertätt skal på plats och även allt markarbeten.
Design blir ett enklare hus med pulpettak.
Inget burspråk men mkt fönster.

Blir bra mycket mer jobb på insidan nu men det ska bli kul och vi har ingen direkt tidspress.

Skal och grund hamnar nånstans runt 3 - 400 och sen tillkommer allt på insidan så räknar med runt 5-600 tsek total och en drös egna timmar.
Får se om det håller. :)
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Planlösning är ok. Isoleringen är bra. Första intrycket är gott. Vårt Maxattefallshus står på en "hybridgrund". Huset lyftes på plats i augusti 2022.

Kontrollansvarig hade dock flera synpunkter: trappräcke saknas, spjälavstånd fel, barnsäkerhet för fönster och kökslådor mm. Besiktningsmannen hittade ytterligare problem med badrum och ledningar, takläggningen och utförande av fönsterbleck, hål i tätskikt, mm.

Attefallstillverkaren gick i konkurs i maj 2023, och vi har därefter åtgärdat de flesta felen själva.

Jag ser att det finns en kamin i demonstrationshuset med en väldigt kort skorsten. Det är en petitess, måhända, men är det rätt.

Tydligen har Attefallstillverkaren bildat ett nytt aktiebolag som säljer samma hus igen.
En bild från leveransdagen och några andra små bilder som inspiration.
 
  • Vitmålat trapphus med nyligen monterat räcke, inomhusmiljö, renovering pågår, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modulärt hus byggs, sektion lyfts av kran, arbetare guidar, soligt väder, byggplats med utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenvärmare och rörinstallation i energisnål utrymme med koppar- och plastledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare utan synligt avlopp i hörn med rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.