Vi är lite sugna på ett växthus, lite beroende på placering så ca 3-4x2meter, kanske större om vi får plats.

Eventuellt kan jag få tag på glas gratis, osäker på exakt vad för typ av glas dock, men spelar det någon roll vad det är för glas? Eller fungerar vad som helst?

Hur mycket sparar jag på att bygga ett eget i trä, kontra att köpa en vettig byggsats i metall eller liknande?

Hur beräknar jag materialåtgång för ett växthus?


/Jocce
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Vi ska också bygga ett med gamla fönster och pardörr.

Tänkte en gjuten sula, därefter lecablock som putsas sen en trästomme vi bygger själva.
Måtten blir ca 3x2.5 eller liknande med kanalplast alt glastak, ska du ha något liknande så kan du få kostnadskalkylen om någon vecka
 
B bergquist skrev:
Vi ska också bygga ett med gamla fönster och pardörr.

Tänkte en gjuten sula, därefter lecablock som putsas sen en trästomme vi bygger själva.
Måtten blir ca 3x2.5 eller liknande med kanalplast alt glastak, ska du ha något liknande så kan du få kostnadskalkylen om någon vecka
Tar gärna mer information och kostnader :)

Jag funderade på om jag bara skulle gräva ur, och lägga grus och padda som grund, och sedan lecablock runt basen, men kanske bättre att gjuta?

/Jocce
 
Jag vet inte vad som är smidigast men tänker att jag får en föstabil och slät bas att bygga mot, på det sättet vet jag att allt är rakt när jag börjar.
 
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi är lite sugna på ett växthus, lite beroende på placering så ca 3-4x2meter, kanske större om vi får plats.

Eventuellt kan jag få tag på glas gratis, osäker på exakt vad för typ av glas dock, men spelar det någon roll vad det är för glas? Eller fungerar vad som helst?

Hur mycket sparar jag på att bygga ett eget i trä, kontra att köpa en vettig byggsats i metall eller liknande?

Hur beräknar jag materialåtgång för ett växthus?


/Jocce
Låter kul att bygga eget men jag tror inte du sparar pengar på det om du inte kan få tag i virke till väldigt billiga priser. Å andra sidan kan du själv bestämma måtten på ett helt annat sätt, ffa höjden tycker jag är ett problem med köpta växthus i den billigare/enklare klassen.
Det går bra med vilket glas som helst, de bör ju bara vara lagom breda så att de inte knäcks av snötyngd på vintern.
Ang materialåtgång så får du göra en ritning och sen se vilka dimensioner och antal du behöver.
 
Hej! Kul med växthus! Jag samlade glas och träreglar i flera år för att bygga växthus men det slutade med att jag köpte en stålstomme och glas. Det är 25 m2 stort och står på en mur av lecablock. Min byggsats gick på 66 ksek plus en en par pallar med leca och betong till en sula. Troligen uppåt 100 ksek. Svägerskan fick mina gamla åsar och träreglar samt brorsans utbytta fönster så hon behövde bara köpa betong till en sula och ett kanalplasttak, jag vet inte exakt vad taket gick på men hon byggde ett jättesnyggt växthus och jag misstänker att hon kom undan med en 10-del av min totala kostnad. Det kan med andra ord löna sig rejält om man till skillnad från mig klarar av att avbryta själva glassamlandet och börjar bygga istället, varning för att samlandet kan vara mycket beroendeframkallande. Snötäckt hus med färgglada ljus genom fönster; vinterkväll; lugn och mysig stämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus och ett rött skjul täckt med tjockt lager snö, vilande i ett vintersceneri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att du kan spara en hel del om du är intresserad av att ha ett växthus i trä med lite snickarglädje istället för att köpa prefab, men allt handlar om tid och prioriteringar.

För oss handlar det inte om pengar utan istället att vi önskar just trästomme med fina spröjsade fönster, hade vi istället kollat på tiden man behöver lägga ner så hade vi köpt prefab alla gånger, för det kommer ta mycket längre tid att konstruera, bygga och renovera växthus och gamla fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sen ska man inte heller glömma att vi är låsta till den typ av fönster vi hittat och storleken blir därefter,
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Beror lite vad huset ska användas till också, ska du odla saker måste vanliga fönster avskärmas när det är som varmast, köper du ett med plastrutor så är det redan gjort. Jag köpte ett i alu och plast på 8 kvm. för några år sedan, det gick på 3 500 inkl frakt. men då var stommen så vek så jag behövde göra förstärkningar invändigt för tomatplantorna
 
avskärma för solen är inte några problem i det yrket jag jobbar i, men vi kommer använda kanalplast med största sannolikhet.
glas är snyggare men blir fruktansvärt varmt och då kommer vi behöva gasfjädrarf
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tar gärna mer information och kostnader :)

Jag funderade på om jag bara skulle gräva ur, och lägga grus och padda som grund, och sedan lecablock runt basen, men kanske bättre att gjuta?

/Jocce
Får nog avvakta med ritning och planering, kommunen har utan meddelat oss lagt ett strandskydd på vår konstgjorda damm....
 
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag har byggt eget i stugan med fönster (som jag fick gratis) på både väggar och tak och en dubbeldörr jag köpte billigt på blocket. Jag har byggt mycket själv men det här är nog det enda jag ångrar att jag inte köpte färdigt. Väldigt mycket jobb och kostnadsmässigt landade vi nog i paritet med ett komplett från tex willab garden. Det är lätt att underskatta vad lite virke, färg, papp, plåt etc etc summerar ihop till. Att jag dessutom gjorde det under vintern (för att få klart till våren) och var tvungen att såga upp hela stommen och måla inomhus gjorde inte saken lättare. Tyvärr hittar jag ingen bild från när det blev färdigt men bjuder på en byggbild
 
  • Växthus under konstruktion, genomskinligt tak, trästomme, uteslutet arbetsområde, svart stol, träd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag och min pappa byggde ett växthus på min gård för några år sedan. Fönstren fick jag gratis, och virket hade jag redan, så bygget gick på runt 10 000 och det var ju främst kostnaden för lecablock, murbruk och kanalplasttaket. Växthuset är ca 3x5 meter och har murade bäddar längs långsidorna och ena kortsidan.

Växthus med vit struktur, klart tak, omgivet av gröna träd och gräs, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Byggde av gamla fönster och trä. Ca 40m2. Gjöt sula under muren, ca 30 cm bred, lecablock, sen putsat.
Byggkostnad på ca 35k.
 
  • Svensk lada vid skymning, upplyst fönster, bil med strålkastare, dramatisk himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Sen ska man inte heller glömma att vi är låsta till den typ av fönster vi hittat och storleken blir därefter,
Storleken bestämmer du fortfarande själv oavsett typ(?). Däremot kan antalet fönster begränsa men det går fortfarande att sätta in några glas/plastskivor utan färdiga fönster om det tryter. Vill man spara in glas så är, som vanligt, nordväggen den där det inte behövs glas.

Min morfar hade ett växthus där han använde alla fönster han fick tag på oavsett storlek. Vid föräldrahemmet har växthuset plast i taket (bollar och snöras) och mer ursprungligt glas i sidorna.
 
En fråga värt att ta med i kalkylen: gillar du att måla fönster? :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.