D
Jag gillar uterum.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
När nån säger uterum tänker jag på inglasat/plasttak osv. Det där känns mer för mig som en rejäl utbyggnad eventuellt i samma konstruktion som befintligt hus och inte ett "påhängt rum".
Japp det är ju en poäng.
Detta får väl anses som en hybrid där vi gör den till ett ”riktigt” rum på ca 25 kvm.

Dessutom en öppen spis i ena änden för mysfaktor.

Men för att svara på TS. Det skall vara ganska risigt för att inte ge pluspoäng iaf för mig.
 
Tack för all input! Olika tankar som man kunde vänta sig, och uterum kan ju se lite olika ut. Hittade en kvällsbild med några år på nacken som ger en bild av hur vårt ser ut när det är lagom rörigt.

Det syns ju inte på bilden, men taket läcker på ett par ställen, och fönstren är felkonstruerade redan från början så vatten på utsidan av fönstren rinner rakt ner i väggarna. (Varför har man egentligen fönsterbleck..? 🙄 )

Jag tror att just att det blir så varmt om somrarna har räddat det hittills, det torkar väl ut då, men nu börjar det se rätt så murket ut.

Lutar nog fortfarande åt att det ska ner, men har väl ett antal månader att fundera innan det är dags att ta fram kofoten i så fall.
 
  • Kväll, månsken, terrass, upplyst rum, speglar, fönster, leksaker, stolar, lugn, hemtrevligt, oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
E erik_qwerty skrev:
Tack för all input! Olika tankar som man kunde vänta sig, och uterum kan ju se lite olika ut. Hittade en kvällsbild med några år på nacken som ger en bild av hur vårt ser ut när det är lagom rörigt.

Det syns ju inte på bilden, men taket läcker på ett par ställen, och fönstren är felkonstruerade redan från början så vatten på utsidan av fönstren rinner rakt ner i väggarna. (Varför har man egentligen fönsterbleck..? 🙄 )

Jag tror att just att det blir så varmt om somrarna har räddat det hittills, det torkar väl ut då, men nu börjar det se rätt så murket ut.

Lutar nog fortfarande åt att det ska ner, men har väl ett antal månader att fundera innan det är dags att ta fram kofoten i så fall.
Jag tycker det ser fint ut! Testa att ställ ut möblerna på altanen och se hur du/ni känner för att äta ute hela tiden.

Vad är det för tak?
Jag hade problem med mitt kanalplasttak. Det var ca 30 år och läckte för listerna var gamla. Men jag löste det med ny list.

https://www.byggahus.se/forum/threads/kanalplasttak-fraga-om-taetning.493345/
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tycker det ser fint ut! Testa att ställ ut möblerna på altanen och se hur du/ni känner för att äta ute hela tiden.

Vad är det för tak?
Jag hade problem med mitt kanalplasttak. Det var ca 30 år och läckte för listerna var gamla. Men jag löste det med ny list.

[länk]
Jag bytte kanalplasttak hos mina föräldrar. Inget stort projekt alls.

Även jag hade försökt att renovera detta.

Jag upplever dock att "ordentliga" uterum med bättre isolering, golv osv oftast uppskattas bättre. Dvs, ju mer likt ytterligare ett rum, men med öppningsbara väggar det är, desto mer uppskattas det. Jag funderar på att byta från kanalplast till plåttak och isolera upp det. Mest för att bli av med värmen som kommer in den vägen (vi har ändå sol från ca kl 11 och till dess solen går ned). Ångrar också lite att vi inte köpte vinterisolerade dörrar istället för vår/höst+. Men man lär så länge man lever...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bytte kanalplasttak hos mina föräldrar. Inget stort projekt alls.

Även jag hade försökt att renovera detta.

Jag upplever dock att "ordentliga" uterum med bättre isolering, golv osv oftast uppskattas bättre. Dvs, ju mer likt ytterligare ett rum, men med öppningsbara väggar det är, desto mer uppskattas det. Jag funderar på att byta från kanalplast till plåttak och isolera upp det. Mest för att bli av med värmen som kommer in den vägen (vi har ändå sol från ca kl 11 och till dess solen går ned). Ångrar också lite att vi inte köpte vinterisolerade dörrar istället för vår/höst+. Men man lär så länge man lever...
Jag tittade på att byta här med men det var aldrig problem med själva plasten utan med listerna som håller den. Att komma undan med någon hundralapp för nya tätningslister ist för 15000kr i ny plast var också en fördel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tittade på att byta här med men det var aldrig problem med själva plasten utan med listerna som håller den. Att komma undan med någon hundralapp för nya tätningslister ist för 15000kr i ny plast var också en fördel.
Mina föräldrar hade problem med att plasten blivit spröd. Lika bra att säkra det med en plast som tål ultraviolett ljus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
E erik_qwerty skrev:
Tack för all input! Olika tankar som man kunde vänta sig, och uterum kan ju se lite olika ut. Hittade en kvällsbild med några år på nacken som ger en bild av hur vårt ser ut när det är lagom rörigt.

Det syns ju inte på bilden, men taket läcker på ett par ställen, och fönstren är felkonstruerade redan från början så vatten på utsidan av fönstren rinner rakt ner i väggarna. (Varför har man egentligen fönsterbleck..? 🙄 )

Jag tror att just att det blir så varmt om somrarna har räddat det hittills, det torkar väl ut då, men nu börjar det se rätt så murket ut.

Lutar nog fortfarande åt att det ska ner, men har väl ett antal månader att fundera innan det är dags att ta fram kofoten i så fall.
Tror det blir en minst lika trevlig öppen lösning, kanske involvera frun i en pergola för lite stämningsbelysning och hängande krukväxter (ta inte illa upp ;)
 
E erik_qwerty skrev:
Vi har ett uterum som är i ganska bedrövligt skick, och det har varit uppenbart i ett par år att något ordentligt behöver göras. Jag tror det är så pass illa att kostnad och ansträngning för att få det i bra skick närmar sig att bygga ett nytt uterum. Den största poängen med uterummet för vår del är att vi har en pool intill, och vi förvarar badkläder, handdukar och badleksaker där på sommaren. Allt torkar väldigt fort när det blir >50 grader där inne 😂 Sen använder vi det som extra matsal ibland, men det har inte blivit så ofta i år.

Just nu lutar jag åt att helt enkelt riva uterummet, och inte bygga något nytt. Med lite omprioriteringar så kan vi ordna större matsalsmöblemang inne. Dessutom skulle kök och vardagsrum få mer ljusinsläpp, det ligger utanför dem. Vad gäller badkläderna har jag inte någon helt klar lösning men det går väl alltid att hänga grejorna i badrummet i värsta fall.

En sak som gör mig lite tveksam är om man skulle vilja eller behöva sälja huset, hur mycket tror ni det påverkar värdet att det inte längre finns ett uterum? Huset är ett typiskt 70-talshus, 1 plan plus källare, 126 m2 x 2. Uterummet är, ja kanske 20 m2 nånting. Lite halvisolerat, tak i kanalplast, skjutdörrar på ena kortsidan. Det har förlängts vid något tillfälle, en del av det har nog funnits åtminstone sedan 80-talet. Det är alltså inte vi som har byggt det, vi har bott här i 9 år. Det finns bygglov, och där ingår en dispens för att vi har för mycket byggnadsyta, det är ju också en faktor att det kanske vi inte kan räkna med att självklart kunna få igen om vi vill bygga.

Jag förstår att ingen kan ge något exakt värde men kanske någon tanke runt hur attraktivt det egentligen är med uterum. Jag har en känsla av att det inte byggs lika många som det gjorde på 70- och 80-talen?
Hej. Vi byggde uterum och använder det från januari till oktober så fort solen värmer upp det. Kan vara 20 i januari vid +5 ute. På sommaren öppnar vi upp alla väggar och kan sitta där när det regnar ute. Som en pergola med tak! Sover där på sommaren om det är varmt i huset. Julafton dukar vi maten i uterummet. Har en gaskamin för att värma upp om det blir kallt. Skulle jag ändra ngt är att installera en öppen spis.

Värt att tänka på är att kostnaden för att bygga ett uterum är minst 50k för material på befintlig grund. Tänk på att du kommer behöva innegolv, belysning, vägguttag etc, inte bara stommen om du gör allt själv. Ska ngn bygga det så landar du på minst 150 kanske närmare 200. OM du hittar någon som vill göra ett så litet jobb. Jag letade i 2 år eftersom jag ville köpa material själv. Det var tydligen inte intressant om byggfirman inte fick köpa materialet.

Jag skulle dock inte köpa ett hus bara för ett uterum. Men är det bra gjort och ligger naturligt i förhållande till huset och tomten så blir helhetsintrycket bättre än utan.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Detta skulle jag säga är största värdet av uterummet idag. OM ni river det och bygger nytt kommer det krävas nytt bygglov som kanske inte alls är möjligt idag. Man kunde få dispens för så mycket mer förr än idag.

Däremot kan man renovera och byta ut varenda spik i det gamla stegvis. Möjligen kan en ny ägare vilja bygga ut bo-ytan istället men då kan det vara lättare att göra om det befintliga uterummet till vinterisolerat sådant och få igenom lov på det.

Summa summarum, om det inte är så illa att det riskerar rasa eller ser så jävligt ut att ni vantrivs med det hade jag inte rivit åtminstone. Möjligen plockat bort glasväggar om det finns, låtit taket finnas kvar som ett skärmtak men inte meddelat kommunen. Så länge det ser likadant ut på flygfoto är väl risken liten att de i någon framtida bygglovsansökan kommer anse att det varit rivet.

Kan tillägga att i området "inne i stan" vi bodde förut hade 3 bottenlägenheter byggt uterum på 60-talet. Resterande 50 hade inte gjort det. Numera har kvarteret någon slags kultur-klassning vilket innebär att inga nya får byggas. Det hände ofta att nyinflyttade frågade hur vi gjort för att få lov att bygga... I ett hyres-radhus på 3rok var uterummet guld värt, ett extra vardagsrum! Dessutom byggt av hyresgästen så hyresvärden hade inget ansvar för det och kunde inte heller ta extra betalt!
 
Jag kan inte säga hur mycket det påverkar värdet men om valet stod mellan två hus, ett med och ett utan så hade jag helt klart valt det med uterum!
Jag skulle absolut inte vilja vara utan mitt på 32 kvm som används både för sena sommarkvällar (där man slipper både mygg och andra flygfän) och som ”festlokal” vid kräftskivor och andra bjudningar.
Med en gasolkamin kan man till och med sitta där ute nyårsafton 🤩
Om man ska trivas i sitt uterum får man ju inreda det så man trivs. Ett plastbord och några obekväma stolar ger ju inget inbjudande intryck 😅
Mitt uterum är över tjugo år gammalt och taket skulle behöva rengöras eller bytas men bortsett från det så skulle jag nog säga att det är perfekt 😉
Utomhusvy av ett växthus med tända ljus inne och kvällshimmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig glasveranda med växter och tänd värmare vid skymning. Pumpor på golvet, trädgårdskänsla inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt rum med levande ljus, värmare, pumpor, fönster ut mot skymningen och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig uteplats i skymning med levande ljus, lantlig inredning, trämöbler och gröna växter. Speglar harmoni och värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mysigt vardagsrum med soffa, filtar, värmelampa och utsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Freiherren och 12 till
  • Laddar…
TRJBerg
Med tanke på dispensen så hade jag absolut behållit det. Just det faktumet att det troligen inte går att få tillstånd till ett nytt (för ny ägare) ger det ett väsentligt värde.
(För en potentiell köpare spelar det ingen större roll om denne inte gillar uterummet, kostnaden för att riva det är minimalt i sammanhanget för köparen.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Anitw Anitw skrev:
Jag kan inte säga hur mycket det påverkar värdet men om valet stod mellan två hus, ett med och ett utan så hade jag helt klart valt det med uterum!
Jag skulle absolut inte vilja vara utan mitt på 32 kvm som används både för sena sommarkvällar (där man slipper både mygg och andra flygfän) och som ”festlokal” vid kräftskivor och andra bjudningar.
Med en gasolkamin kan man till och med sitta där ute nyårsafton 🤩
Om man ska trivas i sitt uterum får man ju inreda det så man trivs. Ett plastbord och några obekväma stolar ger ju inget inbjudande intryck 😅
Mitt uterum är över tjugo år gammalt och taket skulle behöva rengöras eller bytas men bortsett från det så skulle jag nog säga att det är perfekt 😉
[bild][bild][bild][bild][bild]
Vad mysigt🤩
 
  • Gilla
Anitw
  • Laddar…
En nackdel med uterum enligt mig (om de ligger mot fasaden) är att de ofta tar bort mycket ljus in i huset. Ofta blir exempelvis vardagsrummet mycket mörkare pga. ett uterum i anslutning, så för mig kan det ibland vara negativt. Men för er del som har en dispens avseende byggnadsyta kanske det väger över till det positiva... som så mycket annat är det nog individberoende.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H henche skrev:
En nackdel med uterum enligt mig (om de ligger mot fasaden) är att de ofta tar bort mycket ljus in i huset. Ofta blir exempelvis vardagsrummet mycket mörkare pga. ett uterum i anslutning, så för mig kan det ibland vara negativt. Men för er del som har en dispens avseende byggnadsyta kanske det väger över till det positiva... som så mycket annat är det nog individberoende.
För mig är det snarare tvärtom, det blev lite för ljust i vardagsrummet pga uterummet, detta iom att vi öppnade upp med ytterligare en altandörr. Jag funderar på att byta bort kanalplasttaket för att minska ljuset in i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.