Hej,

jag har putsat trädgård muren i April 2024 och målat den med Juten Mur färg , nu ser jag den släpper på några ställe . Hur lagar man detta ?

ska putsa om i April och måla igen eller jag ska jag använder stark metrail som (HUSFIX CASCO RAPID)
 
  • En närbild av en spricka där en vit vägg möter ett grått underlag med synligt slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad vägg med flagnande färg och nedbruten kant ovanför grov grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vad är muren uppbyggd av? Samt vad har du putsat med för bruk?
Menar du Jotun murfärg?
 
  • Gilla
okaenrique
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad är muren uppbyggd av? Samt vad har du putsat med för bruk?
Menar du Jotun murfärg?
Det är betong cirka 40 CM och resten är lecka block men puts släpper bara längst ner av muren och där ligger betong bakom .
jag har putsat med PUTSBRUK PROBAU 20KG C/CS-II och målat med primer först och sen Jotun Dry Tech
 
R
O okaenrique skrev:
Det är betong cirka 40 CM och resten är lecka block men puts släpper bara längst ner av muren och där ligger betong bakom .
jag har putsat med PUTSBRUK PROBAU 20KG C/CS-II och målat med primer först och sen Jotun Dry Tech
Mot mark är det för dåligt med C-Bruk det krävs minst ett B-Bruk mot mark..
Sedan ska man vara försiktig med färger på mur och putsbruk, Jotun har en liten fin ansvarsfriskrivning om du läser produktbladet..

JOTUN DryTech Murmaling
Ansvarsfriskrivning
Informationen i det här dokumentet är framtagen i enlighet med den kunskap som Jotun har tillgänglig baserad på laboratorietester och praktisk erfarenhet. Eftersom produkterna ofta används utanför vår kontroll, kan vi inte garantera annat än produktens kvalitet. Vi förbehåller oss även rätten att kunna förändra tidigare angivna data utan föregående information. Mindre variationer av produkten kan förekomma för att uppfylla speciella lokala krav och bestämmelser.
Användare bör alltid konsultera Jotun för rådgivning angående lämpligt användningsområde och applicering.
Om det föreligger oförenlighet mellan översättningar till olika språk är det den engelska versionen (United Kingdom) som är giltig.
1
 
R Rejäl skrev:
Mot mark är det för dåligt med C-Bruk det krävs minst ett B-Bruk mot mark..
Sedan ska man vara försiktig med färger på mur och putsbruk, Jotun har en liten fin ansvarsfriskrivning om du läser produktbladet..

JOTUN DryTech Murmaling
Ansvarsfriskrivning
Informationen i det här dokumentet är framtagen i enlighet med den kunskap som Jotun har tillgänglig baserad på laboratorietester och praktisk erfarenhet. Eftersom produkterna ofta används utanför vår kontroll, kan vi inte garantera annat än produktens kvalitet. Vi förbehåller oss även rätten att kunna förändra tidigare angivna data utan föregående information. Mindre variationer av produkten kan förekomma för att uppfylla speciella lokala krav och bestämmelser.
Användare bör alltid konsultera Jotun för rådgivning angående lämpligt användningsområde och applicering.
Om det föreligger oförenlighet mellan översättningar till olika språk är det den engelska versionen (United Kingdom) som är giltig.
1
Tack , kan jag använder HUSFIX CASCO RAPID istället ? jag har läst att den är mycket stark
 
R
O okaenrique skrev:
Tack , kan jag använder HUSFIX CASCO RAPID istället ? jag har läst att den är mycket stark
Det blir hel fel..
Vid putsning ska alltid det hårdaste bruket ligga längst in som grund och sedan byggs det på med mjukare bruk utåt..
 
  • Gilla
okaenrique
  • Laddar…
R
O okaenrique skrev:
är den som jag ska använda

PUTSBRUK FINJA B​


[länk]
Du kan inte bara blanda detta med ditt C-Bruk för det kommer att spricka i anslutningen..
Ja putsar du hela ytan så är B-bruk den lägsta tillåtna klassen mot mark..
 
R Rejäl skrev:
Du kan inte bara blanda detta med ditt C-Bruk för det kommer att spricka i anslutningen..
så vad är lösning ? jag kan inte tabort hela puts för laga 20 CM
 
R
O okaenrique skrev:
så vad är lösning ? jag kan inte tabort hela puts för laga 20 CM
Det är upp till dig men att bara laga i kommer det att bli likadant igen..
Det vi brukar rekomendera är en rostfriplåt utanpå muren vid anslutningen mot mark men det är dyrt..
Ska du få en hållbar mur som håller sig snygg finns inga genvägar..
 
R Rejäl skrev:
Det är upp till dig men att bara laga i kommer det att bli likadant igen..
Det vi brukar rekomendera är en rostfriplåt utanpå muren vid anslutningen mot mark men det är dyrt..
Ska du få en hållbar mur som håller sig snygg finns inga genvägar..
Det finns redan granit ovanmuren
 
R
O okaenrique skrev:
Det finns redan granit ovanmuren
Ja det är bra för det skyddar den övre delen av muren..
Men problemet du har är mot marken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.