Hej, hej.

Håller på att renovera ett rum i källaren och tänkte bila upp det existerande golvet, gräva ur, isolera+värmekällor och sen gjuta igen.

Golvet finns i en utbyggnad från 1978 och mäter 4×4 meter.

Läste att vissa typer av golv inte lämpar sig för detta då de kan vara en bärande del i huset. Vad tros, kan detta golv bilas upp? Nedan finns en bild från det aktuella bygglovet a 1978.

Gjorde ett litet prov hål en bit in från ytterväggar och mätte c:a 20 cm betong. Vad jag kan läsa från bilden är att golvet skall vara 300 mm. Är det inte ganska tilltaget även om jag nu kunde mäta 'bara' 200 mm ?

Tacksam för svar.

Lars

Konstruktionsritning, sektioner, detaljer, mått, byggteknik, dokumentation, granskad byggnadsinspektion, tekniskt schema, arkitektur, infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad ska rummet användas till ? Är det helt under mark ?
 
Lite suddig bild men står det inte 100 mm betongplatta och att det är kantbalken som är 300 mm? Är i alla fall mer rimligt än att hela plattan skulle vara 300 mm tjock, annars skulle ju kantbalken vara ca 900 mm tjock.
 
Tack.

Golvet ligger, i sin helhet, c:a 150 cm under markytan. Rummet är tänkt som ett diverse-hobby-rum. I dagsläget är golvet svinkallt.

Står det 100 mm? Ja kanske, bilden är ju svårläst...

Men då det finns kantbalkar som bär väggarna så kan man väl rimligen bila bort golvet. Borde ju inte bära något?
 
Vill avsluta denna tråd. Inser att min fråga gällande huruvida golvet var lämpligt för uppbilning var aningen svår att förstå. Ville mest höra om det fanns generella risker när man bilar golv. Typ instabilitet i väggar etc.

Hursomhelst, arbetet är numera klart. Uppbilning, isolering 20 cm, gjutning, el värmegolv, tomma rör för framtida byte till vattenburen uppvärmning av golv. 16 m2 i Stockholm. 75' efter ROT om någon vill veta för egen jämförelse.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jag har flyttat denna tråd från grund o markarbeten.

Frågan gäller som jag förstår den hållfasthet på grundplattan.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.