Hej!

Skulle vilja köpa dessa 2 tomter i Mölltorp, Karlsborg.
https://karlsborg.se/bygga-bo--miljo/bostader-och-lediga-tomter/lediga-tomter/molltorp/molltorp/

Ekonomiskt är det galet att bygga något extremt här men har nyligen köpt ett hus i Tibro för 3,7 miljoner som byggherren byggt på spekulation.
Jag blir säkert nöjd där men huset är för litet 138m2.
Tycker man saknar x antal rum och några m2 per rum och hade valt en annan planlösning och skulle vilja bygga ett drömhus.

Hur maximerar jag tomterna.
Jag skulle vara nöjd med 1 plan på 250m2 men ska man köra helt öppet upp i nock, eko i hela huset?
Tveksam om jag vill ha komplementsbyggnader, vet knappt ens vad som räknas som det.

Det måste vara "2 bostäder" en på vardera tomterna.
Följande gäller per fastighet
Byggyta 250m2
Byggnadshöjd 6,5m

Vi är 4 personer som ska bo i huset + besökande som behöver sova över.

Mvh
 
M MichaelOberg skrev:
Hej!

Skulle vilja köpa dessa 2 tomter i Mölltorp, Karlsborg.
[länk]

Ekonomiskt är det galet att bygga något extremt här men har nyligen köpt ett hus i Tibro för 3,7 miljoner som byggherren byggt på spekulation.
Jag blir säkert nöjd där men huset är för litet 138m2.
Tycker man saknar x antal rum och några m2 per rum och hade valt en annan planlösning och skulle vilja bygga ett drömhus.

Hur maximerar jag tomterna.
Jag skulle vara nöjd med 1 plan på 250m2 men ska man köra helt öppet upp i nock, eko i hela huset?
Tveksam om jag vill ha komplementsbyggnader, vet knappt ens vad som räknas som det.

Det måste vara "2 bostäder" en på vardera tomterna.
Följande gäller per fastighet
Byggyta 250m2
Byggnadshöjd 6,5m

Vi är 4 personer som ska bo i huset + besökande som behöver sova över.

Mvh
Vad har du för budget per fastighet? Vad jag vet finns det få eller inga hus som har full nockhöjd invändigt. Vad kostar ett hus på 250m2 i området?
 
Jag har sluttande innertak i hela huset vi byggde för 4 år sedan (saxtakstolar). Jag tycker att det är trevligt men det lägger på mycket tid i många moment under bygget. Ska man ha snickare som bygger så blir det nog rätt mycket dyrare än platt innertak.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för budget per fastighet? Vad jag vet finns det få eller inga hus som har full nockhöjd invändigt. Vad kostar ett hus på 250m2 i området?
Ingen ekonomisk begränsning just nu.
Tomt nr 2 får bli budgetlösning alternativt hur för att hyra ut.

Andra hus på orten är inte så dyra men finns i princip inget nybyggt förutom ett precis bredvid.
 
M MichaelOberg skrev:
Ingen ekonomisk begränsning just nu.
Tomt nr 2 får bli budgetlösning alternativt hur för att hyra ut.

Andra hus på orten är inte så dyra men finns i princip inget nybyggt förutom ett precis bredvid.
Ok, jag tänker mest på den andra fastigheten som en investering isf. Bra?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, jag tänker mest på den andra fastigheten som en investering isf. Bra?
Tänker minivilla etc som kan bli något för gäster etc.
vill iaf inte ha en ev granne jag inte gillar som ska glo och störa mig 😁
 
En komplementbygggnad är de byggnader som står på tomten som inte utgör det huvudsakliga bostadshuset. T.ex. garage, förråd, gästhus. För själva bostadshuset har du en massa krav som måste vara uppfyllda - tillgänglighet, krav på energihushållning och att grundläggande hygienfaktorer ska finnas (kök, tvättmöjlighet, badrum).

Ibland kan det vara att komplementbyggnader får stå närmre tomtgräns än huvudbyggnaden, det får du kolla upp i gällande detaljplan.

Så även om du bara vill ha gästhus på tomt 2 tror jag inte du kommer undan att det huset måste uppfylla alla krav för ett bostadshus, med det sagt kan det ju ändå göras ganska enkelt, men kanske höjer det värdet om det ändå skulle kunna säljas separat som en liten villa (typ 3 sovrum och kök/vardagsrum).

250 kvadrat byggnadsyta är ju vilket ”footprint” huset lämnar liksom, så boytan blir ju mindre, men det bör ju ändå räcka till bra.

Angående öppet upp i nockkan det ju vara trevligt, men man får ju tänka på hur man delar in rum osv för att det inte ska bli för öppet. Man kan ju också använda ljudabsorberande material för att minska att ljudet sprider sig för mycket.
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
250m footprint räcker gott.
sen växthus etc
vinterbonat uterum räknas in i de 250m2?
 
M MichaelOberg skrev:
250m footprint räcker gott.
sen växthus etc
vinterbonat uterum räknas in i de 250m2?
Ja allt som du behöver bygglov för, även komplementbyggnader du söker bygglov för. Det som ligger utanför är sånt som du bygger enligt attefallsreglerna. Men om du behöver komplementbyggnader utöver attefallsreglerna kan du ju sätta det på andra tomten där det är en mindre huvudbyggnad kanske om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.