Vi bor i ett radhus. Förr var det ett staket två meter högt mellan tomterna. Sedan byggde förra ägaren av mitt hus ett separat hobbyrum (sitter ej ihop med det stora huset). Den ena ytterväggen ersatte staketet. Det finns bygglov och påskrift av grannhusets förra ägare. Sedan byggde nuvarande granne ett förråd och använde vår yttervägg som sin innervägg, dvs river vi vårt hobbyhus så har han ingen yttervägg kvar. Nu skall vi riva hobbyhuset pga fuktskador och bygga nytt.

Vet någon vad som gäller? Vi tycker att det är fel gjort av grannen och vi vill helst inte bekosta återställande av grannens förråd. Grannen har inget bygglov vilket behövs då hans förråd sitter ihop med hans hus. Ytterligare problem är att vi har en bottenplatta 40 cm under hans marknivå. Han har gjort plintar.

Vem skall stå för kostanden? Vad gäller för byggregler för en vägg som skiljer ett förråd och ett hobbyrum åt? I hobbyhuset skall man kunna sova och våra barn leka.
 
Mikael_L
Spontant kan jag inte tänka mig att det är någon last för er annat än grannrelationen då ...

Jag kan inte tänka mig att det är tillåtet att använda en annan byggnads vägg som sin egen, vare sig med eller utan bygglov.
 
Bygglov eller inte på vardera sidan, om det inte finns servitut för hans avnändande av er vägg(??), så har ni rätt att riva om ni får ett rivningslov. Har svårt att se att grannen klaga på detta.

//H
 
Hemmakatten
Tror också att du har "rätten" på din sida. Men för att behålla grannsämjan i görligaste mån kanske det är bra att i alla fall berätta för grannen att du tänker riva ditt uthus.
 
Mikael_L
Jag tycker du ska berätta för grannen att du måste riva ditt uthus, pga av de skador det har.
 
Vi har en bra relation och han vet om att jag skall riva. Igår insåg han det dumma med att spikat fast reglar på min yttervägg. Vi kan nog lösa det hela genom att ge och ta.

Vet någon om den gemensamma väggen måste ha en viss brandklass?
 
Om det handlar om bostadsutrymme så är brandklassen 60min (om jag inte minns fel).
 
Kravet när man bygger i tomtgräns är att det skall vara brandklassat och självbärande (dvs. att grannen skall kunna riva utan att ditt blir skadat)
Det verkar som om din granne inte lyckats uppfylla något av kraven.

Respektive vägg skall klara 30 minuters brand (EI30) vilket innebär att man får ett sammanlagt brandskydd på 60 min.

Med tanke på ovanstående så kan din granne knappast ha något att invända mot din rivning.
 
Det blir bara bättre. Nu visar det sig att vårt hobbyrum ligger 15 cm i på vår tomt. Hans förråd är därmed byggt in på vår tomt. Vår granne kommer att lämna in ett bygglov i efterhand, men stadsarkitekten sa att de inte godkänner bygglov som går på grannens tomt. Skall de göra det behövs ett servitut. 15 cm låter futtigt, men som det ser ut nu kommer vi få ett hack på insidan av vår vägg på 15 cm om vi ger efter. Det är inte snyggt eller praktiskt.

Det är inte kul, men vi har fortfarande en bra dialog. Innan jag visste att han inte hade gjort rätt skulle vi stå för återställande av hans förråd. Nu när han har gjort fel och inte har bygglov har jag sagt att han får stå för kostnaderna för sitt förråd samt ev fördyrningar för mig. Vi behöver tillgång till hans tomt vid bygget så vi hoppas att det skall lösas smidigt. God Jul :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.