I mitten av mars, efter takbyte, kommer solcellsinstallatörerna att installeras 38 paneler, Ferroamp EH och 10 kWh batteri.

Söker tips från er som har något liknande och även använder Home Assistant till detta.

+ hur har ni gjort?
- vad ska man undvika?
 
K
Ferroamp har mqtt-stöd. Så styrningen ska vara lätt. Läste här i en tråd om att köpa till förlängd garanti att fönstret för att göra det var väldigt kort från installationen. Så är det av intresse så var på hugget så att man inte väntar
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Jag kör Ferroamp med batteri och home assistant (HA). Du kan få ut mängder med data som du kan visualisera i HA och även styra batteriladdning efter spotpris.

Jag skulle råda dig att gå med i några Ferroamp grupper på Facebook. Där kan du läsa om många olika system med precis den setup som du tänkt dig. Grupperna Ferroamp Q&A samt Ferroamp club Sweden ger dig massor av info.

Litet smakprov på data som du kan presentera i Home Assistant med Grafana

Skärmdump av Grafana-dashboard visar realtidsdata för energihantering; ström, spänning, effekt och solenergiproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Wow, nu måste jag lägga lite tid på detta i min HA med Ferroamp!
 
K knightjocke skrev:
Ferroamp har mqtt-stöd. Så styrningen ska vara lätt. Läste här i en tråd om att köpa till förlängd garanti att fönstret för att göra det var väldigt kort från installationen. Så är det av intresse så var på hugget så att man inte väntar
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, förlängd garanti på Ferroamp för att lägga in i HA?
 
K
H handfast skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, förlängd garanti på Ferroamp för att lägga in i HA?
Nej, skulle nog gjort en styckeindelning. Tänkte mer ferroamp generellt.
 
O ozean skrev:
Jag kör Ferroamp med batteri och home assistant (HA). Du kan få ut mängder med data som du kan visualisera i HA och även styra batteriladdning efter spotpris.

Jag skulle råda dig att gå med i några Ferroamp grupper på Facebook. Där kan du läsa om många olika system med precis den setup som du tänkt dig. Grupperna Ferroamp Q&A samt Ferroamp club Sweden ger dig massor av info.

Litet smakprov på data som du kan presentera i Home Assistant med Grafana

[bild]
Snyggt!
En fråga: Kör du med ferroamps MQTT broker eller med den inbyggda mosquitto brokern i HA?
Dvs har du bryggat dessa och isåfall hur?
 
Beolink Beolink skrev:
Snyggt!
En fråga: Kör du med ferroamps MQTT broker eller med den inbyggda mosquitto brokern i HA?
Dvs har du bryggat dessa och isåfall hur
Beolink Beolink skrev:
Snyggt!
En fråga: Kör du med ferroamps MQTT broker eller med den inbyggda mosquitto brokern i HA?
Dvs har du bryggat dessa och isåfall hur?
Jag kör MQTT integrationen i HA. Ser ut så här…
 
  • Skärmavbild av en MQTT-integrationsmeny i en app, med inställningar och en IP-adress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt tema, MQTT mäklarinställningar, IP-adress, port, användarnamn, lösenord, mobilgränssnitt, nästa-knapp, avancerade inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O ozean skrev:
Jag kör MQTT integrationen i HA. Ser ut så här…
Ah, du kör med Ferroamps MQTT broker, inte HomeAssistants.
Har du inga andra MQTT komponenter som du drar in i HA eller låter du dem gå mot Ferroamps broker?
 
M MrSmith skrev:
Använd första steget i denna guide.

[länk]
Jo, det var exakt så jag gjorde. Men jag får enbart upp 2st sensorer:
EnergyHub Control Status: Unknown
EnergyHub ExtApi version: Unknown
(och unknown på dem)
(Därav frågan).
 
O ozean skrev:
Har du följt denna? [länk]
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.