Idag har det hänt mer.
Har fått av den sista färgen på stora delen an huvudet. Det var knepigt även med en omgång stripper och stålull/slipduk. Det är en del vinklar runt vissa axelbussningar som är ordentligt smala
Rengjord och demonterad växellåda på verkstadsbänk, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tvättade jag av växellådans två delar (lyckades naturligtvis inte fota det, men de ser ut som innan fast lite mindre smutsiga inuti :rolleyes:).
Därefter var det dags för målning! Det blev penselmålning, jag känner inte att jag har tid att lära mig hur färgsprutan fungerar osv just nu. Dessutom hade jag såklart ingen lacknafta hemma så rengöringen hade blivit knivig.

Första delen uppställd och "maskerad"
Maskindel före målning med maskeringstejp på ovansidan, placerad på brun kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6 minuter senare
Nymålad maskindel i blågrön hammarton med tydliga penseldrag, placerad på brun kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Och andra sidan med (musik-emoji)"
Maskerad metaldel målad med pensel, färg ej helt utslätad, synliga penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen har inte hunnit flyta ut riktigt så man kan se penseldragen, det ordnade till sig på nån minut.

Några smådelar som skulle målas och som var lätta att lägga på en kloss
Nymålade maskindelar och pensel på en arbetsbänk, med maskeringstejp och kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det lite paus för att hämta barnen på föris, laga mat och ha fredagsmys. När allt hade lugnat ner sig blev det en kvällsmålning och resten av de "små" delarna är nu målade
Nymålade maskindelar och komponenter ordnade på ett bord för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar är basen och pelaren samt stora delen på huvudet och veven som var i originalfärg ska rengöras och målas. Eventuellt så får skruvstycket en skvätt färg också, beroende på tid och hur mycket jag har blandat till.

P pyro skrev:
Tog några bilder på bordet på min E100. Jag tror den är väldigt nära orginal, fast just bordets utformning skiljer lite från de flesta andra jag sett. Mitt bord är maskingrönt på undersidan, men har den rostskyddsröda synlig i spåren på ovansidan.
I denna manualen, som är till en äldre version med motvikt istället för fjäder för återgången av spindeln, så är de två olika borden bara olika tillbehör. Båda finns med, men ditt var nog extravalet.

I den manualen står "Några droppar vanlig maskinolja tillsättes lämpligen någon gång i veckan..." men även att man inte ska smörja för mycket, eller oljefylla växellådan. Jag tror ju att det är vid lite mer intensiv användning det behövs smörjas så ofta. :geek:
 
  • Gilla
Dheri och 6 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
I den manualen står "Några droppar vanlig maskinolja tillsättes lämpligen någon gång i veckan..." men även att man inte ska smörja för mycket, eller oljefylla växellådan. Jag tror ju att det är vid lite mer intensiv användning det behövs smörjas så ofta. :geek:
Skulle jag rätta mig efter den instruktionen så skulle jag ju smort den oftare än jag använder den :)
Men efter snart fyra år i min ägo, börjar det kanske bli dags för en skvätt ändå.

Kul info om borden också.
Är det möjligt att få en kopia på din manual? Kunde vara lite kul kuriosa att ha.
 
Kul att se hur långt du kommit. Blir ju riktigt snyggt när det är målat. (Även om den faktiskt var rätt snygg redan när den gula färgen var borta) :)
 
P pyro skrev:
Skulle jag rätta mig efter den instruktionen så skulle jag ju smort den oftare än jag använder den :)
Men efter snart fyra år i min ägo, börjar det kanske bli dags för en skvätt ändå.

Kul info om borden också.
Är det möjligt att få en kopia på din manual? Kunde vara lite kul kuriosa att ha.
Tror jag också får lägga mer tid på oljning än borrning om jag ska följa det :thinking:

Jag skulle ju länkat till dokumentet också, skyller på klockslaget :sleep:
http://www.hobbymekanik.se/Arboga_E100_sprängskiss.pdf
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag släpat in pelaren och basen och lagt upp dom på ett bord tillsammans med huvudet. Rena och fina med klossar under
Målningsprojekt i verkstad med nymålade mekaniska komponenter på arbetsbord, verktyg och skyddshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foten på pelaren blev först ut. Det krävdes en del att lyckas måla och snurra pelaren utan att den rullade iväg. Ett par tvingar fick agera nödstopp på ena klossen (syns i nästa bild)
Pelarens fot med nymålad blå färg, fixerad med klossar och tvingar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter fick basen ett lager färg. Halvvägs fick jag blanda en ny omgång
Nymålad maskindel placerad på ett arbetsbord med verktyg och andra delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist huvudet. Det är troligtvis några små fläckar under någon detalj som är dåligt målade, men det var lättare att låta huvudet stå still så bättrar jag sen. Färgskiftningen mellan vänstra delen och resten noterade jag först nu på bilden, men det kan vara penseldrag som gör att det blänker annorlunda
Nymålad pelare placerad på träbord med klossar under för att förhindra rullning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer även att bli lite efterarbete med att ta bort färg på ytor som inte ska vara målade. Troligtvis några hål som behöver städas också, alla hålen till smörjkoppar tex. kommer tog behöva lite uppmärksamhet.
 
  • Gilla
David Luleå och 11 till
  • Laddar…
Riktigt fint jobb! Man blir alldeles varm inombords och glad av att se alla bilder. Tack även för receptet på färgen. Det kommer med största sannolikhet lånas till något i framtiden.
 
  • Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Riktigt fint jobb! Man blir alldeles varm inombords och glad av att se alla bilder. Tack även för receptet på färgen. Det kommer med största sannolikhet lånas till något i framtiden.
Tack! Kul att höra att det uppskattas.
Nu blir det lite lugnare tempo, minstingen är inskolad på föris så föräldraledigheten är slut och nytt jobb börjar idag.

Jag tycker det ser ut som om färgen har täckt lite dåligt på vissa ställen, metallen lyser igenom i "hammarslagen" så det blir lite målning till antagligen.
 
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
Verkligen fint men vad är det för lack du använder när du säger att du blandar den? Finns det annan hammarlack är Hammerite?
 
Det är Biltemas hammarlack, så nån form av kopia av hammerite gissar jag. Dom har i ett gäng olika färger; silver, grön och blå använder jag, men det finns röd, vit, svart och säkert nån färg till.
 
  • Gilla
piteper
  • Laddar…
Hejsan!

J Internt maskineri av en Arboga pelarborrmaskin med synliga kugghjul och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag söker efter ett drev , 51 kuggar i fiber/bakelit till en arboga pelarborrmaskin E100
någon som vet var man kan vända sej
 
För några år sedan fanns fiberhjul att köpa från Machinery Scandinavia i Rosenfors. Fast jag har hört sägas att de har slutat med reservdelar och i så fall får man specialtillverka.
Ta kontakt med dem och fråga!
 
D dalarne skrev:
Hejsan!

J[bild]

jag söker efter ett drev , 51 kuggar i fiber/bakelit till en arboga pelarborrmaskin E100
någon som vet var man kan vända sej
Du kan testa med GADO maskin, www.gadomaskin.se.
 
Otroligt roligt att läsa denna tråden, har själv en Arboga som skall få samma förvandling som din.
Har du kommit vidare med din som du vill visa?
 
e02jr e02jr skrev:
Det är Biltemas hammarlack, så nån form av kopia av hammerite gissar jag. Dom har i ett gäng olika färger; silver, grön och blå använder jag, men det finns röd, vit, svart och säkert nån färg till.
Jag tycker färgen ser riktigt "original" ut 👍
Har du nån känsla på ungefär vilka proportioner du hade i blandningen?
Jag har själv tänk måla upp min Arboga. Den har redan fått sig en mekanisk renovering med bl.a. lagerbyten, så nu börjar det bli dags för utsidan.
 
e02jr e02jr skrev:
Fortsätter på dagens tema, färg. Endast det bästa, Biltemas hammarlack.

Har provblandat för att se om jag kunde hitta en färg som matchar originalfärgen. Utgick från Alexandre Chappels youtube-video där han renoverar en Arboga.
Tänkte att jag börjar med blandningen han har: 65g silver, 24g grön, 11g blå, så får jag ändra om det inte blir bra, men en liten provkladd på veven i originalfärg indikerar ju att det kommer bli bra. Jag ska ju dessutom måla om hela så man kan ju inte jämföra när det är klart.
[bild]
Frågade tidigare i tråden om blandningen, men det ju här att du redan angett det 😃👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.