Hej! När vi kom ut till stugan så hade vattnet frusit. Inte varit där sen nyår och varit rätt kallt ett tag med ner mot minus 20. Dock så har vi haft 18 grader inne och huset är välinsolerat så det är inte ledningarna inne som frusit och de känns heller inte kalla. Problemet är att huset är byggt på plintar på ett berg, vilket gör att man kan huka sig under huset och där har inkommande vatten legat ovanför mark då man inte kunde spränga ner det i berget. Vi har bara bott här sedan -19 och -21 frös vattnet och rörmokaren hittade då en oisolerad del av vattenröret under huset och isolerade den biten samt tinade upp varpå proppen lossnade. Värmeslingan är 20 meter och täcker delen av rören som ligger ovanför jord och ligger inne i röret( tror slangen kallas pemrör). eftersom det var isolerat hela vägen nu så sa rörmokaren att det inte ska frysa igen och värmeslingan funkar. Dock har det ju hänt igen.

frågan är då vad jag kan göra? Känns ju ogörligt riva bort 20 meter isolerade rör och gå med varma trasor och hårtork under huset. Rörmokaren sa sist att eftersom det är kommunalt VA så kan kommunen bara stänga av vattnet nere från vägen om de gräver upp anslutningspunkten och sen finns det en avstängning inne i huset för inkommande. Men han menade att om man börjar spola ånga mm i rören så kommer det inte blir bra eftersom det kommer vara så högt tryck i inkommen vattenledning från kommunala vattnet. Men kan det verkligen stämma? Hur är tanken annars att vattnet ska tina? Nu har jag stängt av vattnet inne i huset och det har varit ca 5 grader nu, så om det inte är något brott på värmekabeln så borde den väl börja lösa upp proppen? Kan pemröret ute frysa sönder? Hur bör jag göra när jag testar om det lossnat? Öppna kranar innan jag öppnar ventilen? Vad är risken med att vänta det tinar på detta vis? Kan det skada rören inne när proppen släpper?

Tacksam för råd och kunskap här.

/Johan
 
Hur länge har du haft på värmekabeln? En halvtimme eller så borde räcka. Vet du att det är ström framme?

Pem-slang fryser inte sönder, däremot kommer det då inget vatten förrän det tinar...

Öppna en kran och sedan ventilen lite försiktigt och se vad som händer.
 
G Genomklok skrev:
Hur länge har du haft på värmekabeln? En halvtimme eller så borde räcka. Vet du att det är ström framme?

Pem-slang fryser inte sönder, däremot kommer det då inget vatten förrän det tinar...

Öppna en kran och sedan ventilen lite försiktigt och se vad som händer.
Värmekabeln har varit på sen i oktober. Den känns varm där den går ner i röret och ingen propp som löst ut, dock vet jag inte om det kan bli något brott på kabeln och bara en del av kabeln som värmer?

Ska testa öppna en kran och ventilen försiktigt. Stort tack för hjälpen
 
Värmekabeln behöver du inte ha på hela tiden. Räcker som sagt med 5-30 min när du märker att det frusit. Det är min erfarenhet i alla fall, dock inte från exakt samma situation som dig...
Möjligen undantaget om det finns några känsliga kopplingar på sträckan också, men då är det snarare problemet än kabeln.
 
S
Du får isolera mera. Uppenbarligen räcker inte värmekabelns effekt till för att hålla det frostfritt.

Ett annat alternativ är att ni tömmer slangen när ni inte är där på vintern.

Du kan tina proppen med tjältiningsmatta som man kan hyra hos maskinuthyrare.
 
Man funderar ju på om det kan ha frusit efter värmekabeln. Går kabeln inte tillräckligt långt ned med slangen i marken så tycker jag risken låter rätt hög. Sprängsten utan snö ovanpå isolerar extremt dåligt!

Men detta är ju ren spekulation såklart.
 
B
Är nog bara att vänta nu. Till våren byts till en längre värmekabel och hoppas att det löser problemet permanent.
 
  • Gilla
Johan Jansson1
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du får isolera mera. Uppenbarligen räcker inte värmekabelns effekt till för att hålla det frostfritt.

Ett annat alternativ är att ni tömmer slangen när ni inte är där på vintern.

Du kan tina proppen med tjältiningsmatta som man kan hyra hos maskinuthyrare.
G Genomklok skrev:
Värmekabeln behöver du inte ha på hela tiden. Räcker som sagt med 5-30 min när du märker att det frusit. Det är min erfarenhet i alla fall, dock inte från exakt samma situation som dig...
Möjligen undantaget om det finns några känsliga kopplingar på sträckan också, men då är det snarare problemet än kabeln.
Är inte moderna värmekablar självbegränsande dvs varierar effekten efter vad som behövs för att hålla det frostfritt?
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.