M
Att göra listan är lång och förnya köksinredningen har stått länge där ....

Nuvarande kök är platsbyggt med hjälp av elektriska handverktyg. Sedan dess har jag valt och delvis tvingats till att gå över till handverktyg.

Jag börjar med ett 2m långt överskåp. För några år sedan lyckades jag komma över en Stanley N°46.

Gamla handhyvlar på ett arbetsbord i trä, snickeriverktyg, hantverk, träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första gången som jag verkligen använt den och det är ett nöje att använda.... hyvelsvischande, hyvelspån och avsaknad av damm från en handöverfräs, bara att sopa upp efteråt.
Gammal hyvel på träyta, omgiven av verktyg och en lysande stav, bild med sned vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikeas Myrvarv möter en ca 120 år gammal hyvel.
 
  • Gilla
Rejäl och 6 till
  • Laddar…
Dåtid och nytid i samklang! 👍
 
M
Det går sakta framåt. Fortsätter med handverktyg. Man kan göra mycket med några stämjärn, fogsvans, grundhyvel och en bra arbetsbänk med bra fasthållning av detaljen man arbetar med En hyvel och mejslar på ett träbänk med träspån. Snickeriarbete och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
M
Det går sakta framåt.....
En träram med vita skivor, klämmor, under konstruktion, inne i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetssättet är väldigt annorlunda när man "stycktillverkar" med handverktyg. Med maskiner försökte jag göra så många mått som möjligt på olika detaljer med samma mått/maskininställning för god passning. Med handverktyg siktar jag på nominella måtten med plus tolerans. Sedan drar man ett par drag med en N°4 eller N°6 hyvel

Edit: Urtaget i botten är för fettfiltret som kommer från en slaktad Ikea Underverk (+ motor och brytare).
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
M
Jag har hade en spricka i den främre överliggaren och tänkte dela med mig av ett knep som jag inte vet om det redan postats om här.

Bänd upp sprickan och lägg en sträng med lim så att limmet ska rinna in i sprickan. Dra in limmet i sprickan med dammsugaren från undersidan medans sprickan fortfarande är uppbänd. På med tvingar, klart!
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
M
Det går sakta framåt. Stommen är klar (tror jag...) För tillfället uppochner då jag ytbehandlar undersidan och insidan av fläkthuset (de ytor som kan få matfett på sig) med "vernis le Tonkinois" (fernissa?). Ett par strykningar till ska det bli. Kvar att göra är ytbehandla insidor och hyllplan, installera belysning och lite eluttag, hänga den på plats och därefter tillverka luckorna. Foto nedan på utblås/fläktmotorfäste
Träsnekarbord med plywood, cirkulärt hål, högtalarbygge, verktyg, skruvstäd, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
M
Det går framåt. De ytor som kan komma i kontakt med stekfett är fernissade. Fläktdetaljer från en Ikea Underverk är på plats liksom belysning undertill. Flertal hyllplan färdiga och ska behandlas med shellack,liksom insidan av skåpet

Orienterad trähyllekonstruktion upp-och-ned, med hål, högtalare och ledningar, installerat under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gammalt toalettstolshål med brun missfärgning utan sits i en liten utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.