Har köpt en begagnad Contura 550. Skicket är fint men har svårt att få glaset helt rent. Kan man använda glashällsrengöring med lite slipmedel för att få bort det inbrända?

Har även något som har runnit på plåten på utsidan, ser lite rostaktigt ut, fick bort lite av det med bensin. Men vad rekommenderar ni för att ta bort detta?
 
J jockebq skrev:
Har köpt en begagnad Contura 550. Skicket är fint men har svårt att få glaset helt rent. Kan man använda glashällsrengöring med lite slipmedel för att få bort det inbrända?

Har även något som har runnit på plåten på utsidan, ser lite rostaktigt ut, fick bort lite av det med bensin. Men vad rekommenderar ni för att ta bort detta?
Mitt bästa knep, blöt en bit hushållspapper, doppa den sedan i askan från kaminen och putsa glaset med det blöta sotet. Torka av. Funkar kanske inte på det inbrända, men är suveränt för mer vardaglig puts.

Skulle passa mig för slipmedel, stor risk för repor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Glaset i vår kamin rengör jag bara med fuktigt tidningspapper doppat i aska.


Bild få "färgen" på utsidan på kaminen?
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Här är fläckarna som ser ut som rost.
Mörkt skåpinteriör med fläckar och streck på väggen, fukt eller smuts, indistinkt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med vattendragsmärke, svagt belyst, gråtoner, möjlig fuktskada, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även något som ser ut som fettfläckar vid handtaget. Gick inte att få bort med bensin dock. Grå texturerad yta, del av en större apparat eller maskin, närbild med detaljer och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trcgol2 skrev:
Mitt bästa knep, blöt en bit hushållspapper, doppa den sedan i askan från kaminen och putsa glaset med det blöta sotet. Torka av. Funkar kanske inte på det inbrända, men är suveränt för mer vardaglig puts.

Skulle passa mig för slipmedel, stor risk för repor.
Är spisrent något som fungerar bättre?
 
Karrock
Kattpiss och inbränt fingerflott?

Vatten, diskmedel, ej slipande trasa/svamp och mycket tid hade varit mitt skonsamma första försök.
 
Karrock Karrock skrev:
Kattpiss och inbränt fingerflott?

Vatten, diskmedel, ej slipande trasa/svamp och mycket tid hade varit mitt skonsamma första försök.
Nja, fläckarna var mer rostiga innan jag gick på med bensin. Så mikrofiberduk och vatten och diskmedel?
 
Karrock
J jockebq skrev:
Nja, fläckarna var mer rostiga innan jag gick på med bensin. Så mikrofiberduk och vatten och diskmedel?
Aha. Då minskar väl oddsen, men det kan ju inte gärna bli värre :) Min kamin är nästan likadan, men jag har en lucka nedtill, så om jag hade haft en sån fläck så hade den inte synts :) Fettfläck på luckspaken ingår i patinan.
 
T Trcgol2 skrev:
Mitt bästa knep, blöt en bit hushållspapper, doppa den sedan i askan från kaminen och putsa glaset med det blöta sotet. Torka av. Funkar kanske inte på det inbrända, men är suveränt för mer vardaglig puts.

Skulle passa mig för slipmedel, stor risk för repor.
tror det funkar på det inbrända också ,jag använder tidningspapper
 
Om sotet på glaset är väldigt inbränt och du inte har tålamod att bara använda aska så finns det ju spisrent avsett för kaminglas, som biter lite fortare.

Är det en vanlig svart gjutjärnsyta så skulle jag inte lägga mer krut på att punktbehandla fettfläckarna utan gå på hela ytan med spissvärta så blir den nog fin.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Om sotet på glaset är väldigt inbränt och du inte har tålamod att bara använda aska så finns det ju spisrent avsett för kaminglas, som biter lite fortare.

Är det en vanlig svart gjutjärnsyta så skulle jag inte lägga mer krut på att punktbehandla fettfläckarna utan gå på hela ytan med spissvärta så blir den nog fin.
Fungerar det med vanlig spissvärta från tex. Biltema till en grå kamin från Contura?
https://www.biltema.se/hem/stadning/rengoringsprodukter/gammaldags-spissvarta-75-ml-2000047604
Eller är denna för svart?
 
Normalt använder jag tidningspapper, men när det gäller hårt inbränd beläggning på glaset, så använder jag "K2r Ugn-och grillrengörare" d.v.s. ett medel för att göra ren den vanliga elektriska spisugnen. Spruta på - låt verka en stund - torka rent.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.