Originalbroschyren "Årets hus 1970 Functura Stålhus" med ritningar och husillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalfolder för Functura Stålhus från 1970-talet med ritningar och planlösning för ett prefabricerat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalbroschyr med text om fördelarna med ett Functura-hus från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur en originalfolder för Functura Hus med en detaljerad beskrivning av material och utrustning för byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalritning från en Functura Hus-broschyr visar en planlösning med markerade rum och skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram från en originalfolder som visar ett hus värme- och ventilationssystem med beskrivande text och färgmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orginalfolder för Funktura Hus som visar bilder på kök, badrum, vardagsrum och sovrum från äldre renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett bostadsområde med gruppbyggda hus ur en originalfolder för Funktura Hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sida ur en originalfolder för funkturahus med ritningar över planlösningar och placering av hustyper i en gruppbebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalfolder som visar planlösningar och fasad för olika sektioner av småbostäder från Functura Hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalfolder med ritningar av husmodeller från Functura, inklusive planlösningar och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalfolder för Functura Hus med information om värme och ventilation, öppnad på ett mönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har nu bott i vårat Functura Hus i ett år. Vi trivs jättegott, men har gjort en del renoveringar och har verkligen förstått att huset är speciellt. På gott och ont. ;)Vi har gjort om badrummet helt och även byggt till en gästtoalett.
Men iallafall så fick vi med lite dokumentation kring huset, bland annat orginalfoldern som tidigare ägare fick när de skulle bygga huset. Tänkte att det kan vara lite intressant för vissa att se. Skickar över lite bilder från häftet.
 
  • Gilla
  • Älska
Enrod och 6 till
  • Laddar…
A A Abrahamsson skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej!
Vi har nu bott i vårat Functura Hus i ett år. Vi trivs jättegott, men har gjort en del renoveringar och har verkligen förstått att huset är speciellt. På gott och ont. ;)Vi har gjort om badrummet helt och även byggt till en gästtoalett.
Men iallafall så fick vi med lite dokumentation kring huset, bland annat orginalfoldern som tidigare ägare fick när de skulle bygga huset. Tänkte att det kan vara lite intressant för vissa att se. Skickar över lite bilder från häftet.
Hej!

vilka är nackdelarna/problemen ni stött på? Vi har nyligen flyttat in i ett Functurahus och ska sätta igång med renovering. Vår plan för start är att starta med fönster och sedan bygga till en till toalett där det idag är tvättstuga.

Har ni gjort något med värmesystemet?
 
Häftigt! Tack för att du delade 😃
 
J Jokste skrev:
Hej!

vilka är nackdelarna/problemen ni stött på? Vi har nyligen flyttat in i ett Functurahus och ska sätta igång med renovering. Vår plan för start är att starta med fönster och sedan bygga till en till toalett där det idag är tvättstuga.

Har ni gjort något med värmesystemet?
Hej.
Nej vi har inte gjort något med värmesystemet. Vi har fjärrvärme i huset som är kopplat till husets värmesystem. Vi drömmer om att få bort fläkten från toaletten och skicka upp den på vinden, så kanske ljudnivån minskar :) men vi är inte där ännu…
 
A A Abrahamsson skrev:
Hej.
Nej vi har inte gjort något med värmesystemet. Vi har fjärrvärme i huset som är kopplat till husets värmesystem. Vi drömmer om att få bort fläkten från toaletten och skicka upp den på vinden, så kanske ljudnivån minskar :) men vi är inte där ännu…
Byt den mot tex en Fresh Intellivent så kommer ljudnivån att bli extremt mycket mer acceptabel. En väldigt blygsam kostnad med stor nyttoeffekt.
 
J Jokste skrev:
Hej!

vilka är nackdelarna/problemen ni stött på? Vi har nyligen flyttat in i ett Functurahus och ska sätta igång med renovering. Vår plan för start är att starta med fönster och sedan bygga till en till toalett där det idag är tvättstuga.

Har ni gjort något med värmesystemet?
Det som varit svårt är genomföringar i plåten när man tex flyttar avlopp, rör mm.. när vi var uppe på vinden och tittade på rörkopplingarna tillsamman med en rörläggare rekommenderade han oss att byta ut alla rören som var uppe på vinden. Vi valde att byta ut allt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Byt den mot tex en Fresh Intellivent så kommer ljudnivån att bli extremt mycket mer acceptabel. En väldigt blygsam kostnad med stor nyttoeffekt.
Hej.
Vad är detta för något. Du får gärna skriva lite mer fakta, detaljer. vi är inte så insatta i detta här hemma :)
 
Jag bara menar att om ni har bekymmer med en gammal sunkig badrumsfläkt med glapp i glidlagren och som låter som ett tröskverk... (tro mig jag vet hur de kan låta) ... så är ett enkelt byte till exempelvis Fresh intellivent ett enormt lyft. Säljs överallt där VVS säljs, bygglador etc.

Dessa fläktar har fuktsensor med programmerbar förhöjd fläkthastighet vid fukt, adaptiv efter varierande fuktförhållanden. Man kan ställa in en grundventilation som är nästan ljudlös, valbar fläkthastighet på det. Sedan kan den dra igång en valbart förhöjd fläkthastighet x antal minuter efter att man tände lyset på toa, med y minuters eftergång på förhöjt. Alternativt kan man köra den på impuls och få full fläkt vid behov ett antal minuter. Extremt flexibel, enda som krävs är att man drar fram el: fas, nolla, tändtråd från belysning eller impulsströmbrytare om man kör den modellen.

Nu vill jag inte låta som en försäljare för just Fresh Intellivent, Pax har en del bra modeller också. Vi har fyra moderna Fresh och två moderna Pax i huset, mycket bra tysta fläktar och något helt annat än de gamla traditionella skitfläktarna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag bara menar att om ni har bekymmer med en gammal sunkig badrumsfläkt med glapp i glidlagren och som låter som ett tröskverk... (tro mig jag vet hur de kan låta) ... så är ett enkelt byte till exempelvis Fresh intellivent ett enormt lyft. Säljs överallt där VVS säljs, bygglador etc.

Dessa fläktar har fuktsensor med programmerbar förhöjd fläkthastighet vid fukt, adaptiv efter varierande fuktförhållanden. Man kan ställa in en grundventilation som är nästan ljudlös, valbar fläkthastighet på det. Sedan kan den dra igång en valbart förhöjd fläkthastighet x antal minuter efter att man tände lyset på toa, med y minuters eftergång på förhöjt. Alternativt kan man köra den på impuls och få full fläkt vid behov ett antal minuter. Extremt flexibel, enda som krävs är att man drar fram el: fas, nolla, tändtråd från belysning eller impulsströmbrytare om man kör den modellen.

Nu vill jag inte låta som en försäljare för just Fresh Intellivent, Pax har en del bra modeller också. Vi har fyra moderna Fresh och två moderna Pax i huset, mycket bra tysta fläktar och något helt annat än de gamla traditionella skitfläktarna.
Tack för all denna info om fläkten :)
tyvärr tror jag kanske att den fläkten jag tänker på, som bor i ett Funktura hus är lite mer speciell. Den driver runt värmesystemet i hela huset och är megastor, högljud och är placerad i ett skåp inne på toaletten 🫣
 
Vad behöver man göra för att byta ut den alt ta bort den?
 
J Jokste skrev:
Vad behöver man göra för att byta ut den alt ta bort den?
Det är tyvärr där vi inte har så mkt koll ;-) Men några har skrivit i denna gruppen om lite olika lösningar de gjort för att slippa originalschakten, fläkten på toaletten. De har flyttat upp den på vinden istället vill jag minnas.
 
Hej!

Jag undrar om någon kan dela erfarenhet av att lägga nya golv samt byta fönster i ett enplanshus functurahus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.