Måste bara få beklaga mig lite. Har idag fått prover på våtrumsmatta och våtrumstapet från älvsbyhus. Hade nog hoppats på lite fler valmöjligheter och framför allt lite snyggare alternativ. :p
Av kostnadsskäl valde vi att inte sätta klinkers och kakel, utan vi tänkte nog nöja oss med våtrumstapet åtminstone till en början. Nu börjar man ju dock tvivla...
Jag är övertygad om att det finns snyggare våtrumstapeter än de vi får välja bland, men är det krångligt att sätta våtrumstapet själv? ???
 
krångligt och krångligt, men vill du ha garanti på jobbet vid ex. fuktskador ska du ha en autoriserad till att göra jobbet
 
Älvsbyhus måste väl rimligtvis kunna sätta dit en annan tapet åt dig, om du betalar mellanskillnaden själv. Annars kan du ju lika gärna köpa ett begagnat hus.
 
Dessvärre blir det nog svårt(läs omöjligt) att få Älvsbyhus att direkt i fabrik sätta någon annan våtrumsbeklädnad än deras standard, den möjlighet som finns är väl om den firma som annars skulle ha satt kakel och klinker(görs ju inte heller av Älvsbyhus) kan sätta annan våtrumsvägg/matta istället? Men frågan är nog om det inte i så fall är lika bra att göra det med kakel/klinker direkt!?
Vi har tagit deras standard i badrummet på nedervåningen tv. (där vi byggt så fanns ingen möjlighet att, via säljaren, få badrummet kaklat direkt) och gör övervåningens badrum själv med kakel/mosaik på en gång. På sikt har vi planer att göra om även badrummet på nv. MEN, "Rom byggdes ju inte på en dag" ;)
MVH/Christina.
 
Hej!

Vi gjorde som Christina (byggimpert).
Tog Älvsbyhus våtrumstapet. Jag hade oxå hoppas på mer valmöjligheter (men vi tog det som fanns...).
Tyvärr så tyckte jag att vi hade valt fel tapet i badrummet (det var snyggare på provbiten) i början... Men har nu vant mig vid den och tycker att den passar... Tapeten vi valde till Tvättstugan däremot blev kalassnygg!
Vi kommer att så småningom sätta upp kakel och klinkers (+ även golvvärme) i badrummet på bv.
På öv kommer vi att sätta det direkt...

Lycka till!

*Sandra*
 
Hej

Kan man få fråga vilken av "de fyra" färgerna ni valde och om ni är nöjda med dem nu?
Har tittat in i ett nybyggt Tyr nyligen och de hade valt ljusblå och "beige", jag tycker själv att den beiga var ok...

Aja
 
Vi valde ljusblått i både tvättstuga och badrum, och det var väl ganska snyggt även om det är lite tråkigt, du kan se bilder på www.rich.nu
 
Vi valde ljuswblått på väggarna i tvättstugan och grått på golvet. I badrummet tog vi beige't, kan ses på hemsidan: http://medlem.spray.se/vl29/

Till skillnad från er var vi ganska nöjda med de val som fanns, vi uppskattade att de var "neutrala". Men jag kan ju förstå att det är svårt att tillgodose olika smaker bed bara 4 alternativ.

Vi blev dessutom positivt överrraskade med tapertena på plats.
 
Vi har precis byggt ett enplan Tor och valde blå tapeter och golv i tvättstugan. Det blev mycket bra. På lilla toalettten valde vi grönt golv och tapet. Det blev inte riktigt lika bra, men är ok. Badrummet kaklade och klinkade vi direkt efter slutbesiktningen.
 
Aja:

Vi valde "Björntass", ljusblå... Tror att den hette Björntass.... Iallafall något med ..Tass...
Vid första anblick sa hela kroppen VA GRÄSLIGT!
Men jag har vant mig vid tapeten och tycker att den idag passar... Golvet är oxå ljusblått...
I tvättstugan valde vi oxå ljusblått golv men tog en annan ljusblå tapet där...

Jag minns att jag inte gillade dem beiga tapeterna (och golven)... Utan det var ingen tvekan om att vi valde blått... Hade jag fått välja hade jag velat ha haft ljuslila i badrummet, vilket är kalassnyggt (hade det i vårat gamla hus)...

Lycka Till!

*Sandra*
 
Nybyggare, tapeten i ditt beiga badrum är jag tveksam till om vi har här i vår tapetbok. Är den enfärgad, eller är det som några prickar eller stänk på den?
Tycker faktiskt att ditt badrum ser riktigt fint ut, nu blev jag lite gladare :)
 
Hej!
Vi valde våtrumstapeter i maj så det kanske inte har förändrats så mycket i urvalet sen dess. I tvättstuga och WC valde vi en ljusblå som hette "Varene" och till det den grå mattan, helst hade vi velat ha grått enfärgat även på väggen, men Varene som var mest lik en enfärgad fanns bara i lj.blått och grönt, och komb. lj.blå vägg/grå matta blev inte alls så tokig utan faktiskt riktigt snyggt. Våra bekanta valde den blå mattan till Varene i lj.blått och det var också fräscht men, väldigt BLÅTT. I badrummet så envisades jag med grått även på väggen och tog där den enda gråa som fanns(Torrens) tillsammans med grå matta och färgmässigt så blev det snyggt men väggen blev lite "oroligare" i stort format än på provet, fast fördelen med den färgskalan är ju att jag kan ha vilka färger som helst till!!!
MVH och lycka till med färgvalet/Christina.
 
Fridolf skrev:
Nybyggare, tapeten i ditt beiga badrum är jag tveksam till om vi har här i vår tapetbok. Är den enfärgad, eller är det som några prickar eller stänk på den?
Tycker faktiskt att ditt badrum ser riktigt fint ut, nu blev jag lite gladare  :)
Det stämmer att tapeten har stänk av något mörkare beige, den hade nummer 132.01 ser jag i vår fabriksorder.
 
lite off kanske :-/

men när jag köpte min kåk å hade besikings mannen på plats så rådde han mig att slita bort badrumstapetern pga det kommer alltid in fukt under.. å sen mögglar det pga det inte kan torka.. :-/
Sen om det stämmer vette gudarna.. men det e klart om 10år så kanske tapetern e sliten o läcker.. vår besiknings man förespråkade kakel (det andas)..

för visso var det nog inget proffs som fixade våra tapeter i vårat badrum men änndå..
 
I badrummet valde vi våtrumsmatta som är grå (512321) och våtrumstapet som heter Corrib sandsten (107.09).

I tvättstugan blev det blått golv (512871) och Benina beige (132.01) på väggarna.

Vi flyttar in på fredag och vi tror att vi kommer att bli väldigt nöjda med våra val. Den dag vi inreder badrummet på övervåningen så kommer vi att sätta kakel och klinker där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.