Har fått ett lånelöfte på en bank och har sett några hus på blocket som är intressanta, men där har ju ofta inte säljaren anlitat en mäklare, utan vill dra ned på den kostnaden. Banken vill ju också ha länk till objektet och godkänna, innan kontraktsskrivning.

Kan man köpa hus på privatannons med lånelöfte eller får man hålla sig till vanliga mäklarannonser?
 
Fråga banken, killgissar nej :(
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vill minnas att vårt lånelöfte villkorades av att en mäklare skulle vara inblandad. Men det kan kanske lösas utan en faktisk mäklarannons. Finns något som kallas skrivuppdrag för mäklare, möjligen kan banken acceptera en sådan lösning.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt hus via annons på blocket..

Visserligen 2011 och inte speciellt dyrt, men var inga problem att få lånelöfte och sånt, trots att jag inte ens hade tillsvidareanställning..
 
  • Gilla
Kent Axelsson
  • Laddar…
Banken kan mycket väl vägra låta dig låna pengar om inte en mäklare är med och sköter affären.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Låt en mäklare skriva alla papper. Det kostade 10000 + moms för oss när vi sålde vår bostadsrätt. Kändes bra att ha ett proffs som fixade allt från deponering av handpenning till slutavräkning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Banken kan mycket väl vägra låta dig låna pengar om inte en mäklare är med och sköter affären.
Troligen, men då skulle jag byta bank
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag köpte precis ett hus, där jag och säljare var överens utan mäklare.
Var i kontakt med SBAB, Nordea, Länsförsäkringar, Swedbank samtliga krävde att vi blandade in en mäklare.

Ett skrivuppdrag kostar dock inte så mycket, så vill inte säljaren ta den kostnaden kan ni dela på den brukar landa på 10-20k.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt via blocket för nått år sedan, men vi hade en mäklare som skötte pappren efter jag vunnit budgivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag säljer min mors bostadsrätt efter hon gick bort och jag fick en köpare som ville betala det jag begärde. Han hade fått lånelöfte ifrån banken via nätet. När han kom till banken för att ansöka om lån så fick han inte det för att bostadsrätten inte var värderad av mäklare/jurist. Jag kommer att få betala 2500 kr för att få den värderad. Mitt begärda pris är något under vad de övriga bostadsrätterna är sålda för de senaste året. Skall bli spännande och se om jag tvingas sälja för en lägre peng än vad jag begärt.
 
Det där låter ju helt bakvänt. Pengar i näven, annars får det vara.
 
B Bertillarsson skrev:
Jag kommer att få betala 2500 kr för att få den värderad.
Fast det där är ju inte något som nödvändigtvis du skall betala. Om köparen inte kan betala det avtalade priset, utan att få den värderad så är det köparens problem. Köparen är bunden av ert avtal (om ni har skrivit, och utan villkorklausuler?).

Men det är vanligt/normalt att banker vill se en värdering, och/eller ett mäklarprospekt.
 
F fibers skrev:
Har fått ett lånelöfte på en bank och har sett några hus på blocket som är intressanta, men där har ju ofta inte säljaren anlitat en mäklare, utan vill dra ned på den kostnaden. Banken vill ju också ha länk till objektet och godkänna, innan kontraktsskrivning.

Kan man köpa hus på privatannons med lånelöfte eller får man hålla sig till vanliga mäklarannonser?
Om du vill ha något som säljs utan mäklare kanske banken kan acceptera att en fristående värderingsman ger ett utlåtande. Tänk också på att göra en köparbesiktning med av dig anlitad kompetent besiktningsman.
 
H
F Fnularen skrev:
Troligen, men då skulle jag byta bank
N Nydell skrev:
Jag köpte precis ett hus, där jag och säljare var överens utan mäklare.
Var i kontakt med SBAB, Nordea, Länsförsäkringar, Swedbank samtliga krävde att vi blandade in en mäklare.

Ett skrivuppdrag kostar dock inte så mycket, så vill inte säljaren ta den kostnaden kan ni dela på den brukar landa på 10-20k.
Banken vill att en mäklare skriver dokumenten så att blir juridiskt rätt. Huset är en bankens säkerhet för lånet. Banken vill inte ha strul och inte köpare och säljare heller.
 
H HEM2121 skrev:
Banken vill att en mäklare skriver dokumenten så att blir juridiskt rätt. Huset är en bankens säkerhet för lånet. Banken vill inte ha strul och inte köpare och säljare heller.
Så är det, jag skippade att skriva det i förra inlägget men vår idé var att lösa det med jurister i stället. Då både säljaren och köparen (jag) i detta fallet har god kontakt med jurister.

Men men, när vi väl hittade en vettig mäklare så gick det smidigt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.