Anlitade en firma 2014 att lägga nytt papptak på sk ”platt tak”. Nu läcker det in i huset. Finns det några garantier som takläggare inte kan frångå?
Har jag ett garanti-ärende där takläggaren är skyldig att åtgärda fel? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?
 
Det beror väl på avtalet som sådant samt vad som är felet nu. Vart läcker det och har du/någon kontrollerat en möjlig felkälla?
 
M Mekaren skrev:
Anlitade en firma 2014 att lägga nytt papptak på sk ”platt tak”. Nu läcker det in i huset. Finns det några garantier som takläggare inte kan frångå?
Har jag ett garanti-ärende där takläggaren är skyldig att åtgärda fel? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Börja att kolla vilka regler som finns i erat avtal. Annars är konsumenttjänstlagen slutstationen för att bedöma om tjänsten är utförd på ett fackmässigt vis. Det börjar dock bli bråttom, fel ska reklameras inom 10 år när det kommer till arbeten på fastigheter etc.
Jämför med 4 och 17 §§ KTjL.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Jo snart 9,5 år sedan.
För närvarande har jag bara faktura/kvitto på jobbet, därav frågan om det finns några generella regler gällande garanti. Förhoppningsvis hittar jag den offert jag fick vid tillfället….
 
  • Gilla
Kzon666
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Det beror väl på avtalet som sådant samt vad som är felet nu. Vart läcker det och har du/någon kontrollerat en möjlig felkälla?
Har bara kvitto och där står inget annat. Ska söka offerten. Det läcker in ca 1 meter från ytterkant. Där pappen är skarvad.
 
R
Om det inte står något om garanti på fakturan/kvittot så har du ingen, däremot så har du reklamationsrätt i tio år men du behöver visa att fel föreligger…
 
M Mekaren skrev:
Jo snart 9,5 år sedan.
För närvarande har jag bara faktura/kvitto på jobbet, därav frågan om det finns några generella regler gällande garanti. Förhoppningsvis hittar jag den offert jag fick vid tillfället….
Se 4§ i KTjL i så fall, där framgår att tjänsten ska vara fackmässigt utförd, det är ett exempel på generella regler gällande rätten till reklamation.
Erat avtal får inte vara sämre än de villkor som gäller enligt konsumenttjänstlagens villkor, jämför med 3§ KTjL. Så du kan (som regel) se konsumenttjänstlagen som "grundplattan", eventuella ytterligare avtal kan bara vara till din fördel.

Däremot kommer du behöva visa på vilket sätt det är fel på tjänsten. Fel på tjänsten definieras närmare i 9-15 §§ i konsumenttjänstlagen. Det behöver alltså inte vara fel på tjänsten bara för att det läcker in... Det är lite mer komplicerat än så är jag rädd, det är en bedömning från fall till fall. Några raka regler som säger att tak alltid anses vara fel om det läcker in efter mindre än tio år eller liknande finns inte i konsumenttjänstlagen, möjligen om du och näringsidkaren avtalat om sådana villkor, men det blir svårt att ta reda på om du bara har tillgång till kvittot. Men du skulle kanske kunna låta en annan fackman titta på den skarv som det läcker ifrån, för att få ett hum om tjänsten är fackmässigt utförd åtminstone.

Notera att jag i mina svar utgår från att du är att betrakta som en konsument och att den du anlitat för att lägga takpappen är att betrakta som näringsidkare. Om så inte skulle vara fallet blir det lite andra lagrum som är relevanta.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnaPannaVattenkanna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.