Hej!

Jag undrar bara vad som skiljer mellan den sexmånaders reklamationsrätten enligt ABS05 och den tvååriga garantitiden. Är det något man måste ta upp inom de sex månaderna som man inte kan ta upp under garantitiden?

Så om det finns någon skillnad så undrar jag vad det kan vara?

MvH
 
Den tvååriga garntitiden är en lagstadgad garantitid som inte går att avtalsmässigt göra kortare.
Garantitiden avser fel som uppkommit under garantitiden.

De 6 månaderna som anges i ABS05 avser sådana saker som fanns vid slutbesiktningstillfället men som av olika anledningar inte togs upp i besiktningsprotokollet. Upptäcker ni tex att tvättmaskinens centrifugering inte fungerar eller att golvvärmen inte går att reglera etc. så kan ni få med dessa fel som om de varit med i slutbesiktningsprotokollet.
Det finns ju gränser för vilka kontroller en besiktningsman kan göra. Därför lägger man över tex. funktionskontrollen på kunden som inte upptäcker att varmluftsugnen blir för varm förrän man bakar första gången.


Hoppas du blev lite klokare?
 
Hej!

Ja lite klokare men jag menar ändå att de sakerna du nämner gäller under de första 6 månaderna skulle kunna falla in under tvårsgarantin. Kan man begära att de fel som man hittar under de första sex månaderna ska protokollföras eller räcker det med de klagobreven man skickat till leverantören?

Sen läste jag en annan tråd att har man ABS05 så ska alla fel som uppkommer under tvårgarantin åtgärdas omgående, ingen väntan, då blir det ju lite oxå som om det stod med i protokollet eller som 6 månadersgrejen?
 
Bambi skrev:
1) Kan man begära att de fel som man hittar under de första sex månaderna ska protokollföras eller räcker det med de klagobreven man skickat till leverantören?

2)Sen läste jag en annan tråd att har man ABS05 så ska alla fel som uppkommer under tvårgarantin åtgärdas omgående, ingen väntan, då blir det ju lite oxå som om det stod med i protokollet eller som 6 månadersgrejen?
1) Det räcker med ett skriftligt meddelande om vad som är fel.

2) Garantifel (som går under 2 års regeln) skall meddelas omgående av kunden. Sedan är det entreprenören som avgör om felet måste åtgärdas omgående eller om det skall åtgärdas i samband med andra fel som upptäcks innan 2 års utgång. De har altså all rätt att vänta med åtgärdandet om de bedömer att det inte finns risk för följdskador eller att ni inte saknar en viktig funktion i huset. Skador som läckage, trasiga vitvaror och liknande åtgärdas omgående. Sprickor i takvinklar och liknande väntar man oftast med att åtgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.