• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Synd bara att det tyckimpregnerade trädäcket skämmer hela huset....
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Synd bara att det tyckimpregnerade trädäcket skämmer hela huset....
Vilket skulle vara ett bättre alternativ?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilket skulle vara ett bättre alternativ?
Skiffer eller liknande alla dagar!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skiffer eller liknande alla dagar!
Fast sten har generellt den nackdelen att det känns kallt. Och ligger solen på på sommaren så blir det för hett att gå på (om mörk sten). Så det är ett litet intervall där det är behagligt att gå på.
Här förutsätter jag förstås att man går barfota.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast sten har generellt den nackdelen att det känns kallt. Och ligger solen på på sommaren så blir det för hett att gå på (om mörk sten). Så det är ett litet intervall där det är behagligt att gå på.
Här förutsätter jag förstås att man går barfota.
Nja, det gäller typ av sten, tjocklek och hur mycket värme stenen kan lagra. En svennebananaltan kan också bli stekhet. Hela södra Europa har Sten, hur kommer det sig?
 
TRJBerg
Huset verkar ha platta tak. Hur är det nuförtiden, hur länge håller sådana tak mot läckage?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Huset verkar ha platta tak. Hur är det nuförtiden, hur länge håller sådana tak mot läckage?
Länge….
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast sten har generellt den nackdelen att det känns kallt. Och ligger solen på på sommaren så blir det för hett att gå på (om mörk sten). Så det är ett litet intervall där det är behagligt att gå på.
Här förutsätter jag förstås att man går barfota.
min kalk sten blir inte för hett at gå på i 43 grader föra sommaren
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
vad är det som gör det här huset lyxigt jag får inte den känslan alls ?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Härliga fönsterparti och med skogen utanför. Behagliga färgval inomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilket skulle vara ett bättre alternativ?
Lärk tex.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Lärk tex.
Nja - det beror på. Får man inte tag på den absolut högsta kvaliteten är inte lärk någon höjdare. Efter 18 år är jag inte vidare nöjd med mina stora fönsterpartier i lärk. De är jättefina på insidan men inte exteriört.

Jag skulle vilja se ett äldre hus där lärken åldrats med behag.
 
yonna yonna skrev:
Nja - det beror på. Får man inte tag på den absolut högsta kvaliteten är inte lärk någon höjdare. Efter 18 år är jag inte vidare nöjd med mina stora fönsterpartier i lärk. De är jättefina på insidan men inte exteriört.

Jag skulle vilja se ett äldre hus där lärken åldrats med behag.
Nu var det ju trädäck det gällde, inte fönster.....
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Inte jätteoriginellt i stil, men jag gillar ändå insidan med fina materialval och det händer ändå tillräckligt mycket intressant rent arkitekturellt för att det skulle vara kul att inreda det här huset. Jag föredrar ju äldre kök generellt, men jag är väldigt svag för den här trenden med snygga luckor i varmt trä och skivor i natursten, eller komposit som imiterar det nära nog. Det ger värme och liv, och känns påkostat.

Personligen hade jag däremot försökt sätta lite fler färger på väggarna än bara vitt och inrett annorlunda generellt, men det är en annan femma.

Utsidan är tråkigare. Såna här hus brukar jämföras med Caste Study-husen, men det här känns alltid mycket boxigare. Och trä behandlat med järnvitriol smälter in bra i naturen men ger inte riktigt den där värmen jag tycker ett hus i Skandinavien behöver när de dystrare delarna på året infaller. Kvistig furu är inte direkt min sinneibld av "lyx" heller.

Håller också med om att svennebananträdäck snarare drar ner lyxkänslan än tillför. Trädgården får jag anta inte är klar och ha överseende med.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.