Hej,
Vi har bokat en hörntomt, sydväst mot gatan och utsikten i norrost.

Jag tycker det är knepigt, vilken typ av hus, hur det ska vara vinklad och placerad. Tomten är placerad högt upp Himlabackarna i Vetlanda, Sländvägen.

Kom gärna med er input om hur ni själva resonerar och om ni har erfarenhet utav en hörntomt med dessa väderstreck är jag väldigt tacksam!

Bifogar bild så ser ni tomten och väderstreck.
Mittemot på söder-sida andra sidan av vägen kommer det förmodligen byggas något, kanske ett parhus, så det kanske blir en del skugga därifrån, så ha gärna det i åtanke. Utöver det är det en granne intill som är ganska långt fram på sin tomt.

All hjälp jag kan få uppskattas verkligen!
Mvh
Nervvraket
 
  • Flygbild, vägkorsning, markeringar, hus, parkerade fordon, tak, skuggor, SWEREF 99 koordinatsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle nog lägga huset uppe i nordöst för då får man mycket tomt åt söder och väster för t.ex. matbord med kvällssol. Invändigt verkar det som att det är bra med matplats och vardagsrum mot baksidan så att man kan se utsikten därifrån. Köket mot söder/väster så att man får in ljus i de allmänna utrymmena vintertid.
 
  • Gilla
PurreP och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle placera huset i första hand utifrån var altaner och uteplatser hamnar. En större uteplats med eftermiddags- och kvällssol för grillning till middagen och en liten med morgonsol för morgonkaffet tycker jag själv är det optimala, men det beror ju på vad man tycker om att göra ute. Om ni vill ha pool, grönsaksland eller växthus är det bra att planera placeringen av dem också.

Det man får tänka på med hörntomt är att man inte kan plantera någon hög häck mot gatan vid hörnet, eftersom det skymmer sikten för trafiken. Olika kommuner har olika regler, men det brukar handla om flera meter från hörnet. Det innebär att man inte får så mycket insynsskydd mot gatan, så man får fundera lite på var man kan ha uteplatser om man vill slippa insyn.

En lösning jag har sett är att offra en bit av tomten i hörnet och sätta häcken diagonalt en bit in. En annan är att sätta insynsskydd precis vid uteplatsen istället. Eller så ställer ni huset långt fram så att ni har altanen på baksidan, men då tycker jag att altanen hamnar lite i fel väderstreck.

I förra huset hade vi gata på tre sidor av tomten och den lilla syrenhäck vi hade växte dåligt, så det var full insyn i trädgården. Vårt insynsskydd till altanen bestod av att altanen var drygt en meter ovanför gatunivå (f.d. balkong som hade byggts ut till altan av förra ägaren) och hade ganska tätt altanräcke och en spaljé med klätterväxter upp till altantaket. Altanen var dessutom tillräckligt långt bort från vägen att det inte kändes som att förbipasserande tittar rakt in. Vi kunde däremot sitta på altanen eller vid köksfönstret och betrakta förbipasserande 😁
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog lägga huset uppe i nordöst för då får man mycket tomt åt söder och väster för t.ex. matbord med kvällssol. Invändigt verkar det som att det är bra med matplats och vardagsrum mot baksidan så att man kan se utsikten därifrån. Köket mot söder/väster så att man får in ljus i de allmänna utrymmena vintertid.
Tusen tack för bra svar! Känns skönt att höra att flera också tycker att man ska fånga in utsikten. Jag kämpar mycket med välja typ av hus tex L-vinklad,T-hus, tex, kors, plus. Sen kan det tydligen blåsa en hel del emellanåt tex från nordväst tror jag, men vad gör man, man kan få mycket men inte allt.

Du får gärna berätta vilken typ av hus du tror hade funkat bäst för tomten och om du har några erfarenheter av "vinkel"-hus.
 
M mrsnhp skrev:
Jag skulle placera huset i första hand utifrån var altaner och uteplatser hamnar. En större uteplats med eftermiddags- och kvällssol för grillning till middagen och en liten med morgonsol för morgonkaffet tycker jag själv är det optimala, men det beror ju på vad man tycker om att göra ute. Om ni vill ha pool, grönsaksland eller växthus är det bra att planera placeringen av dem också.

Det man får tänka på med hörntomt är att man inte kan plantera någon hög häck mot gatan vid hörnet, eftersom det skymmer sikten för trafiken. Olika kommuner har olika regler, men det brukar handla om flera meter från hörnet. Det innebär att man inte får så mycket insynsskydd mot gatan, så man får fundera lite på var man kan ha uteplatser om man vill slippa insyn.

En lösning jag har sett är att offra en bit av tomten i hörnet och sätta häcken diagonalt en bit in. En annan är att sätta insynsskydd precis vid uteplatsen istället. Eller så ställer ni huset långt fram så att ni har altanen på baksidan, men då tycker jag att altanen hamnar lite i fel väderstreck.

I förra huset hade vi gata på tre sidor av tomten och den lilla syrenhäck vi hade växte dåligt, så det var full insyn i trädgården. Vårt insynsskydd till altanen bestod av att altanen var drygt en meter ovanför gatunivå (f.d. balkong som hade byggts ut till altan av förra ägaren) och hade ganska tätt altanräcke och en spaljé med klätterväxter upp till altantaket. Altanen var dessutom tillräckligt långt bort från vägen att det inte kändes som att förbipasserande tittar rakt in. Vi kunde däremot sitta på altanen eller vid köksfönstret och betrakta förbipasserande 😁
Tack för ett otroligt bra svar! Det känns roligt att höra att man kan passa på att ha flera uteplatser än bara en hehe :) jag har bott i en skokartong i hela mitt liv så det är väldigt nytt för mig.

Jag tar med mig hörn-aspekten och att man verkligen skall tänka på vad man vill göra ute. Jag vet ju inte bättre så jag vill ha uteplatser runt hela huset haha, men någon form av lekplätt och trädgård ska vi få med.

Det jag är nyfiken på är vilken form på huset du tror att du skulle du föredra för den här tomten?

Jag tänker att man uteplatserna ska till en början åtminstone vara vid väst/nordväst (stor) för att grilla och umgås men samtidigt kunna se lite utav utsikten i nordöst från den sofan, öst (mellan) för morgonsol och äta frukost och nordost (mellan) för att njuta av utsikten och svalka sig i skuggan när det börjar bli obehagligt varmt.

Sen kommer vi ha ett garage längst fram på tomten, men vart vet jag inte.

Återigen tack att du tog dig tid att svara på mitt inläggm tusen tack!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
När jag fick barn slutade jag jaga sol och började jaga skugga och svalka om somrarna. Och jag började därför älska omoderniteter som markiser, mellanglaspersienner, joddlarbalkonger och fönster som inte går hela vägen ner till golvet.

Ur den aspekten skulle jag försöka säkra lite utrymme att vistas på "alla" sidor om huset - trädäck eller ej. Bilplats eller garage hade jag placerat vid husets södra knut. Jag utgår från att huset kommer ha en vägg parallell med antingen den ena eller den andra vägen.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
S Skopan skrev:
När jag fick barn slutade jag jaga sol och började jaga skugga och svalka om somrarna. Och jag började därför älska omoderniteter som markiser, mellanglaspersienner, joddlarbalkonger och fönster som inte går hela vägen ner till golvet.

Ur den aspekten skulle jag försöka säkra lite utrymme att vistas på "alla" sidor om huset - trädäck eller ej. Bilplats eller garage hade jag placerat vid husets södra knut. Jag utgår från att huset kommer ha en vägg parallell med antingen den ena eller den andra vägen.
Tack för svar! Vad skulle du satsa på typ av form av huset, för att den skulle komma till sin rätt på tomten?
 
BirgitS
Hur stort ska huset bli jämfört med de som redan finns där?
Om det ska vara som det med rött tak så blir det just inte mer än en länga.

Det känns lite som att så fort det börjar bli vinklar så riskerar man att få t.ex. en uteplats i öster väldigt nära vägen eller med en vinkel till vänster så tar man bort kvällssolen.

Jag växte upp bl.a. i ett L-format hus men det var tomten längst in på en återvändsgata så det är ju liksom motsatsen mot din tomt. Ena benet längs norrsidan och det andra längs med östra sidan av tomten och där var infarten också i sydöstra hörnet. Det blev en varm och solig uteplats längs väggar som vette mot söder och väster i vinkeln. Invändigt låg sovrummen på rad mot norrsidan, kök och matplats i mitten (vinkeln) och vardagsrummet i andra benet med utsikt mot uteplatsen.
 
Vi tänkte 200 kvadratmeter, 2 våningsplan ev 1.5planhus. vägen i öster tror jag är en gångväg.
 
BirgitS
Hur stort är det jämfört med de andra husen?
Det är liksom svårt att veta hur mycket plats som 100 kvm tar av tomten.
 
Huset bredvid tror jag är 200 kvadratmeter, jag mätte via Lantmäteriet. Så njae, den är nog inte större än de andra husen.
 

Bästa svaret

BirgitS
Sen behöver man ju inte placera huset längs tomtgränserna heller. Placerar man så här får man rätt stora uteplatser åt norr och öster utan att det blir litet åt söder och väster.
Satellitbild av byggnader med röda markeringar, möjligen rutter eller gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopierade ena grannhuset (valde det med svart tak eftersom du verkar intresserad av en vinkel) och klistrade in på er tomt efter en rotering.

Oftast lägger man väl matplatsen i vinkeln men i ert fall skulle det kunna bli ett fint stort sovrum etc.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
Tack BirgittaS, bra ide att kopiera huset! Men du hade valt en vanlig fyrkant om jag förstått dig rätt?
 
BirgitS
Jag hade nog börjat med att titta på den invändiga planlösningen innan jag hade spikat en form.
 
Jag gör lite fram och tillbaka. Lite inne och lite ute. De tar lite hand i hand. Min vision är köket med skafferi skall vara centralt placerad i nordost för att få det svalare och få utsikten, och sen frukostbord i öster och matplatsen, finrummet och grillplatsen i väst/nordväst. Så från köket har jag tänkt att man kan gå ut båda hållen. Svårt med planlösning . Men något jag suktar efter är att ha en bastu med utsikt med en wc/dusch intill och möjlighet att gå ut på altanen och rulla sig i snön :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.