RoTe
Hyttmyra skrev:
Oj det vart mkt negativt direkt.... Kanske är så att ingen av er äger en fyrhjuling?`Intressant att höra åsikt från någon som har en.. Men de ni skriver håller jag delvis med om. Men iaf...
Alltså, de är så pass dyra så att poängen med dom går förlorad. Har man inte en massa skog och kan köpa en för skogspengar så är det svindyrt. Morfar gjorde så, köpte en ny för 125 000kr och den gör inget jobb som en traktor inte skulle kunna göra. Således anser jag att de 125 000kr är leksakspengar, för mellanskillnaden mellan traktor och fyrhjuling är endast nöjet.
 
Hej!

Jag och min blivande fru flyttade ut till en liten gård för knappt ett år sedan.

Kille som man är så insåg man ju att man "behövde" något att köra hem ved, skotta, lyfta och roa sig med. Valet för mej stod mellan 4-hjuling och traktor.

Det hela slutade med att jag köpte en Volvo BM-400 i toppskick, med jättefräsch skogskärra med vajerkran, slåtterbalk, plogblad och snökedjor för strax över 30´. Varför då detta?

Anledningarna till att det blev en traktor var:
- hydraulik, kan driva olika saker, t.ex vedklyv.
- riktigt drag
- 3-punkt, finns massor av tillbehör
- rejält!

Efter mitt funderande fanns det inget som helst tvivel på att det var traktor som gällde. ENORMT mycket mer grejor för pengarna. Det innebär givetvis inte att traktor är rätt för dej, men jag hoppas att mitt resonemang kan hjälpa dej i beslutet. Roliga saker är det ju bägge två!

MVH Johan
 
För en annan som då har "skogspengar" att ev kunna lägga på en atv, varför inte?? Har redan 3 traktorer med tillhörande uppsjö av redskap, men saknar nåt mindre att kunna dra med och lunna utan att behöva hugga stickvägar. Lönsamheten med det hela - inte så mycket, men det är väl upp till var och en hur man värderar sin fritid och sina nöjen. Traktorn är ju ett renodlat arbetsredskap medans man kan leka en hel del med en atv fast det kallas arbetsredskap.
Tror mest att det sticker i ögonen på dom som prioriterat andra saker och inte själva har råd!!
 
H
Töntfaktorn är väl klart högre i en fyrhjuling än en riktig traktor. Vi har fått många goda skratt när granngubben gasat iväg på sin fyrhjuling.
 
Köp en CanAm Outlander så blir du garanterat nöjd.Har själ en Can Am Renegade som är samma maskin fast lite lättare och mer en blandning av racermaskin och arbetsmaskin.Du kommer INTE bli missnöjd.
 
  • DSC_0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
holmertz skrev:
Töntfaktorn är väl klart högre i en fyrhjuling än en riktig traktor. Vi har fått många goda skratt när granngubben gasat iväg på sin fyrhjuling.
Gissa om vi kommer att skratta åt dig när du kommer till staden i din traktor. Snacka om töntfaktor ;)

Var sak på sin plats så att säga och en fyrhjuling är ju lite av en hybrid som trivs lite här och var. Helt klart kul grej och delvis mycket användbar. Ska själv skaffa en men mest för att de e kul samt att man kan göra lite nytta med den.
 
Skotta med en fyrhjuling går väl om det är nysnö kanske men mycket tyngre så rår de helt enkelt inte på. Anledningen är vikten då en traktor väger minst 2 ton och en fyrhjuling 2-300 kilo kan ni ju räkna ut resten sen.

Snöslunga till såna maskiner kostar typ dubbelt som en vanlig hjulsnöslunga och oftast med sämre kapacitet. +Fördel dock man slipper gå.

En bra sak med dem är om man har skog då är de bra att kunna åka ut med lättare verktyg då det kan vara knöligt med allt i bilen i varma kläder.

+oömma. De tål mycket så man kan inte så lätt sabba dem som tex en personbil om man "råkar" köra i diket.

+Har man mycket surmarker så är de faktist bland det bästa man kan köra med över dessa (om man nu "måste").

Med vinsch blir man aldrig stående, iofs blir man inte det med en bil med samma utrusning heller.

Sammanfattning: För bonde/skogsägare är det kanske något om man är "ute" mycket.

För andra: så gott som ren lyx. Även om man "kan" dra hem ved med dem är det inget som inte den billigaste traktorn inte skulle klara på två lass som tidigare påpekat.

Kan tillägga att jag själv inte ägt någon och heller inte känt behovet fast jag har en skogsfastighet. Skogen måste man traska oavsett :mad:

För övrigt finns det något manligare än när man kommer ner på affären i traktorn och sen ställer kassarna i dyngskopan och åker hem :D
 
holmertz skrev:
Töntfaktorn är väl klart högre i en fyrhjuling än en riktig traktor. Vi har fått många goda skratt när granngubben gasat iväg på sin fyrhjuling.
Fast undrar vem som har roligast.Du när du skumpar runt i traktorn eller grannen på fyrhjulingen :confused:
 
Köpte en Artic cat 500 lagom efter midsommar, perfekt att kolla stängsel, kolla korna på bete, snabbare än traktorn, antagligen bränselesnålare, ta sig ut med reservdelar i skogen till skotaren. Lite kallt att köra nu dock, måste klä sig riktigt.
 
Vi funderade på en fyrhjuling med skogsvagn för att röj-gallra, ta ut vindfällen och köra hem ved. Det blev en Vimek minimaster (202) istället. Den saknar lekfaktorn, eftersom den inte går fortare än 30, men den har allt det som en fyrhjuling inte har, 4x4, driven vagn, hydraulkran och oöm undersida. Fördelar jämfört med traktor är ju smidigheten och att den väger så pass lite (1100 för hela ekipaget). Den klarade sina uppgifter med bravur, körde aldrig fast trots att vi inte fegat (båda kör/har kört skogsmaskin yrkesmässigt), klarar även grövre vindfällen om man lyfter en ände i taget.

Hittar ni en sådan begagnad till hyggligt pris, så KÖP!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.