Hej,

Jag har en plan att bygga om ganska mycket i trädgården. Bland annat skulle jag vilja göra en stödmur för att jämna ut marken vid huset, så man kan göra t.ex. en lekyta för barnen. Kruxet är att stödmuren skulle hamna nära tomtgräns mot en väg samt på prickad mark. Jag bifogar en ritning och lite mer info

* Om jag bygger muren i tomtgränsen skulle det vara över 2 meter till den faktiska vägen (det är bland annat ett dike mellan).
* Den prickade marken sträcker sig 6 meter från tomtgräns.
* Skulle (såklart) helst vilja sätta muren i tomtgräns. Men det blir nog svårt. Kommunen menar (rimligt, antar jag) att vägen måste kunna byggas om och breddas. Och det ska finnas plats för snöröjning mm.
* Detaljplanen är från April 1986



Teknisk ritning, höjdnivåer, marksektioner, byggnader, måttangivelser, konstruktionsdetaljer, ingenjörsarbete.

Teknisk ritning av stödmurar och marknivåer med måttangivelser och höjdkoter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har, kanske naivt, förutsatt att det skulle gå att bygga på den prickade marken eftersom många grannar (inom samma detaljplan) har liknande (och mycket mer omfattande) stödmurar nära vägen på prickad mark. Men jag förstått från forumet att det kanske inte är så enkelt att bygga murar på prickad mark.

Frågor jag har:

1. Om man ansöker om bygglov och bygglovsenheten tycker att det är OK att muren är på prickad mark, men att den är för nära vägen. Får man då en chans att inkomma med nya handlingar där man flyttar bort från vägen? Eller måste man göra en helt ny ansökan då?

2. Hur stor rätt har man att få igen en stödmur baserat på att andra grannar har liknande byggen?

3. Hur gör man enklast för att kolla om nämnda grannar har ansök om bygglov eller svartbyggt? Vill helst inte hänga ut någon granne eller sätta dom i skiten.

Tack på förhand för hjälpen
 
1. Vanligtvis är det en dialog. Ring handläggaren när du fått en tilldelad och hör hur de ser på saken.
2. Irrelevant. Det är förutsättningarna i det enskilda fallet som räknas.
3. Begär ut handlingar som hör till de fastigheter du är intresserad av från kommunen. Tex: "jag vill ha kopia på alla bygglovsbeslut som finns för fastighet X och Y." Om många handlingar kan det tillkomma en viss kostnad, men det måste kommunen upplysa om först i så fall. Men som står i punkt 2 är detta inte viktigt för sakfrågan.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiskt sett kan man inte få bygglov för murar på prickad mark. Detta eftersom prickad mark inte tillåter byggnation och mur betraktas som ett byggnadsverk.

Före PBL tillkom 1987 så fanns omfattande dispensmöjligheter för byggnadsnämnden och murar kunde läggas på prickad mark med bygglov. Även efter att PBL blev lag så fortsatte många byggnadsnämnder med detta trots att det bröt mot lagen.

Med ökad kunskap om PBL och bättre lagefterlevnad så blir detta svårare att få igenom idag. Kommunen kan hävda att det är en liten avvikelse från planen med en stödmur och ge bygglov. Det är dock inte med praxis överensstämmande om en större del av muren ligger på den prickade marken.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett kan man inte få bygglov för murar på prickad mark. Detta eftersom prickad mark inte tillåter byggnation och mur betraktas som ett byggnadsverk.

Före PBL tillkom 1987 så fanns omfattande dispensmöjligheter för byggnadsnämnden och murar kunde läggas på prickad mark med bygglov. Även efter att PBL blev lag så fortsatte många byggnadsnämnder med detta trots att det bröt mot lagen.

Med ökad kunskap om PBL och bättre lagefterlevnad så blir detta svårare att få igenom idag. Kommunen kan hävda att det är en liten avvikelse från planen med en stödmur och ge bygglov. Det är dock inte med praxis överensstämmande om en större del av muren ligger på den prickade marken.
Tack för det detaljerade svaret. På Boverket står det såhär

"Äldre planer tillkom många gånger under helt andra förhållanden och med helt andra syften än dagens planer. För att tolka äldre planer måste man gå tillbaka till den lagstiftning och de anvisningar som gällde när planen antogs."

Betyder det att min detaljplan ska tolkas med regelverket från innan PBL, och därför kan det vara mer okej att bygga en mur på prickad mark än om detaljplanen hade varit från efter PBL tillkom?
 
U
O oddan skrev:
Tack för det detaljerade svaret. På Boverket står det såhär

"Äldre planer tillkom många gånger under helt andra förhållanden och med helt andra syften än dagens planer. För att tolka äldre planer måste man gå tillbaka till den lagstiftning och de anvisningar som gällde när planen antogs."

Betyder det att min detaljplan ska tolkas med regelverket från innan PBL, och därför kan det vara mer okej att bygga en mur på prickad mark än om detaljplanen hade varit från efter PBL tillkom?
Vilket år är din detaljplan ifrån?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Vilket år är din detaljplan ifrån?
1986, står i huvudinlägget :)
 
U
O oddan skrev:
1986, står i huvudinlägget :)
Förlåt, såg inte den. Då kommer du inte få lov för mur på punktprickad mark om bygglovsavdelningen skall följa lagen.
Stöd”mur” upp till 50cm skall vara ok men inte så höga som i din ritning.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Skulle påstå att det är väldigt svårt. Vi har en del prickat i vårt kvarter och en del har byggt carportar som sticker ut över det prickade. Söker man bygglov för samma sak idag får man blankt NEJ. Vi har en sådan äldre carport och ansökte om att bygga till en bredvid men det gick absolut inte, den nya är således 1500mm kortare än den gamla :)

Det ska mycket till för att de ska kunna godkänna undantag från prickmark idag är min uppfattning. Små små övertramp kan gå. Samt attefall förstås som kan placeras på prickmark om inte speciella orsaker hindrar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oddan skrev:
Tack för det detaljerade svaret. På Boverket står det såhär

"Äldre planer tillkom många gånger under helt andra förhållanden och med helt andra syften än dagens planer. För att tolka äldre planer måste man gå tillbaka till den lagstiftning och de anvisningar som gällde när planen antogs."

Betyder det att min detaljplan ska tolkas med regelverket från innan PBL, och därför kan det vara mer okej att bygga en mur på prickad mark än om detaljplanen hade varit från efter PBL tillkom?
1986 är förvisso från före PBL trädde i kraft men samtidigt så har murar och stödmurar krävt bygglov mycket länge, de har betraktats som bygglovspliktiga anläggningar som inte får uppföras på prickmark. Det är något som har växt fram som praxis i domstol. Dock fanns det före PBL omfattande dispensmöjligheter för byggnadsnämnden som ströks när PBL började gälla.

Så jag tror det är svårt. Läs t ex MÖD 11044-16 där det också är en detaljplan från gamla byggnadsstadgan, prickmark och ansökan om en stödmur:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2017/76606/

Relevant utdrag:

Svensk text om en murs dimensioner och avvikelser från plan- och bygglagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite nyfiken på hur det gick här, fick ts nåt bygglov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.