Vi har ett uterum som är i ganska bedrövligt skick, och det har varit uppenbart i ett par år att något ordentligt behöver göras. Jag tror det är så pass illa att kostnad och ansträngning för att få det i bra skick närmar sig att bygga ett nytt uterum. Den största poängen med uterummet för vår del är att vi har en pool intill, och vi förvarar badkläder, handdukar och badleksaker där på sommaren. Allt torkar väldigt fort när det blir >50 grader där inne 😂 Sen använder vi det som extra matsal ibland, men det har inte blivit så ofta i år.

Just nu lutar jag åt att helt enkelt riva uterummet, och inte bygga något nytt. Med lite omprioriteringar så kan vi ordna större matsalsmöblemang inne. Dessutom skulle kök och vardagsrum få mer ljusinsläpp, det ligger utanför dem. Vad gäller badkläderna har jag inte någon helt klar lösning men det går väl alltid att hänga grejorna i badrummet i värsta fall.

En sak som gör mig lite tveksam är om man skulle vilja eller behöva sälja huset, hur mycket tror ni det påverkar värdet att det inte längre finns ett uterum? Huset är ett typiskt 70-talshus, 1 plan plus källare, 126 m2 x 2. Uterummet är, ja kanske 20 m2 nånting. Lite halvisolerat, tak i kanalplast, skjutdörrar på ena kortsidan. Det har förlängts vid något tillfälle, en del av det har nog funnits åtminstone sedan 80-talet. Det är alltså inte vi som har byggt det, vi har bott här i 9 år. Det finns bygglov, och där ingår en dispens för att vi har för mycket byggnadsyta, det är ju också en faktor att det kanske vi inte kan räkna med att självklart kunna få igen om vi vill bygga.

Jag förstår att ingen kan ge något exakt värde men kanske någon tanke runt hur attraktivt det egentligen är med uterum. Jag har en känsla av att det inte byggs lika många som det gjorde på 70- och 80-talen?
 
  • Gilla
Hansgunnarroland
  • Laddar…
namnbyte
E erik_qwerty skrev:
Vi har ett uterum som är i ganska bedrövligt skick, och det har varit uppenbart i ett par år att något ordentligt behöver göras. Jag tror det är så pass illa att kostnad och ansträngning för att få det i bra skick närmar sig att bygga ett nytt uterum. Den största poängen med uterummet för vår del är att vi har en pool intill, och vi förvarar badkläder, handdukar och badleksaker där på sommaren. Allt torkar väldigt fort när det blir >50 grader där inne 😂 Sen använder vi det som extra matsal ibland, men det har inte blivit så ofta i år.

Just nu lutar jag åt att helt enkelt riva uterummet, och inte bygga något nytt. Med lite omprioriteringar så kan vi ordna större matsalsmöblemang inne. Dessutom skulle kök och vardagsrum få mer ljusinsläpp, det ligger utanför dem. Vad gäller badkläderna har jag inte någon helt klar lösning men det går väl alltid att hänga grejorna i badrummet i värsta fall.

En sak som gör mig lite tveksam är om man skulle vilja eller behöva sälja huset, hur mycket tror ni det påverkar värdet att det inte längre finns ett uterum? Huset är ett typiskt 70-talshus, 1 plan plus källare, 126 m2 x 2. Uterummet är, ja kanske 20 m2 nånting. Lite halvisolerat, tak i kanalplast, skjutdörrar på ena kortsidan. Det har förlängts vid något tillfälle, en del av det har nog funnits åtminstone sedan 80-talet. Det är alltså inte vi som har byggt det, vi har bott här i 9 år. Det finns bygglov, och där ingår en dispens för att vi har för mycket byggnadsyta, det är ju också en faktor att det kanske vi inte kan räkna med att självklart kunna få igen om vi vill bygga.

Jag förstår att ingen kan ge något exakt värde men kanske någon tanke runt hur attraktivt det egentligen är med uterum. Jag har en känsla av att det inte byggs lika många som det gjorde på 70- och 80-talen?
Vi köpte hus 2022, par i 35-årsåldern. Uterum för oss var lika betydande som vilket skick brevlådan var i. Nu fanns här uterum, i säkert lika dåligt skick som du ger sken av ditt, det kommer vi riva och bygga altan istället. Stod inte ut med värmen där inne.

Tror inte heller uterum är lika populärt längre, man sitter inne eller ute. Inte halv-ute.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Beror nog lite på hur det ser ut för övrigt i området om flera andra har uterum. Har alla andra det och det ligger fler objekt ute när ni ska sälja så kan det vara avgörande för vissa.

I vårt område har nästan alla uterum, men det är också småhus så där är det trevligt med uterum för att få extra yta. Vi använder vårat mycket, svensk sommar kan vara kass så då är det trevligt att kunna sitta under tak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Av din beskrivning skulle det snarare sänka värdet för mig om jag var köpare. Riv, eller renovera/bygg upp ett nytt.
 
  • Gilla
DRF1CC och 1 till
  • Laddar…
Vi har uterum och gillar det men vi hade inte tänkt på om det hade saknats när vi köpte fastigheten. Det är ju inget stort jobb att bygga uterum om man saknar det.
 
  • Gilla
Storch79
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Det finns bygglov, och där ingår en dispens för att vi har för mycket byggnadsyta, det är ju också en faktor att det kanske vi inte kan räkna med att självklart kunna få igen om vi vill bygga.
Detta skulle jag säga är största värdet av uterummet idag. OM ni river det och bygger nytt kommer det krävas nytt bygglov som kanske inte alls är möjligt idag. Man kunde få dispens för så mycket mer förr än idag.

Däremot kan man renovera och byta ut varenda spik i det gamla stegvis. Möjligen kan en ny ägare vilja bygga ut bo-ytan istället men då kan det vara lättare att göra om det befintliga uterummet till vinterisolerat sådant och få igenom lov på det.

Summa summarum, om det inte är så illa att det riskerar rasa eller ser så jävligt ut att ni vantrivs med det hade jag inte rivit åtminstone. Möjligen plockat bort glasväggar om det finns, låtit taket finnas kvar som ett skärmtak men inte meddelat kommunen. Så länge det ser likadant ut på flygfoto är väl risken liten att de i någon framtida bygglovsansökan kommer anse att det varit rivet.

Kan tillägga att i området "inne i stan" vi bodde förut hade 3 bottenlägenheter byggt uterum på 60-talet. Resterande 50 hade inte gjort det. Numera har kvarteret någon slags kultur-klassning vilket innebär att inga nya får byggas. Det hände ofta att nyinflyttade frågade hur vi gjort för att få lov att bygga... I ett hyres-radhus på 3rok var uterummet guld värt, ett extra vardagsrum! Dessutom byggt av hyresgästen så hyresvärden hade inget ansvar för det och kunde inte heller ta extra betalt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
O
E erik_qwerty skrev:
Vi har ett uterum som är i ganska bedrövligt skick, och det har varit uppenbart i ett par år att något ordentligt behöver göras. Jag tror det är så pass illa att kostnad och ansträngning för att få det i bra skick närmar sig att bygga ett nytt uterum. Den största poängen med uterummet för vår del är att vi har en pool intill, och vi förvarar badkläder, handdukar och badleksaker där på sommaren. Allt torkar väldigt fort när det blir >50 grader där inne 😂 Sen använder vi det som extra matsal ibland, men det har inte blivit så ofta i år.

Just nu lutar jag åt att helt enkelt riva uterummet, och inte bygga något nytt. Med lite omprioriteringar så kan vi ordna större matsalsmöblemang inne. Dessutom skulle kök och vardagsrum få mer ljusinsläpp, det ligger utanför dem. Vad gäller badkläderna har jag inte någon helt klar lösning men det går väl alltid att hänga grejorna i badrummet i värsta fall.

En sak som gör mig lite tveksam är om man skulle vilja eller behöva sälja huset, hur mycket tror ni det påverkar värdet att det inte längre finns ett uterum? Huset är ett typiskt 70-talshus, 1 plan plus källare, 126 m2 x 2. Uterummet är, ja kanske 20 m2 nånting. Lite halvisolerat, tak i kanalplast, skjutdörrar på ena kortsidan. Det har förlängts vid något tillfälle, en del av det har nog funnits åtminstone sedan 80-talet. Det är alltså inte vi som har byggt det, vi har bott här i 9 år. Det finns bygglov, och där ingår en dispens för att vi har för mycket byggnadsyta, det är ju också en faktor att det kanske vi inte kan räkna med att självklart kunna få igen om vi vill bygga.

Jag förstår att ingen kan ge något exakt värde men kanske någon tanke runt hur attraktivt det egentligen är med uterum. Jag har en känsla av att det inte byggs lika många som det gjorde på 70- och 80-talen?
I vissas ögon kommer huset bli mindre värt för de ser kostnaden för att riva det, i andras ögon flera hundra tusen kronor mer för att de slipper bygga ett nytt.

Jag är team Uterum (men jag har förståelse för de som inte vill ha självklart). När vi köpte vårt hus så var det uterummets om gjorde att vi åkte och kollade öht. Det var också lite slitet och kanalplasten var brunfläckig. Så vi budgetera med att byta tak och fixa trallen. Glädjande för oss var att kanalplasten gick att tvätta av med en vanlig skurtrasa och golvet blev som "nytt" efter en rejäl tvätt och oljning.

Jag älskar mitt uterum! Det är så underbart att kunna sitta där från april till oktober (även om det är oisolerat) jämfört med en altan som förhoppningsvis går att utnyttja några dagar på sommaren.

Hur vårt golv såg ut kan du se här
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterumsgolvsuppfraeschning.486345/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
B
Uterum känns inte som något man drömmer om 2024. Nästan lite trashig känsla över det, kanske framförallt för att skicket brukar stå sig sämre än övrig konstruktion. Det är ju främst på sommaren i bra väder man vill vara ute och som du säger är väl ett "50 grader" varmt uterum ingen höjdare. Om det regnar och är mulet är man väl inomhus oavsett.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
För vår del var det uterummet som verkligen tippade över till det positiva för oss. Trotts dimmiga glaskasetter och läckande tak.

Nu är det iofs ett murat uterum med papptak men det är väldigt massa jobb för att få det bra.

MEN när det blir bra så blir det riktigt bra.
Man kallar det väl vinterträdgård men vi kommer att kunna göra om det till ett riktigt rum och inte bara säsongsbetonat.
 
  • Soligt rum med träpanel, tegel, fönster med kondens, utsikt över trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med tegelväggar, träbjälklag i taket, stora fönster, och en person står vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freiherren och 5 till
  • Laddar…
Storsockret
Beror också på uterummets utformning kan jag tycka. Jag hade gärna haft ett uterum där man når uterummet inifrån, och sen går vidare ut på altan. Så som vi har idag så har vi altan, sen måste vi gå en bit på gräsmattan och sen in i uterummet, trots att det sitter ihop med huset. Tycker inte man tänkte till alls. Vi funderar på att riva det till sommaren när vi ändå ska byta altanen. Eventuellt sätta upp bara ett tak över den delen istället.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
För mig hade uterum varit ett stort plus. Men det bygger givetvis på att det är i fint skick. Att sälja huset med ett rivningsfärdigt uterum sänker enbart värdet.
Men sen går det inte att säga generellt. Det beror ju även på hur uterummet passar till huset. Likaså hur det ser ut i området.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bygges skrev:
Uterum känns inte som något man drömmer om 2024. Nästan lite trashig känsla över det, kanske framförallt för att skicket brukar stå sig sämre än övrig konstruktion. Det är ju främst på sommaren i bra väder man vill vara ute och som du säger är väl ett "50 grader" varmt uterum ingen höjdare. Om det regnar och är mulet är man väl inomhus oavsett.
Det beror väl bara på att man idag hellre kallar det orangeri eller växthus, men givetvis har mer stolar än växter därinne.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om ditt hus i och med uterummet får vara 20kvm större än grannhuset, så kan ju det ha ett värde i sig även om rummet är i risigt skick.

Men hur illa är det egentligen. Vågar du posta någon bild? 😉
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
B
D Dr Benz skrev:
För vår del var det uterummet som verkligen tippade över till det positiva för oss. Trotts dimmiga glaskasetter och läckande tak.

Nu är det iofs ett murat uterum med papptak men det är väldigt massa jobb för att få det bra.

MEN när det blir bra så blir det riktigt bra.
Man kallar det väl vinterträdgård men vi kommer att kunna göra om det till ett riktigt rum och inte bara säsongsbetonat.
När nån säger uterum tänker jag på inglasat/plasttak osv. Det där känns mer för mig som en rejäl utbyggnad eventuellt i samma konstruktion som befintligt hus och inte ett "påhängt rum".
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Hur varmt ett uterum blir beror ju på hur mycket man öppnar dörrar och fönster. Jag har automatisk vädring av det när det blir varmt, men det blir gärna över 30 grader ändå, så då får man öppna glasväggarna också. Å andra sidan har jag ett extra rum även på vintern då det bara tar ett par timmar att få en bra temperatur i rummet från nollgradigt (en rejäl brasa inne i huset och öppna dörrar). Det gör att vi har en extra matsal vid storhelger och hela sommarhalvåret. Vi använder dessutom rummet som vinterträdgård för medelhavsväxterna också.

För oss är uterummet värt ungefär lika mycket som en utbyggnad av huset med samma mått.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.