Hej,

Se bild, ska ställa ett FTX-aggregat vid rödmarkeringen, mellan två takstolar. Aggregatet väger drygt 70 kg. När mina 85 kg går på vindsgången så sviktar det lite. Kan ju bli uppemot 200 kg total last just där.

Behöver jag förstärka platsen den ska stå på?

Om det behövs, räcker det med nåt skivmaterial, typ plywood, som skruvas på brädorna och vars last vilar mot takstolarna?
 
  • Vindsvåning med träkonstruktion, isolering, belysning och fönster. Oinredd, ouppvärmd, byggarbetsmiljö eller förvaringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Plywood eller annan skiva kommer inte att styvs upp i längsled. Du behöver tjockare brädor eller stöd under.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Düsseldorff
S sinuslinus skrev:
Plywood eller annan skiva kommer inte att styvs upp i längsled. Du behöver tjockare brädor eller stöd under.
Fast plywood kommer ju visst styva upp om den skruvas på befintligt plank.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Två reglar under och en på mitten mellan dem. Billigast och bäst.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S Stensson11 skrev:
Två reglar under och en på mitten mellan dem. Billigast och bäst.
Jag lägger alltså reglarna mellan takstolarna och under brädorna, som på bilden nedan?

Är det nåt man måste tänka på när man skruvar och spikar i takstolskonstruktion?
 
  • Trävindsvåning med isolering, rödfärgade markeringar, lutande taksparrar och några synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Jag lägger alltså reglarna mellan takstolarna och under brädorna, som på bilden nedan?

Är det nåt man måste tänka på när man skruvar och spikar i takstolskonstruktion?
Just så. Använd t ex 2 st 5x90 skruv i varje 45x95 regel eller vad du tar.
 
S Stensson11 skrev:
Just så. Använd t ex 2 st 5x90 skruv i varje 45x95 regel eller vad du tar.
Stort tack 🙏, det är bara att skruva i takstolarna precis som allt annat? Inget man behöver tänka på just för att det är takstolar?
 
M Mjolnir skrev:
Stort tack 🙏, det är bara att skruva i takstolarna precis som allt annat? Inget man behöver tänka på just för att det är takstolar?
Inte för det lilla
 
S Stensson11 skrev:
Inte för det lilla
Stort tack för svaret! Då är det bara att köra på
 
Totte_S
Se till att du får något vibrationsdämpande mellan aggregatet och plattformen. Vet inte om det finns nåt special, men en hård cellgummiskiva (typ liggunderlag) eller liknande borde vara lämpligt. Jag missade det och har lite störande stomljud, troligen pga det.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Se till att du får något vibrationsdämpande mellan aggregatet och plattformen. Vet inte om det finns nåt special, men en hård cellgummiskiva (typ liggunderlag) eller liknande borde vara lämpligt. Jag missade det och har lite störande stomljud, troligen pga det.
Tack! Det stod även i manualen till aggregatet att ha en isolerskiva, typ markskiva på minst 50 mm.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Sådär blev det då. Stänger sidorna med några råspont sen.
 
  • Vind med träbjälkar, isolering, träplanksgolv under konstruktion, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och isolering av lösull i ett obeboeligt utrymme eller vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.