Tänkte tipsa om hur man kan bygga en bra grovavskiljare som saknar filter.
Jag har byggt en egen som fungerar mycket bra

Här ser man hela bygget. Luften sugs ut i toppen på avskiljaren.

Här ser man konen där luften sugs ur. Man kan se på den övre delen att den har blivit blästrad av askan.

Här ser man vart askan kommer in.

Man kan se att grövre partiklar hamnar i mitten på tunnan.

Här kan man se konen. Den skarptsyne ser att konen är ett liter mått.den andra delen en kastrull.

Hela kalaset. Kostnaden överstiger nog inte en 100 lapp + lite eget arbete.
Det blir inte mycket damm som kommer till damsugaren. Jag byter nog påse kanske 1 gång per år i dammsugaren.
 
Fantastiskt
Hur kom du på att den skulle se ut så där som en inverterad cyklon.
Det är väldigt mycket aska på utsidan och nästan helt rent på insidan av konen så att den fungerar syns tydligt.

Pär
 
Vi tänkte vi skulle bygga en cyklon:)

Men när vi var klara såg vi att den hade blivit helt fel.
Den fungerar verkligen över förväntan.
Den här fungerar som min
https://pellvac.com/asksug/
 
Ha ja så kan det gå.
Jag är inte riktigt med på hur du menar med att "fungerar som min" betyder det att den separerar lika bra eller.
För dom ser ju inte alls lika dana ut på insidan.
Skulle vara kul att veta om din kon bara fungerar som ett rakt rör till utsuget eller om det till för något positivt eller negativt.

Pär
 
Principen på virvelvind ser ut att vara samma som på min. Dvs att skräpet kommer in från sidan och roterar i burken.
 
Jag tittade på en virvelvind i veckan och blev lite förvånad då den mer liknar en Thien baffle tophat men med en mini baffel just under utsuget.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Tänkte tipsa om hur man kan bygga en bra grovavskiljare som saknar filter.
Jag har byggt en egen som fungerar mycket bra.
Undrar om det finns möjlighet att lägga upp bilderna direkt i tråden, för det här låter precis som vad jag skulle vilja göra!
 
D dsub skrev:
Undrar om det finns möjlighet att lägga upp bilderna direkt i tråden, för det här låter precis som vad jag skulle vilja göra!
Yes!
Det är en burk som det varit bläster sand i. På locket sitter det ett rör. I röret kommer askan in snett.
Luften sugs ur i konen som är lite djupare än röret. Den slutar alltså under locket.
Fungerar mycket bra.

Konen är ett litet mått från ö o b 😄
 
  • Rostig, metallisk rökgasavskiljare över metallhink, röranslutningar, bakgrund av grå vägg och vedträ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller lock på metallkärl med rök, troligen rökelsebrännare eller rökgenerator, i bakgrunden vedträn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt gjutjärnsgryta på ett betonggolv, handtaget syns framme, stående på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, slangar anslutna, mot en bakgrund av ved och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Yes!
Det är en burk som det varit bläster sand i. På locket sitter det ett rör. I röret kommer askan in snett.
Luften sugs ur i konen som är lite djupare än röret. Den slutar alltså under locket.
Fungerar mycket bra.

Konen är ett litet mått från ö o b 😄
Man får tacka för inspirationen, skall se om jag kan bygga ihop något liknande!
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.