Vi bor i ett radhusområde med ett plåtförråd i tomtgräns mot kommunal mark.

Området är sedan 50talet, och på något vänster har nästan alla olika stora förråd i gränser mot kommunen. Vissa är riktigt stora, och går definitivt att uppehålla sig inom.
Jag har sökt i Stockholms plan och byggtjänst men hittar inga bygglov, gissar därmed att majoriteten är svartbyggen, även de som byggt dessa de senaste åren.

Jag vill inte orsaka problem för mina grannar genom att därmed söka bygglov, eftersom jag då tror att
Många skulle bli drabbade av konsekvenser.

Därmed till huvudfrågan
Vårt förråd skulle vi vilja göra om till växthus.
Min teori, är att över en period på några år, byta ut delar i taget för att det snarare ska räknas som renovering istället för nybygge vilket jag då tolkar som helt okej?

Exempel
År1 regla upp invändigt i förrådet och byta exvis en sida.
År2 byta ytterligare 2 sidor
År3 byta sista sidan samt tak.

Eller kan man göra det snabbare än så?

För vad jag förstått är det omöjligt att få bygglov i tomtgräns mot kommunal mark, även om flertalet redan har byggnader där?
 
Inget ovanligt att det växer upp ett förråd på baksidan i ett radhusområde. Sen om det är lite sisådär med lov eller inte. Hur många år har dom varit där. Att göra om till växthus är en sak. Lyssna lite lätt med grannarna om dom har något mot det.
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt att det växer upp ett förråd på baksidan i ett radhusområde. Sen om det är lite sisådär med lov eller inte. Hur många år har dom varit där. Att göra om till växthus är en sak. Lyssna lite lätt med grannarna om dom har något mot det.
Tack för svar!

Vårat förråd är säkerligen 30+ år och är i behov av lite kärlek.
Vårt nuvarande förråd är ca 2m högt i nock, och 2x3 meter

De nyaste förråden är sedan i somras samt storleksmässigt kanske 15kvm och över 2m höga.

Grannarna har inga synpunkter på våra eventuella planer
 
Bara bygga om, många har växthus på baksidan i stället för förråd. Egenskörd är guld värd
 
J jonaserik skrev:
Bara bygga om, många har växthus på baksidan i stället för förråd. Egenskörd är guld värd
Härligt!

Tror du tillochmed man kan riva det befintliga och smälla upp växthuset rakt av istället för att dela upp det?
 
Varför inte om grannarna inte morrrar, det är nog lättast, skaffa allt före så det går fort att få upp det.
 
J jonaserik skrev:
Varför inte om grannarna inte morrrar, det är nog lättast, skaffa allt före så det går fort att få upp det.
Tackar!
Då är det bara att börja planera för sommaren
 
River du och bygger nytt är det tekniskt sett en ny byggnad och du kan då tvingas ta bort hela byggnaden om det skulle bli granskning. Det finns kommuner som accepterar att man river hela och bygger upp nytt som renovering, men för att få veta det måste du ju fråga…

Jag skulle därför ta det etappvis, men så länge du har något kvar av byggnaden lär det räcka, och du behöver inte dra ut på det i flera år.

Sen är det ett missförstånd att man inte kan få bygglov i tomtgräns mot kommunal mark. Det du inte kan få är ett grannmedgivande för allmän platsmark, så vill du bygga exempelvis en friggebod inom 4,5 meter från en sådan gräns så går inte det. Att få bygglov nära gränsen går dock.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
River du och bygger nytt är det tekniskt sett en ny byggnad och du kan då tvingas ta bort hela byggnaden om det skulle bli granskning. Det finns kommuner som accepterar att man river hela och bygger upp nytt som renovering, men för att få veta det måste du ju fråga…

Jag skulle därför ta det etappvis, men så länge du har något kvar av byggnaden lär det räcka, och du behöver inte dra ut på det i flera år.

Sen är det ett missförstånd att man inte kan få bygglov i tomtgräns mot kommunal mark. Det du inte kan få är ett grannmedgivande för allmän platsmark, så vill du bygga exempelvis en friggebod inom 4,5 meter från en sådan gräns så går inte det. Att få bygglov nära gränsen går dock.
Ah, det låter klokt. Trodde att man skulle behöva dra ur på det mer.

Gällande bygglov, tror du inte det är risk att kommunen gör tillsyn eftersom många grannar har byggt ganska rejäla förråd?
Man vill ju inte att majoriteten av grannarna ska åka dit.
 
Bry dig inte bara bygg/reparera
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kanelbullen123 skrev:
Ah, det låter klokt. Trodde att man skulle behöva dra ur på det mer.

Gällande bygglov, tror du inte det är risk att kommunen gör tillsyn eftersom många grannar har byggt ganska rejäla förråd?
Man vill ju inte att majoriteten av grannarna ska åka dit.
Om du söker bygglov för ett växthus på platsen så har det inget med grannarna att göra. Byggnadsnämnden prövar ditt växthus på din tomt i bygglovsansökan. Du behöver inte söka rivningslov för boden om den är svartbyggd. Du kan rätta genom att riva, det kräver inte rivningslov att rätta.

(Byggnadsnämnder och deras medarbetare är mycket duktiga på att inte titta efter olovliga åtgärder utan agerar vanligtvis enbart på anmälan. Enligt lag är man som tjänsteman dock skyldig att föra vidare kännedom om olovliga åtgärder. Men eftersom det är så vanligt med sådana så skulle de bli helt ohanterbart många ärenden om tjänstemännen inte använde skygglappar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.